Ni som bär på mycket sorg - hur hanterar ni nya dödsfall, sjukdom, motgångar utan att falla ner i det svarta hålet igen?
Anonym (TS) skrev 2024-05-29 09:49:33 följande:
Ni som bär på mycket sorg - hur hanterar ni nya dödsfall, sjukdom, motgångar utan att falla ner i det svarta hålet igen?Finns det fler här som bär på mycket sorg? Hur gör ni för att klara av nya dödsfall eller annat starkt känslosamt, sjukdom hos närstående eller andra problem med nära och kära?
När något nytt allvarligt händer mig är det som om även all gammal sorg flyter upp, jag måste liksom hantera den också, igen.
Försöker vara lugn och rationell, gå en promenad, andas, inte stressa. Bara fortsätta fungera. Men jag får koncentrationssvårigheter och stressymtom, och blir låg. Tappar energi och styrfart.
Hjälp.
Under en period på 15 år förlorade jag min syster, moster, mamma, mormor och morfar samtidigt som jag råkade ut för en sjukdom och ett par andra kriser i livet.
Man kan inte låta en sorg ligga kvar och fylla på med nästa och sedan nästa och nästa. Man måste bearbeta sorger och kriser för att kunna gå vidare i livet. Du har levt i konstant stress eftersom du inte har hanterat dina sorger i livet och det slutar aldrig bra