• Anonym (Py)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Anonym (J) skrev 2024-05-26 10:57:38 följande:
    Ja, man skall absolut ta buksmärtor på allvar och det var bra att de sökte på akuten. 
    Däremot är det meningslöst att göra en utredning för buksmärtor som gått över.

Har han inte ont nu är det inte tarmvred (längre?), eller blindtarmen. Visst kan det ha varit gallsten eller njursten, men bättre då att utreda om smärtorna kommer tillbaka. 
    Skall han till vårdcentral för att utreda om han hade förstoppning igår?
    Det ska man inte vara säker på. Min man mådde betydligt bättre när blindtarmen brustit och avbröt tankarna på att åka in akut och gick till VC istället. Först dagen efter ringde läkaren och meddelade att infektionsprovet var skyhögt och att han borde åka in vilket han då gjorde.
  • Anonym (Py)
    Anonym (J) skrev 2024-05-26 11:14:28 följande:
    Ja, men han gick väl till vårdcentralen för att han fortfarande hade ont?
    Jag pratar om smärtor som gått över. 
    Nej, han gick till VC för att han haft ont och hade feber.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Har inte samma resurser längre) skrev 2024-06-04 13:19:38 följande:

Det är tragiskt, men vi lever inte på 1990-talet längre och har den typen av välfärdssamhälle med den mängden resurser vi hade då. På arbetsplatser i vård och omsorg där det brukade vara låt oss säga 5 personal är det numera 3 eller i bästa fall fyra som skall göra samma jobb som 5 och det kommer avspeglas i både kvalité på vården och mängden patienter man kan ta emot (där dessa ökat i antal) och då blir det prioriteringar och även rena chansningar där man får avstå att ge vård och hoppas det går bra ändå.

Det är också ett problem att välutbildad vårdpersonal ska göra springjobb. När jag hamnade på akuten i fjol, sprang sjuksköterskor med kaffe, mackor och filtar. Det hade vem som helst kunnat göra. Arbetsbördan blir ju enorm när man ska bedriva kvalificerat medicinsk arbete OCH mänsklig omvårdnad i ett.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-18 17:04:05 följande:
    Nu ser verkligheten ut så att man kan få vänta flera dagar på icke-akuta blodprover och ja, även på en akutmottagning. De prover din sambo tog bedömde av någon anledning som icke-akuta och då tar det tid. 

Hade inte varit sjuksköterska så hade jag heller inte haft nicket Ssk.... 

Du verkar tro att på en akutmottagning så ska allt ske fort. Så är det tyvärr inte idag, eftersom många tar upp.platser i onödan. Du anar inte hur många primärvårds ärenden vi får in under en dag, plus de lite mindre akuta och de riktigt svåra akutfallen. 

Folk åker till akuten med allt från nageltrång till stukade fötter och de ska inte till akuten! Det ska till primärvården.

Har till och med fått in en relativt vuxen person  med en finne i ansiktet! En lite finne, som man absolut inte behöver akutvård för eller ens vård för. 
    Ett av problemen är att primärvården eller jouren skickar vidare till akuten. Jag fick åka till jouren en lördag pga influensa (immunnedsatt och måste ha Tamiflu pronto). Jouren vågade inte behandla utan skickade till akuten som fick ta prover som jouren hade kunnat ta och skriva ut medicin som jouren hade kunnat skriva ut. Allt tog mycket längre tid för mig som patient, jag behövde förflytta mig med nästan 40 graders feber och har tog upp en säng på akuten i nästan sex timmar.
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist