Inlägg från: Anonym (Ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ssk)

Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist

Varför åkte ni hem istället för att vänta? Läkaren sa att no kunde vänta eller åka hem. Ni valde att åka hem, dvs avvikit från akuten. 

Eftersom ni åkte hem kan det knappast varit allvarligare än en eventuell förstoppning eller uvi. Knappast tarmvred. 

Och nej, det är ingen fara att ta blodprov på/i en tatuering. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Patientnämnden) skrev 2024-05-26 22:10:18 följande:

Imorgon kontaktar han patientnämnden. Det är ett bra sätt att påvisa fel och brister som uppstått i sjukvården. De tar inte ställning till något fall varken för vårdgivare eller patient, men de kan påvisa att det behövs fler resurser med mera. 

Men, ja, buksmärta kan vara farligt, förhoppningsvis indikerade inte blovproverna på något. Fick själv blindtarmsinflammation och blev inlagd för något år sedan, fick veta i efterhand att det gått fort och var rätt illa så jag förstår er precis!

En annan tanke om det inte är tarmvred - det är inte gallan? Det är överjävligt men inte farligt på samma sätt. 

Ett tips till din sambo är att dokumentera sina smärtor och livet runt omkring. Jag har även haft gallproblem och en läkare på vårdcentralen som tyckte att det "inte var så farligt". Jag dokumenterade allt jag åt, mat jag reagerade på, när smärtorna kom, styrka på en smärtskala 1-10, vad jag gjorde åt smärtan, när den avtog (hur lång tid) och så vidare. Lade in allt i ett dokument i dator i datumordning och lämnade in på vårdcentralen. Det tog skruv, en timma efter dokumenten var inlämnade så hade jag en tid bokad för att få medicin och remiss till operation.

Tyvärr måste man ibland som patient påvisa för läkaren hur man mår för att få in en fot på vårdcentralen. Det är inte det man orkar som sjuk så förhoppningsvis kan man ta hjälp av en nära anhörig istället. 

Krya på sambon och hoppas det blir bättre snart. 

Kontakta patientnämnden för att de självmant valde att åka hem? Vad tänker du att det ska led till?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-05-27 05:26:46 följande:

Men snälla människa, dom fick inte provsvaren före dom bad honom åka hem, så dina argument här är värdelösa. Jag är själv undersköterska med fina betyg inom just sjukvård, där vi pratat mycket om skillnader på akutfall och vcfall, och vet precis när det är läge att åka in eller inte. och för din information- om någon vrider sig av smärta, svettas, kräks, näst intill svimmar av emellanåt och är okontaktbar så är det faktiskt god tid för att ta saker på allvar.

Att det blev bättre med tiden gör inte problemet mindre? Det satt en dam i samma väntrum där dom misstänkte att hennes blindtarm var i fara, vet du hur länge hon hade fått vänta? 6 timmar. Och jo, det har faktiskt hänt flertal gånger att sjukvården skickat hem folk som senare dött av samma orsak. Jag vet till och med om barn som inte fått hjälpen dom skulle fått, som idag inte finns längre just av den anledningen. 

Jag anser faktiskt att du är en riktigt vidrig människa som tar förgivet att hans besvär inte var allvarliga nog. Vad vet du om det? Du var inte på plats, du kände ingenting, du läser bara en snabbskriven text. Tjejen vi pratade med på 112 beskrev hans besvär som akuta och bad oss åka in av en anledning. Att du inte gör det skiter jag fullständigt i. Men förminska aldrig någon annan på det sättet igen, det är bara äckligt gjort. 

Så varför åkte ni hem? 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-05-27 05:27:54 följande:

Trodde alla någorlunda pålästa människor var medvetna om att man inte sätter en infart i en tatuering!?

Vi hann inte få svaren på proverna ens? 

Att sätts en infart och ta ett blodprov är helt olika saker. Ett blodprov får helt fint att ta på/i en tatuering. Är förövrigt heller ingen fara att sätta en infart i en tatuering. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-06-16 21:37:23 följande:

Han är INTE en hypokondriker, under våra år tillsammans har jag bara sett honom ha riktigt ont en gång tidigare Och då hade han tarmvred och var riktigt nära på att dö faktiskt, vilket läkarna själva då bekräftade. 

han sökte sig till vc som gång på gång hänvisat honom till andra avdelningar. Att han åkte hem var för att läkaren själv sa att det inte finns tid, och förtydligade att det skulle ta LÅÅÅÅNG tid innan hjälpen ens fanns tillgänglig. 

Och eftersom ni frivilligt VALDE att åka hem, dvs avvika från akuten, så var det knappast så allvarligt art akutvård behövdes.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-06-17 05:36:35 följande:

Sloopa attityden och inse att du inte var där, du vet inte ett skit, vilket dina svar gång på gång bevisar. Har du några funderingar så är det vettigare att fråga istället för att ta saker förgivet, men snäll som jag är ska jag besvara det ändå! 

Hade du kunnat läsa rent så hade du sett att jag skrev att smärtan avtog med tiden, vilket såklart är bra- men det ä ju fortfarande något som inte står rätt till i kroppen, och med så starka smärtor så vill man såklart veta vad som hände, speciellt med tanke på att han hade en liknande fast mycket mildare inicident där en akutmottag INTE behövde uppsökas för inte alls längesen. Varför uppsökte han det inte redan då undrar du säkerligen då, för att han inte är så som du beskriver. När smärtorna däremot återkommer och blir värre och värre, tillslut outhärdliga, ja då åker man in. Det råder ingen tvekan om den saken, oavsett vad du tror, tycker eller vet. 

