Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Vi är inte överens om skolan (högstadiet)

Hej! Min sambo vill att vårt barn ska byta skola pga att den nuvarande skolan (med speciell inriktning) tar för mycket tid från barnets idrott på fritiden. 

Vårt barn ska börja högstadiet till hösten. 

Jag vill inte byta skola pga att den nuvarande skolan är lugn och endast en klass per årskurs och - tja, det är inget direkt som är fel med den. Förutom att den kräver en del av barnen. 

Pappan vill byta skola eftersom han vill att vårt barn ska satsa professionellt på sina sporter (2 olika sporter). Jag tänker som så att man inte vet ett dugg om man kommer kunna jobba professionellt som idrottare när det är så många parametrar som ska stämma. Däremot är en helt vanlig utbildning nödvändig för oss alla. Den nuvarande skolan är en av de bästa i området och ger bra förutsättningar för både den specialinriktning som skolan har och ett vanligt gymnasium. 

Som ni hör sätter jag mig emot ett byte. Kan pappan ändå tvinga igenom ett byte? 

Barnet har märkt att vi är oense och vill helst inte säga vad hen önskar, eftersom det då känns som att ta ställning för endera föräldern. Till mig har hen dock sagt att hen inte vill byta, men jag vet inte om det bara var för att vi ska sluta gräla om detta. Men vad kan jag annars gå på annat än det barnet själv säger? 

• Svar på tråden Vi är inte överens om skolan (högstadiet)
  • Anonym (Mamman)
    Elis73 skrev 2024-05-27 10:02:52 följande:

Kan inte skolan hjälpa till med ett samtal med tonåringen och få fram vad hen verkligen vill? Och rådgöra utifrån hens önskan och mål.

Kanske mindre laddat för alla parter och lättare för ert barn att hänvisa till skolans råd istället för att ställa er mot varandra....

Bra idé! Tack. Jag kanske kan ta kontakt med kurator på skolan. Det är säkert lättare för vårt barn att prata med en utomstående nu när det blivit så infekterat.  
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (A) skrev 2024-05-27 10:36:57 följande:

Vill barnet satsa professionellt?
    Ofta brukar intresset för sporterna minska under tonåren. Kroppen ändras, kompisar tar tid, pressen blir för hög osv
    Det är väl inte heller en bra idé att satsa professionellt på två olika sporter? Väljer han en av dem blir det mer tid att fokusera på den.

Oavsett, så är det som ovan skrivits: det går inte att byta utan din namnteckning. Godkänn det inte, så löser det sig.

Självklart är det bäst att gå i en så bra skola som möjligt och satsa på bra betyg. Man behöver en utbildning även som idrottare. 

Barnet vill kanske det, men barnet saknar några av de naturliga förutsättningarna för den ena sporten i varje fall. Det känns lite som en fantasi att hen skulle kunna bli professionell inom den sporten då en av grundförutsättningarna saknas. 

Jag har en sån klump i magen. Pappan försöker med alla medel att få med sig barnet på tåget och jag känner mig maktlös. Men det är skönt att veta att ingenting kan hända utan min signatur i alla fall. 

Vi är på slutet av vår relation efter flera decennier tillsammans och det här är förmodligen en av flera olika maktkamper som kommer utspelas framöver. Tycker så synd om vårt barn, för jag vill helst slippa bråka om onödiga saker. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-27 10:31:37 följande:

Det krävs godkännande av båda VH för att byta skola. Du ska dessutom inte behöva hänvisa till vad skolans samtal kan få fram i ett samtal med barnet för det vet ni redan, så det räcker att hänvisa till de argument du själv lyfter och som en parentes att barnet själv inte vill byta heller.

Dessutom, fattar han hur idiotiskt det är att byta skola mitt i högstadiet?? Det spelar ingen roll att man har överlämningar, ert barn kommer tappa så mycket av det lärarna redan vet om hens förmågor och styrkor, sånt som inte riktigt går att förmedla till nästa skola. Så visst, om han vill sabotera barnets betyg, men nu har han ingen rätt att bestämma detta. Sätt ner foten, säg helt lugnt (efter dina argument) att du inte kommer att godkänna ett skolbyte. Fortsätter han tjafsa så lyssna någon enstaka minut och upprepa, "som sagt, jag kommer inte att godkänna ett skolbyte och vi kommer ingenvart med att fortsätta den här diskussionen".

Jag önskar att jag kunde vara sådär lugn, men jag blir emotionellt påverkad och stressad av att han attackerar mig verbalt via sms dagarna i ända. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (vuxna) skrev 2024-05-27 14:26:51 följande:
    Ni måste ju börja agera som vuxna och fokusera på barnet! Att ni ska hålla på och bråka, så att barnet inte ens vågar säga till er vad det verkligen vill. Bara det är så otroligt allvarligt att ni borde skämmas!

Vill barnet satsa på sin idrott? Eller är det pappan som vill?
    Vilken skola vill barnet gå på?
    Tack, jag tycker precis som du. Jag tycker egentligen att det är ett beslut för oss föräldrar med input från barnet självklart. Till mig har barnet sagt att hen vill vara kvar i sin gamla skola. I min värld kan inte en 13-åring förutse konsekvenserna av olika beslut på samma sätt som en vuxen. 

Pappan är 100% komplett besatt av idrott och önskar säkert att han hade haft en fin idrottskarriär bakom sig, men den gick sådär. Jag menar att han är besatt såtillvida att han får ångest när barnet missar ett träningstillfälle eller inte spelar bra på en träning. Jag är mer traditionell och tycker att man behöver en helt vanlig högskoleutbildning typ. Så kan man ägna sig åt vad man vill på fritiden utifrån tid och ork och lust.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (D) skrev 2024-05-27 16:28:22 följande:

Är det möjligen en skola med musikinriktning i Stockholm? Om det är den så skulle jag säga att den har ovanlig god nivå på mellanstadiet och även en bra nivå på högstadiet. Har ett barn som går ut 9-an på den skolan jag tänker på, och ett barn som gått i vanlig kommunal skola på mellanstadiet och ska börja högstadiet. För mitt äldre barn har övergången till högstadiet varit lätt, misstänker tyvärr att det kommer att bli lite av en chock för det yngre barnet när hen byter skola nu till hösten- och då har hen ändå bra betyg. 

Tack, det låter som att det kan vara samma skola vi pratar om. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (D) skrev 2024-05-30 06:47:40 följande:

Har pappan tänkt att barnet ska gå på ett högstadium med idrottsprofil där någon av sporterna är i fokus, eller är det att nuvarande skolan har lite längre skoldagar och kräver mer i form av övning  på fritiden som pappan ser som ett problem?

Om det är den skolan jag tänker på har den ju ett av de bästa betygssnitten i Sverige, och mitt barn har verkligen trivts på skolan. 

Just så. Han vill eliminera alla aktiviteter som inte är idrott så att barnet kan öva idrott mer eller mindre dagligen. Jag håller såååå med dig! Tack för stödet. 
    Det är "den" skolan. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (D) skrev 2024-05-30 06:47:40 följande:

Har pappan tänkt att barnet ska gå på ett högstadium med idrottsprofil där någon av sporterna är i fokus, eller är det att nuvarande skolan har lite längre skoldagar och kräver mer i form av övning  på fritiden som pappan ser som ett problem?

Om det är den skolan jag tänker på har den ju ett av de bästa betygssnitten i Sverige, och mitt barn har verkligen trivts på skolan. 

Den nya skolan har ej idrottsprofil utan är en helt vanlig kommunal skola med 600 barn i högstadiet. 
Svar på tråden Vi är inte överens om skolan (högstadiet)