• molly50

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Anonym (Isa) skrev 2024-06-04 02:00:01 följande:
    Som jag skrev tidigare så tycker jag inte det är fel att TS man åkte in på akuten..Om man mår så pass dåligt så är det väl inget fel att söka akutvård..

Det som jag reagerade mot mest var att när läkaren sa att han kunde åka hem och hellre gå till VC sen..Så gick TS man med på det utan ngr protester??
    Varför om han nu mådde såååå dåligt..Han lurar TS att han håller på att dö, när han inte alls gör det..Det är väl inte snällt eller är det snällt att ljuga om sånt.

Hade jag mått skitdåligt så hade jag inte gått med på att åka hem ens..Och hade dom tvingat mig att åka hem fast jag mådde skit så skulle jag bara ha åkt till en annan akut..Det finns massor med olika akuter och läkare..

Åker man hem fast man säger sig må skit.. och har så ont i magen speciellt så att man inte kan röra sig, mår illa och kräks, osv hur sjutton klarar man av att ta sig hem då?
    Eftersom TS man klarade av att åka hem trots "svåra" magsmärtor så var dom ju inte så svåra..

Jag vet själv hur det är att ha extrema magsmärtor..då det var just det jag hamnade på akuten för..och man går fan i mig inte ut själv från akuten med akuta magsmärtor..Man kan inte ens gå då! 

Så en mansbebis som går ut själv passar väl utmärkt på en som gnäller över lite magknip.

Sen om dom har skickat hem folk och 1person av en miljon personer har dött..är liksom sånt som händer..Typ om man går över gatan så kan man bli påkörd.Ska vi förbjuda bilar då kanske...
    Jag förstår vart du vill komma och jag tycker du har en poäng.
    Men även jag tycker att du har en väldigt nedlåtande ton.
    Har man sådana kraftiga buksmärtor att man knappt kan röra sig,kräks och knappt är kontaktbar så kan det inte nedgraderas till en mansbebis med lite magknip.
    Det tror jag att även du förstår.
    Och även 112 hade skickat in honom om de hade haft en ambulans tillgänglig.
    Men de rekommenderade ändå TS och hennes sambo att åka in.
    Och ja,hans magsmärtor minskade under tiden han fick vänta.
    Men du vet kanske att det finns vissa tillstånd där magsmärtorna kan avta trots att det fortfarande är allvarligt. T ex vid brusten blindtarm.
    Och då skickar man inte hem patienten.
    Men läkarna gjorde antagligen så gott de kunde med de resurser de hade.
    Och det är beslutsfattarna som ska ha skulden för att vården ser ut som den gör. Inte personalen som redan sliter hårt.
    Och vad det gäller patienter som skickas hem så tycker jag att om så bara en patient dör så är det en för mycket.
    Men det verkar också vara olika hur länge man får vänta på olika akutmottagningar.
  • molly50
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-04 21:33:37 följande:

Du har rätt! Har man kraftiga buksmärtor, knappt kan röra sig och dessutom knappt är kontaktbar så bör man få hjälp..Helt klart..
    Men min erfarenhet av akutvården och efterföljande IVA (och även IMA) -där man hamnar efter själva akuten..Är att dom snabbt ger en patient hjälp som har såna symtom.
    Dom låter inte en patient som knappt är kontaktbar att åka hem.Nej en sån patient FÅR inte ens åka hem för läkaren...Så knappast att en läkare skulle sagt till TS man att åka hem om han inte ens var kontaktbar..

Sen har väl var och en ett eget ansvar (om man kan prata iaf) och känner man att man mår så pass dåligt att man tycker att man behöver hjälp akut så kan man ju faktiskt säga till att man inte orkar åka hem.

TS man var inte tvingad att åka hem enligt TS själv utan kunde stannat och väntat, men valde att åka hem helt på eget bevåg.Varför det?.För att kunna fortsätta gnälla!?
    Sen kommer TS och klagar på läkaren som bara gav honom olika alternativ.
    TS man valde själv att åka hem..och det är väl inte läkarens fel att han valde att åka hem
    Mansbebis är fel ord..Snarare hypkondriker som överdriver om hur dom mår. 

Som jag förstår det så hade läkaren gett dem alternativet att stanna eller åka då de inte hade fått några provsvar. Det stämmer.
    Men,som sagt,så kan det ju avta för att sedan komma tillbaka igen.
    Och TS har ju inte svarat och berättat hur det har gått heller,vad jag kan se.

Jag tycker inte heller man kan kalla det för hypokondriker som överdriver.
    Vi vet inte vad han råkade ut för eller hur han verkligen mådde.
    Att män kan bli kinkiga när de mår dåligt kan jag till viss del instämma i.
    Men bara för att en del män beter sig så innebär det inte att alla är likadana.
    Så sådana kommentarer känns bara onödiga.
  • molly50
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-06-16 21:37:23 följande:

Han är INTE en hypokondriker, under våra år tillsammans har jag bara sett honom ha riktigt ont en gång tidigare Och då hade han tarmvred och var riktigt nära på att dö faktiskt, vilket läkarna själva då bekräftade. 

han sökte sig till vc som gång på gång hänvisat honom till andra avdelningar. Att han åkte hem var för att läkaren själv sa att det inte finns tid, och förtydligade att det skulle ta LÅÅÅÅNG tid innan hjälpen ens fanns tillgänglig. 

Hur gick det för din sambo sen?
    Fick ni veta vad det var?
  • molly50
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-17 11:48:52 följande:
    Så varför åkte ni hem om du anser att buksmärtor ska tas på allvar? 

Och ja, dem ska det. 
    Läste du ens vad TS skrev?
    TS skrev att smärtorna avtog med tiden,vilket såklart är bra.
    Utöver det så kom det in en massa andra patienter hela tiden.
    Men har man haft sådana smärtor att man knappt är kontaktbar,och dessutom har haft liknande symptom tidigare, så vill man väl veta vad det beror på,innan man åker hem. Är det så konstigt?
    Nu vet jag inte om de har fått svar i efterhand då TS inte har skrivit det.
    Men uppenbart är att både sjukvårdsupplysningen och läkaren ansåg att det var akut nog att åka in.
    Då har man åtminstone inte åkt in i onödan.
  • molly50
    Anonym (T) skrev 2024-06-17 14:16:36 följande:
    Citerade du fel inlägg nu?
    Nej. Personen jag citerade frågade om saker som TS redan har svarat på.
  • molly50
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-06-17 14:27:23 följande:

Har man väntat i många timmar på provsvar är det väll redan ganska tydligt? Vi har för få läkare och för många patienter helt enkelt, och det är väll egentligen där det största problemet ligger.

Provsvaren kom några dagar senare på nätet. Men jag är tyvärr inte läkare, så jag kan inte läsa av dom!

Din sambo kan ju alltid ringa vc och fråga om provsvaren.
    Men jag är också rätt säker på att läkaren hade hört av sig om det hade varit något allvarligt eller oroväckande.
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist