• Anonym (Kaffedraken)

Vill du ha en gentle man?

Gentle: mild, varsam, mjuk, blid, snäll

• Svar på tråden Vill du ha en gentle man?
  • Anonym (Äkta drake)

Nej. Jag kan vara en riktig drake, så jag behöver en man med lite riv och argumentation i. Jag har aktivt fått träna min man för att kunna hålla emot, så han inte känner sig alltför missnöjd efteråt.

Det finns gott om snälla små lamm till kvinnor, så låt dem få den lika snälle/ konfliktskygge mannen. 

• Anonym (Har en redan :))
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-25 08:15:42 följande:

Min man är sådan. Ibland är han faktiskt för snäll tycker jag, men jag försöker att inte utnyttja det. 
  • Anonym (Linn)

Ja och nej. Jag vill ha en mild och snäll man som också kan stå upp för det han tror på när det behövs. 

• Anonym (Är du en ?)

Är du en sådan här Gentleman Kaffedraken?

WikipediA:

Gentleman
     /'j?ntl?man/eng. uttal /?d??ntl?m?n/ är en väluppfostrad man, en person som i fråga om vanor, kläder, språkbruk och allmänt beteende uppför sig på det sätt som tidigare var en norm i högre samhällsklasser. Det kan särskilt syfta på en väluppfostrad man som utmärker sig genom artig uppmärksamhet speciellt gentemot kvinnor. I äldre bemärkelse syftade det på en förmögen person med fina anor. I plural används ordet bland annat vid artigt tilltal och för att skilja herrar från damer.
  • Anonym (Bdvwv)
    Anonym (Äkta drake) skrev 2024-05-25 08:30:35 följande:

Nej. Jag kan vara en riktig drake, så jag behöver en man med lite riv och argumentation i. Jag har aktivt fått träna min man för att kunna hålla emot, så han inte känner sig alltför missnöjd efteråt.

Det finns gott om snälla små lamm till kvinnor, så låt dem få den lika snälle/ konfliktskygge mannen. 

Att vara gentleman har absolut ingenting med konfliktskygg, utan riv etc att göra. 

Svar på TS: Ja, det vill jag ha.
  • Anonym (Äkta drake)
    Anonym (Bdvwv) skrev 2024-05-25 09:10:00 följande:
    Att vara gentleman har absolut ingenting med konfliktskygg, utan riv etc att göra. 

Jo, om man (sär)skriver som TS gör, så handlar det om att vara gentle, inte en gentleman.

Och inlägget i sig förklarar också vad TS menar, om du kan läsa och förstå?

Men det kunde du uppenbarligen inte.
  • Anonym (Har en redan :))
    Anonym (Bdvwv) skrev 2024-05-25 09:10:00 följande:

Jag vet inte om min man är konfliktskygg eller bara väldigt diplomatisk. Jag ogillar konflikter men hamnar ofta i dem ändå, men min man är väldigt bra på att släta över, lugna ner och få mig att avstå att bråka med någon. Jag kan vara sur som fan över något, på någon men han har förmågan att få mig att istället gå till "äsch, inget att bry sig om" eller "Gör inte en höna av en fjäder" (det säger han ofta).

Han är precis som min pappa var på det sättet, har en väldigt lugnande effekt.
  • Anonym (Honan)

Jag vill ha en man som är snäll men som har integritet och är Intelligent, allmänbildad, väluppfostrad, hög social förmåga, driven, stabil. Jag vill inte ha en dörrmatta som inte klarar av att ha egna åsikter som saknar handlingskraft. Jag skulle nog bli knäpp om jag levde med en mjuk och blid man. Jag har en kollega som är så och för mig känns män som är så könlösa på något sätt. Jag var övertygad om att han var gay innan jag fick veta att han har både fru och barn. 

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Honan) skrev 2024-05-29 11:58:19 följande:

Jag vill ha en man som är snäll men som har integritet och är Intelligent, allmänbildad, väluppfostrad, hög social förmåga, driven, stabil. Jag vill inte ha en dörrmatta som inte klarar av att ha egna åsikter som saknar handlingskraft. Jag skulle nog bli knäpp om jag levde med en mjuk och blid man. Jag har en kollega som är så och för mig känns män som är så könlösa på något sätt. Jag var övertygad om att han var gay innan jag fick veta att han har både fru och barn. 

Mjuka kvinnor, också könlösa?
  • Anonym (Honan)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-29 12:03:34 följande:
    Mjuka kvinnor, också könlösa?
    Jag är heterosexuell så jag ser inte kvinnor ur det perspektivet. 

Män brukar däremot tycka att kvinnor är okvinnliga eller könlösa av andra anledningar. Män har tyckt att jag är okvinnlig för att jag inte vill ha barn. Jag vet män som ser fula, feta eller gamla kvinnor som könlösa. Kvinnor som inte är typiskt feminina ses som okvinnliga av många män. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Honan) skrev 2024-05-29 12:10:23 följande:
    Jag är heterosexuell så jag ser inte kvinnor ur det perspektivet. 

Män brukar däremot tycka att kvinnor är okvinnliga eller könlösa av andra anledningar. Män har tyckt att jag är okvinnlig för att jag inte vill ha barn. Jag vet män som ser fula, feta eller gamla kvinnor som könlösa. Kvinnor som inte är typiskt feminina ses som okvinnliga av många män. 
    Tror du att det ändå är vanligare att man får förlöjliga män, kalla honom för nedlåtande saker, om han inte är karlakarlen som många förväntar sig att en man ska vara?
    Jag har själv sett hur kvinnor gillar att driva med mäns manlighet, och jag tror de flesta kvinnor tycker det är roligare att kalla en man omanlig, än att hon själv får höra från män att hon är okvinnlig.
  • Anonym (Honan)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-29 12:14:39 följande:
    Tror du att det ändå är vanligare att man får förlöjliga män, kalla honom för nedlåtande saker, om han inte är karlakarlen som många förväntar sig att en man ska vara?
    Jag har själv sett hur kvinnor gillar att driva med mäns manlighet, och jag tror de flesta kvinnor tycker det är roligare att kalla en man omanlig, än att hon själv får höra från män att hon är okvinnlig.
    Det får du väl tro om du vill. Själv kunde jag inte bry mig mindre om vad män har för åsikter kring mig och mig liv. Varför skulle jag? 
  • Anonym
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-25 08:15:42 följande:

Nej, jag är hetero.
  • Anonym (Är du en ?)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-29 12:14:39 följande:
    Men det är ju du som tror att det är vanligare, kvinnor som utsatts kanske ser det tvärtom.
    Jag har ingen aning vilket som är vanligast, finns nog ingen statisk men det är väl lika illa vem som helst som drabbas, är det värre för att man tillhör ett visst kön anser du?

Jag ser sällan varken kvinnor eller män som förlöjligar andra men visst förekommer det och det är bedrövligt men att säga att kvinnor gör det oftare är inget jag känner igen eller hört om, mest du som upprepar det här!
    Så nej jag tror inte det!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Är du en ?) skrev 2024-05-29 12:45:14 följande:
    Men det är ju du som tror att det är vanligare, kvinnor som utsatts kanske ser det tvärtom.
    Jag har ingen aning vilket som är vanligast, finns nog ingen statisk men det är väl lika illa vem som helst som drabbas, är det värre för att man tillhör ett visst kön anser du?

Jag ser sällan varken kvinnor eller män som förlöjligar andra men visst förekommer det och det är bedrövligt men att säga att kvinnor gör det oftare är inget jag känner igen eller hört om, mest du som upprepar det här!
    Så nej jag tror inte det!
    Ja, jag tror det är vanligare att kvinnor tycker de kan säga vad som helst till en man. Jag tror de flesta tycker det är mer respektlöst om män skulle säga samma till kvinnor som kvinnor säger till män.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-29 15:24:44 följande:
    Ja, jag tror det är vanligare att kvinnor tycker de kan säga vad som helst till en man. Jag tror de flesta tycker det är mer respektlöst om män skulle säga samma till kvinnor som kvinnor säger till män.
    Kalle, du baserat detta endast på vad kvinnor sagt till dig, inte till andra män. Jag och många andra män har helt andra erfarenheter (för att inte säga många fler erfarenheter). Våra underlag är kanske inte tillräckliga för att generalisera hur kvinnor är men de är betydligt större än ditt underlag. Din mamma och syster är inte representativa för kvinnor i allmänhet. Inte heller är du representativ (tack och lov) för hur män är.
  • Anonym (Är du en ?)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-29 15:24:44 följande:
    Du tror vad du vill och andra har andra uppfattningar.
    Du har inte mer rätt än andra även om du upprepar det hela tiden som om du försöker övertyga andra om det du anser är rätt.
    Vet faktiskt inte vem du försöker övertyga, de flesta har sina egna erfarenheter och sina uppfattningar , tror ingen ändrar sin uppfattning efter dina erfarenheter och åsikter utan går på sina egna precis som du själv gör.
    Folk går på vad dom själva upplevt och inte okända personers åsikter! 
    Du får förstå att många inte ser det som du gör! 
Svar på tråden Vill du ha en gentle man?