• Hermis123

Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?

Anonym (Frustrerad) skrev 2024-06-14 11:20:19 följande:
    Nej det är han som klänger sig fast och får panik när jag vill lämna och lovar att dottern snart kommer försvinna och flytta. Jag vill bara ha ärlighet och vet exkakt vad jag ska göra om det visar sig om hon ska bo kvar ett år till och det vet han. Därför är han rädd att säga något.
    Det är han som jagar mig och väljer mig före dottern om han måste välja. Det är dottern som är igeln som etsat sig fast vid pappan när hon borde vara självtändig och ha en egen pojkvän som hon mår bra av.
    Alltså nu tror jag att du har fel verklighetsuppfattning.
    Du säger att han väljer dig före sin dotter om han måste
    välja, men hittills har han valt sin dotter före dig alla dagar veckan, vilket är det rätta, man är förälder även När barnen är vuxna och man ska stötta dom så länge dom behöver det. En ålder är en siffra och avgör inte dom individuella behov varje människa har. Dotterns kanske behöver honom just nu mer än vad du vet ? Kanske kan han inte berätta varför hon fortfarande måste bo hemma? 
    så kom ner på jorden och se verkligheten en stund Och se verkligheten.
  • Hermis123
    Anonym (d) skrev 2024-09-18 16:30:50 följande:
    Jag hade gett ett ulitmatum.

Är ungen inte utflyttad inom ett år så är det slut.

Är det viktigt att han ska sälja huset, varför om du tycker det?
    Det viktigaste är väl att den gratisboende vuxna personen flyttar ut?

Jag har full förståelse för att du inte vill bo med den ungen.
    Ett ultimatum att kasta ut någon från ett hem som inte tillhör dig ?
  • Hermis123
    Xenia skrev 2024-09-19 16:45:07 följande:
    Antingen så är hon söndercurlad av sin far och det bästa vore om han slutade att curla henne. T ex börja med att kräva att hon betalar för sig. Men han VILL inte att hon flyttar hemifrån, han verkar lika osunt bunden till henne som hon till honom.

Eller så är det verkligen något "fel", dvs hon har ett osynligt funktionshinder. Då borde han känna till det eller försöka få dottern att söka läkare. Och inte heller då är det bästa att dottern bor kvar hos pappa tills han är är så gammal att han flyttar till ett äldreboende. Det finns grupphem för funktionshindrade som inte klarar av att bo ensamma. Eller egen bostad med stöd i hemmet.

Är det du som bestämmer hur folk ska göra med sina barn menar du? 
    Ditt sätt är inte allas sätt, finns länder i Europa där barn flyttat hemifrån när dom gifter sig.  Vad som är normalt eller inte avgör inte du och dina likasinnade, man får ta beslut om sig själv och sin familj utan att medelålderns tanter ska läxa upp en!

• Hermis123
    Xenia skrev 2024-09-19 23:42:08 följande:
    Jag talar om det normala här i Sverige. 

Så du tycker att det är bra för far och dotter att de bor ihop tills han flyttar in på äldreboende eller trillar av pinn? Att dottern aldrig frigör sig från sin far och försöker leva ett självständigt liv?

Dessutom binder pappan ris åt sin egen rygg om han vill bo ihop med TS eller någon annan kvinna.

Det känns som man behöver förklara rena självklarheter på det här stället. Antingen lever en del under en sten eller så vill de bara leka motvalls käring och säga emot.
    Nog har du inte koll på det normala här i Sverige eller så lever du under en sten.
    Idag bor barn hos sina föräldrar allt längre upp i åldrarna, det är inflation och svårt att hitta bostad. 
    Tilläggas att dottern endast är 21 år gammal och inte 30!
    Hennes pappa kommer inte flytta in på ett äldreboende nu om han Inte fick henne som 50 åring och är över 70 år gammal nu! Så lägg ner.
    Dessutom är det pinsamt att medelålderskvinnor gnäller på 21 åriga ungdomar som fortfarande vill hitta sig själva får hjälp av sina föräldrar ekonomiskt när det är dom själva som vill vinna ekonomiskt på mannen.
    TS är den som vill flytta in till den fina villan med pool och sänka sina kostnader genom ett samboskap trots att hon är en medelålderskvinna som borde klara sig själv men har mage att gnälla på en ungdom.
    Varför ska ska han göra livet lättare för en medelålderskvinna istället för sitt eget kött och blod ?
    Vart tror du att hans lojalitet tillhör ? 
  • Hermis123
    Xenia skrev 2024-09-22 01:30:05 följande:
    Det är nog du som lever under en sten eller så har du inte läst tråden ordentligt.

Det handlar inte om att dottern har svårt att hitta en bostad utan om att hon inte VILL flytta ifrån sin far (och han tycks inte vilja det heller även om han sagt så till TS).

Om en 30-40 år kommer pappan att behöva flytta in på ett äldreboende och då är dottern 50-60 år. Och har aldrig behövt leva självständigt eller ens behövt betala för sitt boende.

Även om man "vill hitta sig själv" kan man betala för sitt boende. Har du missat att dottern arbetar och får lön?

Varför misstänkliggör du TS motiv? Hon vill flytta ihop med mannen hon älskar utan att behöva flytta ihop med hans vuxna dotter också.

Så medelålders har ingen rätt att kritisera ungdomar, vad är detta för agesism?

Det är brukligt att vilja att ens barn blir självständiga, men det tycker tydligen inte du.

Men lugna ner dig!  om 40 år när pappan har flyttat in på boende så kommer dottern att vara Självständig, vem du är som 21 definierar inte ditt liv eller framtid! 
    Jag bodde hemma som 21 åring och idag är jag helt självständig! 
    Varför ska dottern flytta in till en lägenhet med ockerhyror bara för att en kärring vill flytta in i hennes hem och få lägre kostnader ? Varför ska mannen som i första hand har lojalitet mot sin dotter tvinga henne till andrahandsmarknaden eller till en bostadsrätt med galet hög ränta bara för att jag kärring som är över 50 klagar på det ? 
    Hon är 21, hon vill resa och leva sina unga dagar, inte spendera all sin lön på hyror eller ränta, det är inte att inte vara självständig ä, hon jobbar i slutet av dagen hon tittar inte på Tv hela dagen! 

Dessutom är tiden man har sina barn boendes hemma kort varför ha så bråttom? Snart blir hon kär skaffar barn och då har man inte samma tid till sin ursprungsfamilj, han vill ta vara på den tiden och inte förstöra det bara för att en ny flickvän som kan bytas när som helst vill det!

Och i slutet av dagen så är han och dottern nöjda och ni andra som har problem och åsikter om hur dom lever, så problemet sitter ändå inte hos dom utan er!

• Hermis123
    Anonym (b) skrev 2024-09-26 18:10:03 följande:
    Jo, att vara 22 år och bo hos sina föräldrar är för länge. 
    Jättemärkligt. Då har man varit myndig i fyra ÅR, och man kan inte ens kalla sig för tonåring längre. 

Förstår inte. Visst, det råder bostadsbrist, men har man verkligen letat lägenhet i hela landet? Andrahand? Inneboende? 

Förstår inte ens föräldrar som tillåter sina vuxna 22-åriga avkommor bo hemma. Mina gapade på mig för att jag bodde hos dem som 18-åring. 

Vilket samhälle vi har skapat när människor anser att om ditt barn ska hellre bo inneboende hos okända än att vara kvar hemma med sin familj! 
    Nog är jag stolt över att jag aldrig kommer bli en sån!

• Hermis123
    Anonym (b) skrev 2024-09-27 00:27:10 följande:
    Det är klart att man ska vara självständig, om man är vuxen.

Någon gång måste man klippa navelsträngen.
    Det är inte självständighet att bo hos okända människor istället för sin familj! 
    Man är självständig när man jobbar,  vilket hon gör! 
    Men nog förstår jag varför så många hamnar på äldreboende som ingen besöker, när dom behandlar sina barn på det sättet! 
    Jag känner många som bodde hemma upp till 25, antingen jobbade som eller pluggade, men nu bor dom själva och är självständiga ändå, skaffar partners osv.
    Jag kommer aldrig låta mina barn betala ocker hyror till okänt folk som bara vill utnyttja dom bara för att karens på nätet tycker så! Eran åsikt Är inte allas åsikt!
    Vi ska inte leva vårt liv efter eran världsbild!
Svar på tråden Till vilken ålder bor vuxna barn hemma?