• Anonym (sash)

Jobb långt bort och hämtning på förskola

Skulle behöva lite inputs i hur vi ska lösa denna situation. Jag blev varslad på grund av arbetsbrist under föräldraledigheten och har sökt massor (massor!) av jobb efter det. Nu verkar det som att jag har ett jobb på g men problemet är att det ligger en timmes enkel resväg bort och de vill dessutom att man är på plats alla dagar i veckan. Min mans jobb ligger också en nästan en timme bort men han får däremot jobba hemifrån två dagar i veckan. 

Vårt barn börjar förskolan nu i augusti och man vill ju inte att de ska gå några längre dagar i början och helst inte sen heller (i den mån det går). Hur löser vi det här? Hur tidigt/sent får man hämta och lämna så små barn? Hade underlättat så mycket om jag också fick jobba hemifrån ett par dagar i veckan men det går ju tyvärr inte. Det positiva med jobbet är att det är exakt rätt tjänst för mig, välbetalt och ca 7000 kr mer i lön än vad jag har haft innan. 

• Svar på tråden Jobb långt bort och hämtning på förskola
  • Anonym (Växla)

Båda jobbar deltid. Man turas om att lämna resp. hämta. Den som inte lämnar börjar tidigt så den kan gå hem tidigt. 

• Anonym (utan stress)

Vi hade ungefär den restiden båda två när våra barn gick på förskola och båda två jobbade på plats fem dagar i veckan. Det var inga konstigheter före pandemin. Men vi jobbade deltid båda två, 87 procent, så vi jobbade en timma kortare per dag. 

Så vi gick omlott, en åkte tidigt och var på jobbet vid 07. Den andra lämnade och var på jobbet vid 09. Den som var på jobbet tidigt åkte hem tidigt och hämtade ca 15.30 och kunde hämta i lugn och ro och laga middag i lugn och ro och vi åt tillsammans när den andra kom från jobbet vid 17.30-tiden. 

Vi hade väldigt stabila förskoleår utan större stress. 

• Jemp

Det finns inte särskilda regler för små barn utan man har rätt att lämna de tider man behöver och förskolan har öppet. Dvs ca 12 timmar per dag om så krävs. Som konkret svar på din fråga.

Men jag svarar också deltidsarbete. Särskilt om ni inte kan tillgodoräkna er arbetstid på tåg etc. 

Har ni möjlighet till flex kan ni ju också försöka lägga mer arbetstid de dagar den andra föräldern hämtar. 

• Anonym (sash)
    Anonym (utan stress) skrev 2024-05-28 07:49:39 följande:

Vi hade ungefär den restiden båda två när våra barn gick på förskola och båda två jobbade på plats fem dagar i veckan. Det var inga konstigheter före pandemin. Men vi jobbade deltid båda två, 87 procent, så vi jobbade en timma kortare per dag. 

Så vi gick omlott, en åkte tidigt och var på jobbet vid 07. Den andra lämnade och var på jobbet vid 09. Den som var på jobbet tidigt åkte hem tidigt och hämtade ca 15.30 och kunde hämta i lugn och ro och laga middag i lugn och ro och vi åt tillsammans när den andra kom från jobbet vid 17.30-tiden. 

Vi hade väldigt stabila förskoleår utan större stress. 

Ja tänkte att vi kanske kunde ha någon liknande lösning! Absolut att en börjar tidigare ena dagen och hämtar och börjar senare andra dagen och lämnar osv. Skönt att höra att det funkade smidigt. Men kan man be om att få jobba deltid det första man gör när man får en ny tjänst? Gör man det i förhandlingsläget då? Är rädd att de väljer någon annan i så fall för det låter som att de vill ha någon som kan vara på plats 100% varje dag :/ Vet att man är rätt till att jobba deltid med småbarn men vet också av erfarenhet att arbetsgivare bara ser till sitt eget bästa och väljer den utan barn. 

• Anonym (sash)
    Jemp skrev 2024-05-28 08:31:28 följande:

Det finns inte särskilda regler för små barn utan man har rätt att lämna de tider man behöver och förskolan har öppet. Dvs ca 12 timmar per dag om så krävs. Som konkret svar på din fråga.

