Anonym (Ellen) skrev 2024-05-25 19:08:26 följande:
HV kommer inte att räkna på din sambos inkomst om han inte står med på kontraktet. Han förbinder sig ju inte till något.
Hos min hv får man inte ha betalningsanmärkningar, då måste någon gå i borgen för en för att man ska få kontrakt. Detta är ett stort kommunalt bostadsbolag.
Vanligt förekommande är annars att man ska tjäna hyran gånger 3. Dock inte i mitt bolag.
Vad kostar hyran och vad har du i inkomst?
Sen är det ju så också att även om han står med kontraktet så kommer du få lägenheten vid en ev separation om du har hemmaboende barn och har inte har det. Lite fult att tänka så kanske, men så är det.
Jag har varit i samma situation, fast tvärtom. Jag valde dock ändå att inte stå med på kontraktet (hade hemmaboende barn så lgh hade blivit min oavsett om jag velat ha den). Jag ville helt enkelt inte offra alla mina ködagar.
OCh tur var ju det för när vi sedan separerade så hade jag 15 år i bostadskön och bor numera i en superfin våning med havsutsikt. Själv. OCh med särbo, vilket jag faktiskt föredrar!
Vad är det för fel på särbo? Är ni unga och vill ha barn ihop? Annars ser jag bara fördelar (med facit i handen) med att vara särbo.
Vi är inte speciellt unga men vi har ett litet barn tillsammans och jag har ett sen innan i skolålder. Vi kommer antagligen fortsätta som nu ungefär , att han bor med oss på deltid. Problemet är bara att jag pluggar och inte har tillräckligt hög inkomst för att bli godkänd ensam. Jobbar extra litegrann men om jag ska vara ärlig så är det inte vitt just nu tyvärr , ska försöka hitta ett riktigt extrajobb men tror inte det kommer räcka ändå. Och när jag har praktik blir det väldigt jobbigt med extrajobb också speciellt när man har småbarn, vill inte gå in i väggen bara för att ha lönespecar att visa för en hyresvärd.. Jättejobbig situation är det..
Att betala mer i hyra är inget problem ,speciellt eftersom sonens pappa kommer hjälpa till, problemet är att ha tillräckligt på pappret för att bli godkänd.
Skulle jag hoppa av utbildningen och börja jobba med något av de jobben jag kan få nu tror jag tyvärr inte det skulle räcka heller för att bli godkänd.
Det hände en väldigt obehaglig sak här för några månader sen som gör att vi känner oss otrygga , ingen personlig hotbild men det hände på grund av att det är ett stökigt område. Känns inte bra att bo här med två barn.