• Anonym (Mamman)

Är det här rätt hanterat?

Lite kort: mitt barn har varit mobbat under minst ett år, får höra hur äcklig man är, att man stinker osv konstant dagarna igenom. Något som inte alls stämmer

skolan har nu äntligen tagit tag i det och det har blivit bättre. Men nu har skolsköterskan blivit inkopplad och hon ger då mitt barn råd i hur man ska sköta sin hygien.

Jag anser att det är fel att göra på det sättet om hon istället hade blivit kallad tjock hade hon då fått kostråd tex. 

skolsköterskan däremot tycker att det bara var allmänna råd och att hon agerat helt rätt. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Är det här rätt hanterat?
  • Anonym

Luktar hon illa så är det väl inte helt galet med hygientips?
    Precis som att kostråd kan vara bra för överviktiga.

Sen beror det ju på hur gammalt barnet är också, om det kan ta till sig informationen.

• Anonym (Mamman)

Som jag skrev så luktar hon inte illa på något sätt så det var inga råd alls som hon behövde

• Anonym (Jo)

Sköterskan kan ju inte veta om ditt barn luktar eller inte och ja, hygien är något som är viktigt att ta upp mtp att många ungdomar inte sköter den tillräckligt. Särskilt när man kommer i puberteten så börjar man lukta mer och man kanske inte ens vet om det själv.

Det här handlar inte om att skuldbelägga ett offer utan om att ge goda råd som kanske behövs för att hen ska ha ett bättre liv. Och ja, ett barn som är överviktigt ska självklart få råd även kring det, även kontakt med vh förstås. Övervikt är inget man bara ska blunda för eftersom det kan ligga sjukdomar i botten eller grunder sig i ett ohälsosamt leverne som behöver förebyggas.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-28 12:19:30 följande:

Sköterskan kan ju inte veta om ditt barn luktar eller inte och ja, hygien är något som är viktigt att ta upp mtp att många ungdomar inte sköter den tillräckligt. Särskilt när man kommer i puberteten så börjar man lukta mer och man kanske inte ens vet om det själv.

Det här handlar inte om att skuldbelägga ett offer utan om att ge goda råd som kanske behövs för att hen ska ha ett bättre liv. Och ja, ett barn som är överviktigt ska självklart få råd även kring det, även kontakt med vh förstås. Övervikt är inget man bara ska blunda för eftersom det kan ligga sjukdomar i botten eller grunder sig i ett ohälsosamt leverne som behöver förebyggas.

Eftersom hon inte luktar illa så menade jag att den som var utsatt för att bli kallad tjock inte alls är överviktig och behöver några kostråd. 

Nu tog barnet Ifråga väldigt illa vid av det här hygienråden och kände att det var en kritik mot hur hon sköter sin hygien men hon är väl bara känslig då. 

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2024-05-28 12:07:15 följande:

Som jag skrev så luktar hon inte illa på något sätt så det var inga råd alls som hon behövde

Fast nu är ju grejen att du inte skrev det.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2024-05-28 12:53:18 följande:
    Fast nu är ju grejen att du inte skrev det.
    Jo i första stycket, sista meningen skrev jag att det inte stämmer men jag kunde såklart varit tydligare
  • Anonym (Lotta)

Jättekorkat av sköterskan, om du frågar mig. Det är ju som att hon bekräftar att mobbarna har rätt och att det är ditt barn som ska ändra på sig. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-05-28 13:04:42 följande:

Jättekorkat av sköterskan, om du frågar mig. Det är ju som att hon bekräftar att mobbarna har rätt och att det är ditt barn som ska ändra på sig. 

Tack det är så både jag och dottern känner.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-05-28 12:31:33 följande:

Eftersom hon inte luktar illa så menade jag att den som var utsatt för att bli kallad tjock inte alls är överviktig och behöver några kostråd. 

Nu tog barnet Ifråga väldigt illa vid av det här hygienråden och kände att det var en kritik mot hur hon sköter sin hygien men hon är väl bara känslig då. 

Skillnaden är dock att övervikt syns medan lukt inte alltid märks även om man sitter i samma rum. Sköterskan försökte ge goda råd, ta det för vänlighet istället för kritik. Bara för att barnen mobbas så gör ju inte alla andra det. Kan vara värt för dottern att komma ihåg. Särskilt som det rör sig om en sjuksköterska.
  • Anonym (Jo)

Med sista meningen så menar jag så här. Tror din dotter/ni båda två att en sköterska verkligen skulle behandla en elev på det sättet när hen blir utsatt för mobbning...? Eller KAN det vara så att hon försökte vara hjälpsam? Särskilt som då många unga har problem med just hygien, mobbade eller inte.