Men jag svarar också deltidsarbete. Särskilt om ni inte kan tillgodoräkna er arbetstid på tåg etc. 

Har ni möjlighet till flex kan ni ju också försöka lägga mer arbetstid de dagar den andra föräldern hämtar. 

Skulle kännas hemskt att behöva ha vårt barn långa dagar på förskolan och knappt ha någon tid ihop innan läggdags. Vill inte gärna vara den som hämtar sist varje dag liksom. 

Att jobba deltid verkar vara ett måste för att få ihop det. Min man har flex och styr sin egen tid lite mer. Känns krångligare med mitt eventuella jobb och hur jag ska få ihop det. Har inte koll på deras arbetstider än och om det finns möjlighet till flex. 

• Aliona
    Anonym (sash) skrev 2024-05-28 08:34:09 följande:

Ja tänkte att vi kanske kunde ha någon liknande lösning! Absolut att en börjar tidigare ena dagen och hämtar och börjar senare andra dagen och lämnar osv. Skönt att höra att det funkade smidigt. Men kan man be om att få jobba deltid det första man gör när man får en ny tjänst? Gör man det i förhandlingsläget då? Är rädd att de väljer någon annan i så fall för det låter som att de vill ha någon som kan vara på plats 100% varje dag :/ Vet att man är rätt till att jobba deltid med småbarn men vet också av erfarenhet att arbetsgivare bara ser till sitt eget bästa och väljer den utan barn. 

Först och främst - grattis till nya jobbet! Det låter som ett drömjobb för dig. 

Du har rätt att jobba deltid, och du säger naturligtvis inget om det förrän kontraktet är påskrivet. Som du själv säger - det finns stor risk att arbetsgivare tar någon annan om du är öppen med att jobba deltid. 

Jag förstår att det känns olustigt att gå ner i tid det första man gör, även om man bara utnyttjar sin rätt. Om du vill kan ni fundera på olika sätt. Kanske skulle det funka att pappan går ner lite mer i tid första halvåret eller så, medan du etablerar dig, och sen delar ni lika? Du kan också förhandla med arbetsgivaren om du är ok med andra lösningar är deltid, tex att du får räkna in arbetstid på tåget (om du tågpendlar). När jag tågpendlade en timme med småbarn satt jag i tyst kupé och fixade alla e-mail, rapportläsningare etc. där. På så sätt fick jag ner arbetstiden med två timmar per dag. 

Kommer du ha flextid? I så fall kan du jobba tex 10 timmar en dag när pappan jobbar hemiftån och hämtar, så kan du sluta två timmar tidigare en dag i veckan när du hämtar. 

Annars - har ni någon släkting som kan hjälpa till och hämta tidigare kanske en gång i veckan? Eller barnvakt? 

• Anonym (Mia)

Jag hade helt enkelt flyttat dit jobbet finns. Så gjorde man förr... Om din man ändå kan jobba delvis hemifrån och i övrigt får pendla oavsett kan det väl vara en lösning.

• cosinus

Jag skulle säga att mannen får gå ner i tid första halvåret. Du börjar jobba heltid, kommer in i arbetet och sen när du arbetat ett tag är inne i det och faktiskt har provat så kan du med gott samvete säga att du behöver gå ner i tid för att få ihop familjelivet.

Då vet du också om det fortfarande är skrivet i sten att du behöver vara på jobbet alla dagar, om du kan flexa o s v.

Man kan ju tänka sig en lösning där du lämnar de dagar han jobbar på jobbet. Då kan han dra tidigare och hämta (om han dessutom har färre timmar). De dagarna blir det ju att du kommer hem sent. De dagar han jobbar hemma drar du tidigt som f-n för att istället komma hem och hinna ha lite mer tid med familjen på kvällen.

• Anonym (P)

Kan ni flytta? Låter nästan enklast.

Vi jobbade 75% under förskoleåren trots att vi har gångavstånd till jobbet. Barnens uppväxt kommer aldrig tillbaka. Det har varit så värt att leva sparsamt för att få tid med familjen. 

Svar på tråden Jobb långt bort och hämtning på förskola