• Anonym (Isa)

Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring

Är såklart jättesvårt för oss att veta exakt hur ni är mot sonen. Personligen hade jag nog ryckt/lyft undan ett barn som höll på att slå på glasbord/glasdörr/fönster eller liknande, kan ju bli en farlig situation och i såna kan det vara rimligt att man höjer rösten och drar bort barnet från faran.

I övrigt tänker jag att ni dels behöver avleda, och förmodligen i ett tidigare skede. Och dels förklara att man slår inte på glas, man kan slå på sin trumma eller på xylofonen mm men inte på glas. Eller man sparkar på bollar men inte på mamma eller pappa. Du får kasta boll ute men inte kasta stenar/bollar/leksaker inne. Osv.

Bra tips du fått om att gemensamt gå föräldrautbildning. 

två läsvärda böcker:
    5 gånger mer kärlek
    Vad alla föräldrar borde få veta

• Anonym (Isa)
    Anonym (123) skrev 2024-05-24 12:07:16 följande:
    Och bli anmäld till soc på köpet.
    Av det ts skrivit finns det inget som pekar på att de skulle göra en soc-anmälan. De skulle få stöttning och hjälp. Och även om BVC skulle göra en orosanmälan så utifrån det ts skrivit så skulle soc enbart rekommendera föräldrautbildningar.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (I) skrev 2024-05-24 12:33:28 följande:
    Med all rätt. Borde alla bli som slår och daskar sina barn!

Sjuka människor. 
    Alla vi som daskar ungarna på deras gulliga små rumpor också när vi byter blöja, borde vi också bli soc-anmälda?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-25 12:20:57 följande:
    Det är alltid svårt att diskutera när alla har lärt sig lite olika om vad ett ord betyder. I min värld daskar man inte ett barn i rumpan om där inte finns en blöja som dämpar slaget. En dask på bar hud gör ont. 

Men samtidigt, när du skriver att du daskar ditt barns gulliga rumpa, så fattar jag ju att det handlar om det jag skulle kalla för en klapp.
    Jag håller helt med, det är svårt att veta vad folk lägger för laddning i ordet och blir därför konstigt när folk börjar skrika misshandel och soc-anmälan utifrån sin egna tolkning.
    Man kan ju säga att man klappade till nån, då är klapp också nåt med negativ klang, det är ju upplagt för missförstånd när olika ord kan innebära olika saker för olika personer eller i olika sammanhang och för personer som inte har svenska som modersmål är det nog lätt att skriva helt fel.
Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring