Vi är inte överens om skolan (högstadiet)
Hej! Min sambo vill att vårt barn ska byta skola pga att den nuvarande skolan (med speciell inriktning) tar för mycket tid från barnets idrott på fritiden.
Vårt barn ska börja högstadiet till hösten.
Jag vill inte byta skola pga att den nuvarande skolan är lugn och endast en klass per årskurs och - tja, det är inget direkt som är fel med den. Förutom att den kräver en del av barnen.
Pappan vill byta skola eftersom han vill att vårt barn ska satsa professionellt på sina sporter (2 olika sporter). Jag tänker som så att man inte vet ett dugg om man kommer kunna jobba professionellt som idrottare när det är så många parametrar som ska stämma. Däremot är en helt vanlig utbildning nödvändig för oss alla. Den nuvarande skolan är en av de bästa i området och ger bra förutsättningar för både den specialinriktning som skolan har och ett vanligt gymnasium.
Som ni hör sätter jag mig emot ett byte. Kan pappan ändå tvinga igenom ett byte?
Barnet har märkt att vi är oense och vill helst inte säga vad hen önskar, eftersom det då känns som att ta ställning för endera föräldern. Till mig har hen dock sagt att hen inte vill byta, men jag vet inte om det bara var för att vi ska sluta gräla om detta. Men vad kan jag annars gå på annat än det barnet själv säger?