• Anonym (TS)

Kollar hyresvärdar UC på medsökande / sammanboende?

Någon som vet det? Behöver hans inkomst för att bli godkänd eftersom min inte riktigt räcker , har inte så bra kötid så kan inte få någon billig tillräckligt stor lägenhet tyvärr (har barn). Men han har tyvärr skulder .. Jag har alltså inga skulder men inte tillräckligt hög inkomst för att klara det ensam på pappret. I verkligheten skulle han hjälpa till oavsett om han står som medsökande / sammanboende eller inte så det är inte ett problem men måste ju bli godkänd.

Vill flytta på grund av att vi inte känner oss trygga där vi bor med skjutningar osv och för att komma närmare familj. 

• Svar på tråden Kollar hyresvärdar UC på medsökande / sammanboende?
  • Anonym (Lilly)

Om båda ska stå på kontraktet så kollar de nog båda.
    Om bara en av er ska stå på kontraktet kollar de nog bara denna personen.

• Anonym (M)

Är han medsökande så ska ni väl båda stå på kontraktet och då kollas båda.

Vad gäller skulder tror jag att det viktigaste är att han inte har hyresskulder.

• enfunderandeman

Dom är numera stenhårda med alla former av betalningsanmärkningar. Vet inte exakt året. Men ganska nyligen så ändrade dom reglerna. Och det är betydligt svårare nu. Vet inte om du enbart kan söka, stå själv. 
    Men påpeka att två inkomster kommer vara tillgängliga.

Har man betalningsanmärkningar idag, får man i princip inte hyra lägenhet. Det ska handla om någon enstaka hyresvärd. Om ens det. Man är rätt rökt, av vad jag förstått.

Prova att stå själv, men som jag sa. Var klar med och tala om för hyresvärden att det kommer finnas två inkomster. En dialog innan, är alltid bra.

• Anonym (Lilly)
    enfunderandeman skrev 2024-05-25 15:03:29 följande:

Dom är numera stenhårda med alla former av betalningsanmärkningar. Vet inte exakt året. Men ganska nyligen så ändrade dom reglerna. Och det är betydligt svårare nu. Vet inte om du enbart kan söka, stå själv. 
    Men påpeka att två inkomster kommer vara tillgängliga.

Har man betalningsanmärkningar idag, får man i princip inte hyra lägenhet. Det ska handla om någon enstaka hyresvärd. Om ens det. Man är rätt rökt, av vad jag förstått.

Prova att stå själv, men som jag sa. Var klar med och tala om för hyresvärden att det kommer finnas två inkomster. En dialog innan, är alltid bra.

Vilka är ?dom??

Finns väldigt många hyresvärdar i Sverige och många som accepterar anmärkning men inte skulder. Och de som accepterar skulder beroende på typ av skuld.

Alla hyresvärdar får ha sina egna policys och riktlinjer för hur de väljer hyresgäst.
  • Anonym (TS)

Tack för svaren.. Tanken är väl att jag ska stå själv på kontraktet helst men att de räknar med hans inkomst också .. om det går alltså. Just nu är vi särbos / sambo på deltid 

• Anonym (Lilly)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-25 18:13:12 följande:

Tack för svaren.. Tanken är väl att jag ska stå själv på kontraktet helst men att de räknar med hans inkomst också .. om det går alltså. Just nu är vi särbos / sambo på deltid 

Det blir nog väldigt svårt, om han inte blir borgensman istället men det kanske betalningsanmärkningarna sätter stopp för.

Hyresbolagen vill ju att den som står på kontraktet kan betala hyran. Men prata med dem och var ärlig.

Vad ligger din inkomst på och vad är hyran?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-25 18:13:12 följande:

HV kommer inte att räkna på din sambos inkomst om han inte står med på kontraktet. Han förbinder sig ju inte till något.

Hos min hv får man inte ha betalningsanmärkningar, då måste någon gå i borgen för en för att man ska få kontrakt. Detta är ett stort kommunalt bostadsbolag.

Vanligt förekommande är annars att man ska tjäna hyran gånger 3. Dock inte i mitt bolag.

Vad kostar hyran och vad har du i inkomst?

Sen är det ju så också att även om han står med kontraktet så kommer du få lägenheten vid en ev separation om du har hemmaboende barn och har inte har det. Lite fult att tänka så kanske, men så är det.

Jag har varit i samma situation, fast tvärtom. Jag valde dock ändå att inte stå med på kontraktet (hade hemmaboende barn så lgh hade blivit min oavsett om jag velat ha den). Jag ville helt enkelt inte offra alla mina ködagar.

OCh tur var ju det för när vi sedan separerade så hade jag 15 år i bostadskön och bor numera i en superfin våning med havsutsikt. Själv. OCh med särbo, vilket jag faktiskt föredrar!

