• Anonym (sash)

Jobb långt bort och hämtning på förskola

Skulle behöva lite inputs i hur vi ska lösa denna situation. Jag blev varslad på grund av arbetsbrist under föräldraledigheten och har sökt massor (massor!) av jobb efter det. Nu verkar det som att jag har ett jobb på g men problemet är att det ligger en timmes enkel resväg bort och de vill dessutom att man är på plats alla dagar i veckan. Min mans jobb ligger också en nästan en timme bort men han får däremot jobba hemifrån två dagar i veckan. 

Vårt barn börjar förskolan nu i augusti och man vill ju inte att de ska gå några längre dagar i början och helst inte sen heller (i den mån det går). Hur löser vi det här? Hur tidigt/sent får man hämta och lämna så små barn? Hade underlättat så mycket om jag också fick jobba hemifrån ett par dagar i veckan men det går ju tyvärr inte. Det positiva med jobbet är att det är exakt rätt tjänst för mig, välbetalt och ca 7000 kr mer i lön än vad jag har haft innan. 

• Svar på tråden Jobb långt bort och hämtning på förskola
  • Anonym (Huh)
    Anonym (P) skrev 2024-05-28 09:21:58 följande:

Kan ni flytta? Låter nästan enklast.

Vi jobbade 75% under förskoleåren trots att vi har gångavstånd till jobbet. Barnens uppväxt kommer aldrig tillbaka. Det har varit så värt att leva sparsamt för att få tid med familjen. 

Enkelt? I dagens ekonomiska läge är det ju allt annat än enkelt att flytta.
  • Anonym (S)
    Anonym (sash) skrev 2024-05-28 08:44:15 följande:

Skulle kännas hemskt att behöva ha vårt barn långa dagar på förskolan och knappt ha någon tid ihop innan läggdags. Vill inte gärna vara den som hämtar sist varje dag liksom. 

Att jobba deltid verkar vara ett måste för att få ihop det. Min man har flex och styr sin egen tid lite mer. Känns krångligare med mitt eventuella jobb och hur jag ska få ihop det. Har inte koll på deras arbetstider än och om det finns möjlighet till flex. 

Om din man redan har fast arbete kan han gå ner i tid. Sedan om några år kan ni byta. 
  • Anonym (Huh)
    Anonym (sash) skrev 2024-05-28 08:44:15 följande:

Skulle kännas hemskt att behöva ha vårt barn långa dagar på förskolan och knappt ha någon tid ihop innan läggdags. Vill inte gärna vara den som hämtar sist varje dag liksom. 

Att jobba deltid verkar vara ett måste för att få ihop det. Min man har flex och styr sin egen tid lite mer. Känns krångligare med mitt eventuella jobb och hur jag ska få ihop det. Har inte koll på deras arbetstider än och om det finns möjlighet till flex. 

Men det sista där bör väl det lokala facket veta? Det är ju oavsett en rimlig sak att veta innan man börjar ett nytt jobb, hur flexibelt det är.
  • Anonym (P)
    Anonym (Huh) skrev 2024-05-28 09:26:23 följande:
    Enkelt? I dagens ekonomiska läge är det ju allt annat än enkelt att flytta.
    Det beror helt på var TS jobb ligger. 
  • Anonym (sash)
    Aliona skrev 2024-05-28 08:49:06 följande:

Först och främst - grattis till nya jobbet! Det låter som ett drömjobb för dig. 

Du har rätt att jobba deltid, och du säger naturligtvis inget om det förrän kontraktet är påskrivet. Som du själv säger - det finns stor risk att arbetsgivare tar någon annan om du är öppen med att jobba deltid. 

Jag förstår att det känns olustigt att gå ner i tid det första man gör, även om man bara utnyttjar sin rätt. Om du vill kan ni fundera på olika sätt. Kanske skulle det funka att pappan går ner lite mer i tid första halvåret eller så, medan du etablerar dig, och sen delar ni lika? Du kan också förhandla med arbetsgivaren om du är ok med andra lösningar är deltid, tex att du får räkna in arbetstid på tåget (om du tågpendlar). När jag tågpendlade en timme med småbarn satt jag i tyst kupé och fixade alla e-mail, rapportläsningare etc. där. På så sätt fick jag ner arbetstiden med två timmar per dag. 

Kommer du ha flextid? I så fall kan du jobba tex 10 timmar en dag när pappan jobbar hemiftån och hämtar, så kan du sluta två timmar tidigare en dag i veckan när du hämtar. 

Annars - har ni någon släkting som kan hjälpa till och hämta tidigare kanske en gång i veckan? Eller barnvakt? 

Har inte fått jobbet än, men tack ändå ;)

Låter smart att låta min man jobba deltid första tiden så att jag kan få komma in i jobbet ordentligt innan jag ber om att gå ner i tid. 

Vi har inte kommit till punkten där vi har gått igenom det praktiska som arbetstider och sånt än men jag tror nog ändå att det borde funka att ha flextid där.

Tyvärr har vi inga släktingar eller familjemedlemmar som bor i närheten. Vi har båda flyttat ifrån våra hemstäder. Hade varit guld värt att ha någon nära som kunde hjälpa till då och då.

• Anonym (S)
    Anonym (sash) skrev 2024-05-28 10:42:57 följande:

Har inte fått jobbet än, men tack ändå ;)

Låter smart att låta min man jobba deltid första tiden så att jag kan få komma in i jobbet ordentligt innan jag ber om att gå ner i tid. 

Vi har inte kommit till punkten där vi har gått igenom det praktiska som arbetstider och sånt än men jag tror nog ändå att det borde funka att ha flextid där.

Tyvärr har vi inga släktingar eller familjemedlemmar som bor i närheten. Vi har båda flyttat ifrån våra hemstäder. Hade varit guld värt att ha någon nära som kunde hjälpa till då och då.

Ni har alltså lämnat era hemstäder för att bosätta er på ett ställe där ni inte får jobb utan måste pendla en timme om dagen samt inget nätverk i form av familj? 

Hur gick tankarna då? 

• Anonym (sash)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-28 08:50:00 följande:

Jag hade helt enkelt flyttat dit jobbet finns. Så gjorde man förr... Om din man ändå kan jobba delvis hemifrån och i övrigt får pendla oavsett kan det väl vara en lösning.

Att flytta känns inte aktuellt. Dels vill vi inte bo i den delen av stan och sen har vi stått i sjukt lång förskolekö för att få plats på den förskolan vårt barn ska börja på. Vi kan inte stå i lika lång kö igen till en ny förskola när vi inte har någon som kan ta hand om vårt barn tills det finns en plats på nya förskolan. Min man skulle dessutom få ännu längre till sitt jobb i så fall, nu bor vi åtminstone typ mittemellan. Det finns många anledningar till att vi inte vill flytta, även ekonomiska anledningar. 

• Anonym (Lio)

Om din man jobbar hemifrån två dagar i veckan så kan han t ex lämna och hämta de dagarna och du åker tidigt till jobbet och jobbar in lite flex och så kan du flexa ut tidigare övriga dagar och hämta. Om du t ex slutar kl 15.30 kan du hämta 16.30.  Eller gå ner lite i tid. Det kan båda göra första året t ex så löser det mycket av både tider och ork och tid med familjen. Vi tog ledigt en dag varannan vecka var så barnen gick bara 4 dagar i veckan första året. Det var värt det.

• Anonym (sash)
    Anonym (S) skrev 2024-05-28 10:47:10 följande:

Ni har alltså lämnat era hemstäder för att bosätta er på ett ställe där ni inte får jobb utan måste pendla en timme om dagen samt inget nätverk i form av familj? 

Hur gick tankarna då? 

Vi flyttade båda hit flera år innan vi ens träffade varandra, då fanns såklart ingen tanke på familjeliv och att ha ett kontaktnät runt oss. Inte får jobb? Min man har ett jobb och jag har också haft jobb tills nyligen när jag blev varslad. Förhoppningsvis har jag ett nytt jobb snart också. 

• Anonym (P)
    Anonym (sash) skrev 2024-05-28 10:48:34 följande:

Att flytta känns inte aktuellt. Dels vill vi inte bo i den delen av stan och sen har vi stått i sjukt lång förskolekö för att få plats på den förskolan vårt barn ska börja på. Vi kan inte stå i lika lång kö igen till en ny förskola när vi inte har någon som kan ta hand om vårt barn tills det finns en plats på nya förskolan. Min man skulle dessutom få ännu längre till sitt jobb i så fall, nu bor vi åtminstone typ mittemellan. Det finns många anledningar till att vi inte vill flytta, även ekonomiska anledningar. 

Aha, ni bor i Sthlm? Läste i en annan tråd om att få familjelivet att gå ihop att primära rådet är att inte bo i Sthlm (eller annan storstad). Skulle det vara möjligt att flytta till någon av era hemstäder? Helt ärligt är mina gamla kompisar i Sthlm så mycket mer stressade jämförelsevis. Och deras barn har varit mycket mer på fritids och förskola. Jag vet att man på något sätt vänjer sig vid att livet är sådär, men ta en ordentlig funderare över vad ni prioriterar i livet. 
Svar på tråden Jobb långt bort och hämtning på förskola