Inlägg från: Lillkroken |Visa alla inlägg
  • Lillkroken

BF Februari 2025

Anonym (A.A) skrev 2024-07-04 21:03:42 följande:

Fått pytteliten blödning två dagar i rad, asså verkligen pytteliten. Bara kommit en gnutta rosa på toapappret vid ett toabesök/dag.
    Vet om att det inte är något ovanlig eller konstigt att man får det i tidig graviditet men ändå blir jag fullständigt livrädd att något gått fel...
    Och jag vet ju att det inte behöver betyda något men ändå?
    Och idag har kag även haft lite ont, typ som mensvärk vilket jag även det vet inte är något konstigt då det kan vara som livmodern växer och det har jag haft vid några olika tillfällen tidigare i graviditeten. Tänker att det måste ju inte hänga ihop med blödningen...
    Alla andra symptom är fortsatt kvar.

Inskrivningssamtal på onsdag så då ska jag ta upp det med min barnmorska, fram tills dess tänker jag försöka tänka positivt. Vi har ju trots allt fått se ett litet liv med hjärtslag där inne för några veckor sedan och allt såg bra ut då iallafall.

Behövde bara ventilera mina tankar och oro med några som förstår.

Hur går det för dig? ☺️
    jag är också i samma sits som du , mensvärk och pyttelite rosa flytning. mensvärk ? jätte kraftig. Har haft det mer eller mindre hela graviditeten 

pratade med BM som satt de va helt normalt. Sen såg jag hur det gick för EFW , beklagar ❤️

• Lillkroken

Jag hänger också kvar här inne. 

jag har också haft lite rosa flyttningar vid 2 tillfällen. Tror det har varit i samband med samlag, men vågar inte svara helt 100 på att det är så.. 
    tidigare 2 grav har jag aldrig haft en rosa flytning. Så man blir ju orolig som sjutton inombords men försöker hålla masken utåt.

har äntligen inskri på torsdag, pga sommaren är det köer och lite tider att erbjuda. Jag är då 9+7 enligt egna beräkningar. Så efter detta borde det bokad in en kub. 

Längtar efter kub, och stilla sin oro. 

• Lillkroken
    missme24 skrev 2024-07-10 01:29:14 följande:
    Bra att fler är kvar. Kom på att jag kanske inte borde ha skrivit min historia så detaljerat, ber om ursäkt ifall det är stötande för någon. 

Ja denna oro kommer man nog aldrig att komma undan tyvärr, blir väl till att lära sig att leva med den till slut. 

Vi får hålla ut och bara vänta på våra besök, har också besök nu på torsdag de ska ta blodprov och boka in mig för ultraljud (KUB). De bokar förhoppningvis in dig för ett andra besök snarast och ditt KUB om ett par veckor. 

äh, här inne ska man väl kunna skriva allt, högt och lågt ☺️ Det är ju till för att dela!

Hur upptäckte du ert i vecka9? 
    Jag är också intresserad av ett tidigt privat UL, det är det värt tycker jag, men svårt att boka där jag bor och de håller hårt i alla tider nu under sommaren känns de som.

är detta dit 2a besök nu då? Jag tänker att mvc vet om att jag är i senare veckor och jag hoppas och tror att de bakar ihop besök 1 och 2. och bokar ett kub. Alla tider kan ju inte vara upptagna 😌

• Lillkroken
    camomill skrev 2024-07-11 16:12:22 följande:

Även jag är kvar här 😁 använder knappt Facebook och avskyr att få aviseringar i tid och otid. Det räcker med alla aviseringar jag får från jobbet i diverse chatter. 

Jag tycker bara det är skönt att ni berättar om tidigare erfarenheter. Detta är min första graviditet någonsin och på något sätt känns det bra att kunna skriva här om något skulle hända. Känna att man inte är ensam liksom. Låter det vettigt? 

I helgen var jag och sambon på ett privat viabilitetsultraljud. Jag har två äggstockar som ligger ovanpå varandra och det är oklart om den ena fungerar. Jag har varit livrädd för ett utomkveds och att förlora den friska äggstocken. Behövde även motivation för jag mår illa hela tiden och känner mig som en urtorkad disktrasa. Där var ett pickande hjärta på rätt plats och allt såg normalt ut 😍 jag hade räknat rätt på graviditetens längd och jag är idag i v. 9+2.

Bokat in KUB i slutet av juli och besök hos BM nästa vecka. Där jag bor erbjuds KUB och RUL till alla. Under sommaren gör man KUB hos en privatklinik (där jag var i helgen) och man bokar in en tid som passar, tänk typ BokaDirekt. De har öppet på kvällar och helger också. Väldigt smidigt! 

Hur tänker ni kring resultatet på KUB? Behålla eller ta bort?

Jag och sambon resonerar såhär:
    Även om jag får bra resultat på KUB kommer jag göra NIPT också. Om jag får utslag på någon av trisomierna kommer jag inte att behålla barnet - tyvärr. Jag har jobbat inom LSS i över tio år och jobbat med barn som har trisomi 13, 18 och 21 och många av de har varit väldigt sjuka. Förlåt, men jag vill inte leva med den ständiga oron som kommer med ett (i vissa fall) svårt sjukt barn och många följdsjukdomar och/eller komplikationer. Jag hoppas ingen blir arg på mig över beslutet. Jag vet om att det finns massor av genetiska sjukdomar som man inte kan testa för. När barnet väl är här kommer det älskas och man får göra det bästa av situationen - om det skulle vara sjukt.

Själv mår jag hemskt och är illamående dygnet runt. Började må illa i v. 4 och det eskalerade i v. 7. Senaste veckan har jag börjat vakna på nätterna för att jag mår så fruktansvärt illa. Ska se om jag överlever helgen och ringer vårdcentralen på måndag. Får ingenting gjort heller utan sover så mycket som möjligt. Håller tummarna för att jag snart mår bättre. 

va härligt att få svar! 🥰 vill också göra ett tidigt ultraljud, för att kunna berätta för barnen. Man vill veta innan, att där
    är ett litet pickande hjärta.

ingår NIPT där du bor också, eller är det något du får göra privat? Jag såg att det var en väldigt dyr historia om den inte bekostas via mvc. 

Jag tycker att alla får göra och tänkte precis som man vill där. Jag tänker som du, att jag inte hade klarat av ett sjukt barn. Men jag ?nöjer? mig med ett KUB om de är bra siffror där. Jag minns tidigare graviditeter hur jättestor stor skillnad det blev på siffrorna men att de sa att båda va väldigt bra. ( minns tyvärr inte vilka siffror de rörde sig om nu) 

mitt illamående har avtagit nästan helt nu, mår illa kortare stunder och mer sällan.. kanske var 3 dag. Är i 10+3
    Jag var som du innan, bara sov bort hela dagarna så fort jag fick chansen, och va såå himla trött. Jag är glad att det har vänt ☺️

• Lillkroken

Jag var på ett inskrivnings samtal förra veckan på mvc. Då jag har haft oregelbunden mens har det varit väldigt svårt för mig att räkna ut när jag skulle ha haft ÄL.

och BM menar på att det kan diffa så pass mkt i var jag är i min graviditet nu att det är svårt att pricka KUB med datum. Men dom vill inte hjälpa till med ett tidigt UL?
    hur ska man då veta.. ska man bara chansa? 

det var tydligen väldigt viktigt att KUB sker  mellan 12+4 och 13+4.

hjälp 😅

• Lillkroken

Jag gjorde ett privat Ul i tisdags. Fick se den lill* vinka där inne, nm tyckte allt såg fibt ut och det lilla hjärtat tickade på. Fantastiskt ! Besök 2 hos mvc nästa vecka och kub om 2! 

• Lillkroken

det där med 12 veckor, enligt bm på privat Ul så sa man förr 12 veckor för att det var oftast med UL man upptäckte att graviditeten var avstannad eller ngt annat såg fel ut. För jag frågade också? när är bra att berätta, när är det mer safe typ. 😄 hon sa bara.. go girl! berätta! 

• Lillkroken

( Matilda )
    håller med dig om att det är skönt att checka av kub! Men jag tycker fortfarande allt känns så overkligt, väntar på sparkar och växande mage!

Hur tänker ni tjejer. Är det någon som ska försöka ta reda på kön vid nästa Ul? Borde ju bara runt vecka 18.
    jag hittade ett forum här där folk gissat enligt NUB-teori och slängde in en bild där. Verkade som att en av tjejerna är riktigt kunniga i området! Nu syntes tyvärr inte nubben speciellt på mina 2 bilder. Typiskt ☺️ så nyfiken ! 

• Lillkroken
    Anonym (Bf2025) skrev 2024-08-06 19:30:10 följande:

Kub idag och allt såg bra ut med bebis!! 😍 Siffra 1:20000 på kromosomavvikelser vilket är riktigt bra. Har fortfarande bf 12/2. Nu väntar jag bara på rul!!

Fick du samma siffra på alla 3 ? :) härligt!
  • Lillkroken
    Anonym (FrkLund86) skrev 2024-08-08 21:32:55 följande:
    Jag har valt att göra NIPT direkt, dvs inte KUB först, och då fick vi frågan om vi ville kolla kön med. Det tackade vi ja till men har ännu inte bestämt mig för om jag vill veta före förlossningen eller inte. Vill jag inte veta så får min man läsa provsvaret från NIPT själv och försöka hålla bebisens kön för sig själv... Vi har kolla kön på RUL med de andra två barnen och det har stämt båda gångerna. Ska ni kolla?

Jasså okej :) Då fick ni göra ett NIPT privat? Har fått för mig att det är jätte dyrt ???? Men det kan ju såklart vara 100% värt det. 

Spännande! Nä jag kan inte hålla mig, har precis som du kikat in tidigare 2 grav och fått reda på kön. Och visst stämde det dom 2ggr. Sålänge BM är säker så vill jag absolut veta! Tycker det har varit fint att veta innan. Med namn, som man hunnit känna på och kalla magen. 

jag har en av varje. Så ett frisk barn ❤️ är allt jag önskar mig!

• Lillkroken
    Anonym (Anonym123) skrev 2024-08-15 13:52:00 följande:

Ingen som fått runt 2,6 mm nackspalt på kub?

Jag frågade om det. 3.5mm så börjar de kika vidare sa hon ☺️ amin bebis låg runt 1.3
Svar på tråden BF Februari 2025