Vad är det för fel på särbo? Är ni unga och vill ha barn ihop? Annars ser jag bara fördelar (med facit i handen) med att vara särbo.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-05-25 19:08:26 följande:
    HV kommer inte att räkna på din sambos inkomst om han inte står med på kontraktet. Han förbinder sig ju inte till något.

Hos min hv får man inte ha betalningsanmärkningar, då måste någon gå i borgen för en för att man ska få kontrakt. Detta är ett stort kommunalt bostadsbolag.

Vanligt förekommande är annars att man ska tjäna hyran gånger 3. Dock inte i mitt bolag.

Vad kostar hyran och vad har du i inkomst?

Sen är det ju så också att även om han står med kontraktet så kommer du få lägenheten vid en ev separation om du har hemmaboende barn och har inte har det. Lite fult att tänka så kanske, men så är det.

Jag har varit i samma situation, fast tvärtom. Jag valde dock ändå att inte stå med på kontraktet (hade hemmaboende barn så lgh hade blivit min oavsett om jag velat ha den). Jag ville helt enkelt inte offra alla mina ködagar.

OCh tur var ju det för när vi sedan separerade så hade jag 15 år i bostadskön och bor numera i en superfin våning med havsutsikt. Själv. OCh med särbo, vilket jag faktiskt föredrar!

Vad är det för fel på särbo? Är ni unga och vill ha barn ihop? Annars ser jag bara fördelar (med facit i handen) med att vara särbo.

Vi är inte speciellt unga men vi har ett litet barn tillsammans och jag har ett sen innan i skolålder. Vi kommer antagligen fortsätta som nu ungefär , att han bor med oss på deltid. Problemet är bara att jag pluggar och inte har tillräckligt hög inkomst för att bli godkänd ensam. Jobbar extra litegrann men om jag ska vara ärlig så är det inte vitt just nu tyvärr , ska försöka hitta ett riktigt extrajobb men tror inte det kommer räcka ändå. Och när jag har praktik blir det väldigt jobbigt med extrajobb också speciellt när man har småbarn, vill inte gå in i väggen bara för att ha lönespecar att visa för en hyresvärd.. Jättejobbig situation är det.. 

Att betala mer i hyra är inget problem ,speciellt eftersom sonens pappa kommer hjälpa till,  problemet är att ha tillräckligt på pappret för att bli godkänd. 
    Skulle jag hoppa av utbildningen och börja jobba med något av de jobben jag kan få nu tror jag tyvärr inte det skulle räcka heller för att bli godkänd. 

Det hände en väldigt obehaglig sak här för några månader sen som gör att vi känner oss otrygga , ingen personlig hotbild men det hände på grund av att det är ett stökigt område. Känns inte bra att bo här med två barn. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-05-25 18:31:34 följande:
    Det blir nog väldigt svårt, om han inte blir borgensman istället men det kanske betalningsanmärkningarna sätter stopp för.

Hyresbolagen vill ju att den som står på kontraktet kan betala hyran. Men prata med dem och var ärlig.

Vad ligger din inkomst på och vad är hyran?

Jo sant, frågan är ju hur det är , om det går att prata med dom och förklara situationen eller om de helt enkelt har sina regler och det är inget att diskutera typ.. det kanske är olika med olika hyresvärdar.

Det är ingen speciell lägenhet men de jag kan få som är tillräckligt stora (3:a eller större) ligger på 11-12000 ungefär .. Det finns ju billigare men de är också mer eftertraktade så kan inte få dom med min kötid. Om jag försöker byta blir det ju samma problem , måste ändå bli godkänd och det är inte världens bästa område så oklart om det går att byta. 

Jag pluggar med CSN just nu.. och jobbar extra litegrann, skäms att säga det men det är inte vitt just nu. Ska försöka hitta ett vitt extrajobb men det räcker nog ändå inte och när jag har praktik till exempel tror jag inte det kommer funka att jobba extra. Egentligen behöver jag ju inte det eftersom min sons pappa kan hjälpa till , vill inte gå in i väggen helt bara för att kunna visa lönespecar för en hyresvärd,. Svår situation är det. 

Hade egentligen helst väntat med att flytta tills jag är klar med utbildningen men det hände en sak , en anlagd brand på balkongen för några månader sen som gjorde att det känns läskigt att bo kvar. Ingen personlig hotbild men väldigt stökigt område .. har haft skjutningar precis utanför också.

Min sons pappa hade inte skulder när vi blev tillsammans vad jag vet iallafall men han blev sjukskriven och mådde inte alls bra när hans bästa vän gick bort för några år sen och skötte inte sin ekonomi , jag försökte tjata på honom men det blev så ändå,. nu jobbar och tjänar ganska bra och betalar av skulder men har kvar en del och  betalningsanmärkning tyvärr. 

Svar på tråden Kollar hyresvärdar UC på medsökande / sammanboende?