Inlägg från: Anonym (1234) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1234)

Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring

Din sambo är alldesle för hård. I den åldern så har ditt barn tillräckligt svårt att förstå sin omgivning och behöver er trygga famn för att förstå den. Barn behöver tydlighet och struktur, men aldrig tillsägelser på det sättet som du beskriver. 

En av de första reflexerna ett barn lär sig är att le när någon annan ler. Men också tvärt om. