Inlägg från: Anonym (Vanlig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vanlig)

Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?

fornminne skrev 2024-05-23 20:34:23 följande:
    Jag lever inte så, men det finns många i er situation. Ni är långt ifrån ensamma.

Det kanske inte är så vanligt att den ena bestämmer sig för att aldrig mer ha sex (om du nu har gjort det?).

Men det är vanligt att en ena tappar lusten mer permanent, eller vill väldigt sällan.

Har den andra fortfarande lust, brukar det förr eller senare sluta i otrohet, öppet förhållande eller skilsmässa. Observera att jag talar i generella termer nu, det finns alltid undantag. Men oftast ser det ut så.

Enda gångerna det fungerar någorlunda friktionsfritt i år efter år, är om båda är ointresserade av sex, eller i alla fall inte tycker att det är så viktigt.
    Ja du slog nog huvudet på spiken där. 
    Det är kanske så att vi inte tycker att sex är viktigare än allt det andra i relationen,
  • Anonym (Vanlig)
    Ascendere skrev 2024-05-23 21:05:46 följande:

Känns som att du talat om ?vi? och ?min man? men det handlar egentligen mer om dig och vad du tycker är viktigast.  

förhoppningsvis får din man sina naturliga behov tillgodosedda på annat håll och förhoppningsvis sköter han det snyggt så behöver det inte gå ut över er familj. 

Ja, i vårt äktenskap är det VI och inte JAG som gäller. Min man och jag har talat om detta många gånger och eftersom jag ibland går in här på forumet så läser jag ibland att män har behov som behöver tillgodoses. 

När jag frågar min man om det så skrattar han åt mig. Tror du att jag är någon sorts sexgalning eller,,? svarar han.  Jag vet inte vad jag ska tro, är det verkligen så att alla män måste ha sex för att må bra? eller har min man rätt i att det inte är något han lider av att inte få.  Han kanske bara vill muntra upp mig så att jag slutar känna mig skyldig. Jag vet inte
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Mötas) skrev 2024-05-23 21:15:15 följande:

15 år och 4 barn, men då låter det logiskt att ni har en del annat att stå i än att ligga med varandra. Och det tycker jag att man måste kunna acceptera, men förutsatt att man har bra kommunikation och ger varandra närhet och bekräftelse så gott det går.

Klart han inte ska behöva "våldta" dig och det ska du heller inte gå med på.

Men om han har mycket mer lust än du och du älskar honom och vill vara i en relation med honom - tillfredsställ honom ibland. Alltså du behöver inte ha samlag. Men ge honom en orgasm. Den samhörigheten behövs och det slätar över vardagens störningsmoment och irritationer.

Det är väl så jag resonerar också.
  • Anonym (Vanlig)

Har fått många välmenande svar här. Synd bara att det inte verkar finnas någon i min situation.

Dock har jag förstått att alla män inte är fixerade vid sex. Min man är nog inte så ovanlig som jag trodde.

Det enda jag reagerat på är att några tycks tro att jag bestämt mig för att inte ha sex. Det är inget jag bestämt det är helt enkelt så att jag tappat all lust. Efter min sista graviditet minskade lusten mer och mer för att nu inte existera alls. Det är som om kroppen säger åt mig att nu får det vara nog.  Kanske får jag lusten tillbaka, kanske inte.  Min man verkar vara ok med det men vem vet vad som händer i framtiden.

Det hela är lite sorgligt eftersom min man alltid varit väldigt noga med att jag ska ha det skönt och få orgasm, som det är nu känner han sig misslyckad, fast han vet att det inte är honom det är fel på,

• Anonym (Vanlig)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-05-24 13:14:06 följande:
    Varför har du tappat attraktionen?
    Det var efter sista graviditeten. Vi har 4 barn och jag tror att det handlar om att kroppen talar om att den fått nog.
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Blir väldigt skört utan sexliv) skrev 2024-05-25 07:21:36 följande:

Jag tror en relation blir väldigt skör utan ett sexliv när mannen ändå fortfarande vill ha ett sexliv. Även om han älskar dig så räcker det kanske med att en annan kvinna vill ha sex med honom för att det skall ändras och att han vill vara med henne istället.

Känner du dig säker på att din man är så osexig att det där skulle inte kunna hända? Är det värt att riskera? En kärleksrelation, trots barn hus, gemensam ekonomi och minnen av en fungerande relation och minnen av ett sexliv blir oerhört skör utan ett sexliv. 

Vet inte om du läst så mycket i tråden för det är inte så att jag tappat lusten för min man. Har överhuvudtaget ingen lust efter att vårt 4:e barn föddes. 

Jag vet inte om jag kommer att återfå lusten men det är väl inte omöjligt,  Det är som om min kropp talar om för mig att nu får det vara nog.  Min man accepterar detta och är inte intresserad av att söka sex på annat håll.  Vi är ju fortfarande intima på ett plan men sex är uteslutet

Min man och jag har pratat om detta många gånger, oftast på mitt initiativ eftersom jag trodde att sex var väldigt viktigt för män, men han skrattar bara åt mig och säger att " Alla män är inte sexfixerade" och att han inte kan tänka sig leva med någon annan än mig.

Min man ser bra ut, är charmig och till och med sexig. Det är absolut inte hans fel.

Har tagit upp det här med min läkare och hon säger att det inte är ovanligt att man reagerar som jag gör efter förlossningar, speciellt när jag haft 4st och ganska tätt. De två yngsta är det lite 14 mån emellan.  Om det inte blir bättre om ett halvår kunde jag ta hormon prover och se om det var något där som krånglade.
  • Anonym (Vanlig)
    Farsanbalou skrev 2024-05-28 15:25:48 följande:

Ja det är viktigt.

Tror man behöver sätta det i ett sammanhang som någon som inte är sugen på sex förstår.

Man kan göra det enkelt.

Detta är exempel på behov en partner kan ha:
    Ha sex (oralt och/eller penetration)
    Visa ömhet mot varandra
    Ha ett städat hem
    Prioritera att plocka bort saker när man kommer hem
    Organisera olika områden i hemmet
    Renovera genom att bygga
    Renovera genom att måla/tapetsera, byta möbler
    Hämta/lämna barn på aktiviteter
    Vara tränare/organisatör på aktiviteter

Listan kan göras lång.

Om ena partnern inte vill göra något av ovan, ska den partnern då slippa det eller är det sådant man får stå ut med i en relation?

Troligtvis är ditt svar att man får stå ut med det, men att du av någon outgrundlig anledning tror att sex hamnar på en egen lista. Det gör det inte.

Är något viktigt för den ena partnern, så bör den andra partnern också tillgodose det, det är sådant man gör i en relation även om man själv inte vill. Oavsett om det är att städa, organisera, ha sex, möblera om etc. I en relation är man två, det är bådas uppgift att se till att båda är lyckliga. Det är inte så att ena partnern är center of the universe och den andre bara ska anpassa sig.

I så fall bör man bryta upp.

Så du menar att när man som kvinna tappat lusten efter en graviditet ska man bryta upp från relationen för mannens skull?

Min man som är en helt vanlig man anser att sånt tal är sexfixerat och omoget, För honom är relationen och familjen viktigare än sex. Han säger också att det finns så mycket mer i livet som är viktigare och att det verkar som om en del män har sex som hobby.  

Jag vet inte men han har nog rätt så bra koll på hur männen i hans närhet resonerar. Enligt honom är det mera normalt att tänka som han gör än vad som skrivs om/av män här på FL.

Jag hoppas att han har rätt
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-28 20:30:45 följande:

Om ni båda är ok med att leva som ni gör nu så är det väl inte ett så stort problem. Men om det går ytterligare några år utan att din lust kommer tillbaka kan det mycket väl bli så att din man tröttnar eller hittar någon annan. Jag tror att de flesta som har lusten kvar inte vill leva i ett sexlöst förhållande för evigt.

Ja, man vet så lite om framtiden.

Jag har ärligt talat läst alldeles för mycket har på FL om hur synd det är om män vars partner rappat lusten.  Det påverkade mig väldigt mycket och var förtvivlad för min mans skull. Jag ställde upp på sex fastän jag inte hade någon lust. Detta tyckte min man inte alls om. Han kände det som om han nästan tog mig med våld så det var egentligen han som avslutade sexet. 

Eftersom han njuter av att se mig njuta tappar han ju lusten också.

Jag har talat om att om han vill skiljas så kommer jag inte att sätta mig emot.  

Vet inte om jag får tillbaka lusten eller ej. Det kan vara någon sorts hormonell obalans som kan rätta till sig men det kanske inte blir så. Det är helt upp till min man om han lämnar mig eller inte. Han säger att han aldrig kommer att göra det, men vem vet. Han kanske träffar någon en vacker dag, kanske inte.  Det är han som bestämmer.
  • Anonym (Vanlig)
    Farsanbalou skrev 2024-05-29 08:57:58 följande:
    Ingen har sagt att familjen inte är viktig. hade jag hamnat i den situationen hade jag ändå stannat då jag älskar min fru. Men om hon har behov som hon vill att jag tillgodoser, exempel som jag skrev ovan, och jag har andra behov som jag anser är viktiga så är det ingen skillnad.

Precis som att tappa sexlust kan man tappa lust att ständigt gå och plocka hemma. Detta var bara ett exempel, jag gillar att plocka så jag hade inte resonerat så, men du kanske förstår, dvs om du kan sätta dig in i någon annans sits. Rätt omoget om man inte kan förstå att alla har olika behov. För vissa är det närhet för andra är det organisera.
    Nog är det väl skillnad på sexuell lust och lust att städa ?  Lust att städa har ingenting med hormonbalanser att göra. 

Har jag någonsin påstått att vi alla är olika? Tycker nog snarare att det är rätt omoget att inte förstå skillnaden. 

Jag trodde faktiskt i min enfald att sex generellt var väldigt viktigt för män men jag har fått ändra mig där. Jag kände mig värdelös som kvinna och maka när jag tappade lusten. Min man har visat mig att jag hade fel. 
  • Anonym (Vanlig)
    Anonym (Man vänjer sig) skrev 2024-05-29 11:59:05 följande:

Utan att ha läst kommentarerna så skall jag kort svara TS, och från mitt perspektiv som man (50+). Nu är inte vår familj lika stor som er (vi har två barn, fullvuxna idag). Men vår resa var nog snarlik er. Min fru tappade den svaga lust hon hade i början totalt iom att vi fick barn. Hon fick tillräckligt med närhet av dom. Under flera år var ju det här jobbigt för mig. Och för henne. Hon hade dåligt samvete och försökte hålla ett sexliv igång. Men jag märkte ju att det var framtvingat och inget som hon ville innerst inne. Det påverkade ju mig också. Jag ville ju ha sex med någon som vill ha sex. Och vill ha det med mig. Det fick jag aldrig uppleva. Så vårt haltande sexliv var i många år något som påverkade oss båda. Men vi höll ut och stretade på. Jag hade ju ett sexdriv och det upplevde jag själv som ett problem. Det var inget som jag hade någon glädje av utan tvärtom. Jag skämdes ofta över min sexlust och jag försökte länge negligera den. Jag har alltid tyckt att det är genant och pinsamt att drivas av en sexlust som inte bekräftas och motsvaras av min partner. Det blir en obalans i förhållandet och jag kännde mig primitiv och pinsam. 

Men till slut, och med åren som gick, så började min sexlust klinga av. Det ligger en hel del självdiscipling bakom där jag bestämde mig för att min sexlust skall inte kontrollera mig och svärta ner vårt förhållande utan det "är jag som bestämmer". Jag har tagit kontroll över andra situationer på samma sätt. Om man är tillräckligt bestämd och övertygad så klarar man det. Och till slut så gav min sexlust upp. 

I dag börjar vi båda närma oss 60-årsstrecket och vi har inte haft sex på länge. Och jag saknar det inte det minsta. Min kropp och min själ har vant sig att inte ha sex och att sex är något som inte existerar mellan oss. När man väl släppt den ryggsäcken så framträder andra saker i livet och i förhållandet i mycket ljusare färger. En sexlust, som driver en och får en att bete sig och göra saker som man efteråt ångrar, är faktiskt skönt att slippa. Och det är en enorm lättnad även för min fru att nu äntligen veta att jag inte vill ha sex längre och att hon därmed inte behöver gå omkring med dåligt samvete över att inte kunna ge mig något som hon inte kan eller vill. Vi har kommit varandra närmare nu.

Så så blev det för mig. Man vänjer sig ....om man riktigt vill.  

Tack!  Nu känner jag större hopp om att vi ska klara av det här. Jag är fortfarande lite rädd för att min man inte ska klara av det men samtidigt så kanske jag kan få min lust tillbaka. Det är i alla fall skönt att inte ha oket att försöka ha sex när inte lusten finns.

Med din berättelse så förstår jag att min man inte är ensam om att ge upp sex när frun tappat lusten. Än en gång tack för ditt inlägg
Svar på tråden Är sex verkligen så viktigt i ett äktenskap?