Inlägg från: Anonym (Jo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jo)

Är det här rätt hanterat?

Sköterskan kan ju inte veta om ditt barn luktar eller inte och ja, hygien är något som är viktigt att ta upp mtp att många ungdomar inte sköter den tillräckligt. Särskilt när man kommer i puberteten så börjar man lukta mer och man kanske inte ens vet om det själv.

Det här handlar inte om att skuldbelägga ett offer utan om att ge goda råd som kanske behövs för att hen ska ha ett bättre liv. Och ja, ett barn som är överviktigt ska självklart få råd även kring det, även kontakt med vh förstås. Övervikt är inget man bara ska blunda för eftersom det kan ligga sjukdomar i botten eller grunder sig i ett ohälsosamt leverne som behöver förebyggas.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-05-28 12:31:33 följande:

Eftersom hon inte luktar illa så menade jag att den som var utsatt för att bli kallad tjock inte alls är överviktig och behöver några kostråd. 

Nu tog barnet Ifråga väldigt illa vid av det här hygienråden och kände att det var en kritik mot hur hon sköter sin hygien men hon är väl bara känslig då. 

Skillnaden är dock att övervikt syns medan lukt inte alltid märks även om man sitter i samma rum. Sköterskan försökte ge goda råd, ta det för vänlighet istället för kritik. Bara för att barnen mobbas så gör ju inte alla andra det. Kan vara värt för dottern att komma ihåg. Särskilt som det rör sig om en sjuksköterska.
  • Anonym (Jo)

Med sista meningen så menar jag så här. Tror din dotter/ni båda två att en sköterska verkligen skulle behandla en elev på det sättet när hen blir utsatt för mobbning...? Eller KAN det vara så att hon försökte vara hjälpsam? Särskilt som då många unga har problem med just hygien, mobbade eller inte.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-05-28 13:47:19 följande:
    Uppenbarligen gjorde ju sköterskan det. 
    Jätteovanligt att en skolsköterska mobbar ett barn. Ts borde kontakta rektor.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-05-28 14:34:27 följande:

Jag gissar att du själv inte har barn som blivit mobbade, att bli nedtryckt under en längre tid där man hela tiden får höra negativa saker om sig själv. Då kanske man inte alla gånger kan tänka utifrån ett perspektiv att alla vill en väl. 

Jag tycker väl att man som skolsköterska inte behöver komma med oombedda råd i den här situationen, hon hade väl i så fall kunnat fråga om hon ville ha råd. Sen att säga om hon gör dessa råd behöver hon inte bry sig om vad mobbarna säger. Jag kan ju tycka att man kanske hellre ger råd om samtal med kurator tex men det var inget som nämndes överhuvdtaget

Gissa på om det får dig att må bättre. Tänk på att attityder går i arv.
Svar på tråden Är det här rätt hanterat?