• Anonym (Sofi)

Jag tycker det var helt fel av skol-ssk om det är så som du beskriver. Hon ska inte ge råd som bekräftar det som mobbarna höll på med. Då har man inte fattat något om psykologi. Skol-ssk ger väl råd, antar jag, utifrån sitt kunskapsområde men har uppenbart ingen psykosocial kompetens i så fall. Riktigt dåligt ur barnperspektivet. Typiskt exempel på när vuxna inte förstått det verkliga problemet och hur man hjälper ett barn.

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-28 13:27:53 följande:

Med sista meningen så menar jag så här. Tror din dotter/ni båda två att en sköterska verkligen skulle behandla en elev på det sättet när hen blir utsatt för mobbning...? Eller KAN det vara så att hon försökte vara hjälpsam? Särskilt som då många unga har problem med just hygien, mobbade eller inte.

Uppenbarligen gjorde ju sköterskan det. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-05-28 13:47:19 följande:
    Uppenbarligen gjorde ju sköterskan det. 
    Jätteovanligt att en skolsköterska mobbar ett barn. Ts borde kontakta rektor.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-28 13:27:53 följande:

Jag gissar att du själv inte har barn som blivit mobbade, att bli nedtryckt under en längre tid där man hela tiden får höra negativa saker om sig själv. Då kanske man inte alla gånger kan tänka utifrån ett perspektiv att alla vill en väl. 

Jag tycker väl att man som skolsköterska inte behöver komma med oombedda råd i den här situationen, hon hade väl i så fall kunnat fråga om hon ville ha råd. Sen att säga om hon gör dessa råd behöver hon inte bry sig om vad mobbarna säger. Jag kan ju tycka att man kanske hellre ger råd om samtal med kurator tex men det var inget som nämndes överhuvdtaget

• Anonym (Mamman)

Tack för din kommentar, det är precis så vi också känner att man bekräftar mobbarna.

Anonym (Sofi) skrev 2024-05-28 13:33:47 följande:

Jag tycker det var helt fel av skol-ssk om det är så som du beskriver. Hon ska inte ge råd som bekräftar det som mobbarna höll på med. Då har man inte fattat något om psykologi. Skol-ssk ger väl råd, antar jag, utifrån sitt kunskapsområde men har uppenbart ingen psykosocial kompetens i så fall. Riktigt dåligt ur barnperspektivet. Typiskt exempel på när vuxna inte förstått det verkliga problemet och hur man hjälper ett barn.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-05-28 14:34:27 följande:

Jag gissar att du själv inte har barn som blivit mobbade, att bli nedtryckt under en längre tid där man hela tiden får höra negativa saker om sig själv. Då kanske man inte alla gånger kan tänka utifrån ett perspektiv att alla vill en väl. 

Jag tycker väl att man som skolsköterska inte behöver komma med oombedda råd i den här situationen, hon hade väl i så fall kunnat fråga om hon ville ha råd. Sen att säga om hon gör dessa råd behöver hon inte bry sig om vad mobbarna säger. Jag kan ju tycka att man kanske hellre ger råd om samtal med kurator tex men det var inget som nämndes överhuvdtaget

Gissa på om det får dig att må bättre. Tänk på att attityder går i arv.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-28 14:08:46 följande:
    Jätteovanligt att en skolsköterska mobbar ett barn. Ts borde kontakta rektor.
    Du missar ju hela poängen. Om barnet blir mobbat och kränkt, kallad äcklig och du luktar illa (fast hon inte gör det)., så är inte lösningen att lära barnet hur hon blir mindre äcklig och luktar mindre illa. Feltänkt av både dig och sikol-ssk. Problemet ligger inte i hygien utan i att barnet blir mobbat. Nu blir budskapet från ssk att eftersom de säger att du luktar illa får du lära dig att tvätta dig bättre. Det är ju inte lösningen utan lösningen är att ta itu med mobbingen och stärka barnets självkänsla. Inte lära barnet att tvätta sig. Det är tyvärr inte ovanligt att vuxna inte förstår barns situation. Sorgligt bara när de jobbar på skola!
  • Anonym (Lotta)

Jag kom att tänka på en intervju med Olle Cardell där han berättade att en rektor hade sagt att han ju kunde sluta hålla på med skådespeleri för att slippa bli mobbad. Det är lika begåvat förslag som det ditt barn fick höra, TS. Man vill ju tro att sånt här inte sker, men tyvärr är inte folk som jobbar med barn och unga alltid lämpade att göra det. 

Svar på tråden Är det här rätt hanterat?