Han skyller inte på någon. Det är jag som tycker att buksmärtor bör tas på allvar, vilket det också SKA. Som jag skrivit tidigare har jag själv pluggat och är utbildad, har dessutom fina betyg inom akutsjukvård och har praktiserat på en akutmottagning- så jag vet precis när det är dags att åka och inte. Du kan sluta ifrågasätta saker nu. Han behövde en ambulans, och tjejen jag pratade med på 1177 beskrev hans symtom som akuta, vilket den ena läkaren han träffade på plats också gjorde. Att dom skickade hem honom var för att (precis som vi själva såg) det rullade in mer och mer folk hela tiden. Detta var en lördagsnatt, så som du kanske kan föreställa dig är det fartfyllt på en akutmottagning då. Som jag också skrev fanns inga ambulanser tillgängliga, vilket vi såg själva väl där. Men det såg väll du också? Eftersom du återigen verkar varit på plats. Eller vänta, just det.. du var ju inte det. Komiskt att du tar saker förgivet. Vi var två vuxna personer som fick hjälpas åt att få honom till bilen, så nej. Han kunde faktiskt inte ta sig dit själv. 

Om du hade så ont att du inte var kontaktbar så förstår jag inte hur du har hjärta att trampa ner någon annan som upplevt likvärdig smärta och därför valt att åka in. Fast, du kanske bara överdriver, eller är hypokondriker, vad vet jag? Jag har tidigare arbetat på ett vanligt sjukhus och vet precis vad som sägs i fikarummet, så vad du vill välja att tro kring dagens sjukvård är ditt val. You do you darling! 

Förlåt, fast nej, förlåt dig* men att du gång på gång sitter och förminskar någon annans smärta, upplevelser och känslor är INTE okej, det är vidrigt. Du känner varken honom eller mig, ändå känner du ett behov av att vara tyken och förminskande. Oj, vilken tragisk människa du måste vara.. Har du inget vettigare för dig? Gå en charmkurs, skriv en bok om hur man beter sig som en röv, det verkar du kunna, eller kanske gå till en psykolog och få ur dig lite skit? 

Can?t argue with stupid :?)

Så varför åkte ni hem om du anser att buksmärtor ska tas på allvar? 

Och ja, dem ska det. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-06-17 14:27:23 följande:

Har man väntat i många timmar på provsvar är det väll redan ganska tydligt? Vi har för få läkare och för många patienter helt enkelt, och det är väll egentligen där det största problemet ligger.

Provsvaren kom några dagar senare på nätet. Men jag är tyvärr inte läkare, så jag kan inte läsa av dom!

När hade du förväntat sig att provsvaren skulle komma? Efter en timme eller?

Ni åkte hem helt frivilligt, och du är upprörd över att läkaren har skrivit att sin sambo har avviket från akuten? Det är ju helt sant. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Punktpunktpunkt) skrev 2024-06-18 05:26:42 följande:

Inte efter flera dagar iallafall. Vad är då meningen med en akutmottagning?  

Att du själv valt att döpa dig till SSK är dock komiskt, jag hoppas väll ändå inte att du är en sjuksköterska som tycker att det är rimligt med flera dagars väntetid på provsvar från en AKUTmottagning? 

Nu ser verkligheten ut så att man kan få vänta flera dagar på icke-akuta blodprover och ja, även på en akutmottagning. De prover din sambo tog bedömde av någon anledning som icke-akuta och då tar det tid. 

Hade inte varit sjuksköterska så hade jag heller inte haft nicket Ssk.... 

Du verkar tro att på en akutmottagning så ska allt ske fort. Så är det tyvärr inte idag, eftersom många tar upp.platser i onödan. Du anar inte hur många primärvårds ärenden vi får in under en dag, plus de lite mindre akuta och de riktigt svåra akutfallen. 

Folk åker till akuten med allt från nageltrång till stukade fötter och de ska inte till akuten! Det ska till primärvården.

Har till och med fått in en relativt vuxen person  med en finne i ansiktet! En lite finne, som man absolut inte behöver akutvård för eller ens vård för. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Py) skrev 2024-06-18 17:49:46 följande:
    Ett av problemen är att primärvården eller jouren skickar vidare till akuten. Jag fick åka till jouren en lördag pga influensa (immunnedsatt och måste ha Tamiflu pronto). Jouren vågade inte behandla utan skickade till akuten som fick ta prover som jouren hade kunnat ta och skriva ut medicin som jouren hade kunnat skriva ut. Allt tog mycket längre tid för mig som patient, jag behövde förflytta mig med nästan 40 graders feber och har tog upp en säng på akuten i nästan sex timmar.
    De skickar vidare det som inte hör hemma i primärvården. Och ibland så kan de också skicka vidare saker de inte har kunskap om, men som faktiskt i slutändan hör hemma i primärvården. 

Ja, i ditt fall så gjorde jouren fel. Men förmodligen var det än färsk läkare som tog det säkra före det osäkra. 
Svar på tråden Akutmottagning skickade hem oss pga platsbrist