Anonym (TS) skrev 2024-05-25 18:13:12 följande:
Tack för svaren.. Tanken är väl att jag ska stå själv på kontraktet helst men att de räknar med hans inkomst också .. om det går alltså. Just nu är vi särbos / sambo på deltid
HV kommer inte att räkna på din sambos inkomst om han inte står med på kontraktet. Han förbinder sig ju inte till något.
Hos min hv får man inte ha betalningsanmärkningar, då måste någon gå i borgen för en för att man ska få kontrakt. Detta är ett stort kommunalt bostadsbolag.
Vanligt förekommande är annars att man ska tjäna hyran gånger 3. Dock inte i mitt bolag.
Vad kostar hyran och vad har du i inkomst?
Sen är det ju så också att även om han står med kontraktet så kommer du få lägenheten vid en ev separation om du har hemmaboende barn och har inte har det. Lite fult att tänka så kanske, men så är det.
Jag har varit i samma situation, fast tvärtom. Jag valde dock ändå att inte stå med på kontraktet (hade hemmaboende barn så lgh hade blivit min oavsett om jag velat ha den). Jag ville helt enkelt inte offra alla mina ködagar.
OCh tur var ju det för när vi sedan separerade så hade jag 15 år i bostadskön och bor numera i en superfin våning med havsutsikt. Själv. OCh med särbo, vilket jag faktiskt föredrar!
Vad är det för fel på särbo? Är ni unga och vill ha barn ihop? Annars ser jag bara fördelar (med facit i handen) med att vara särbo.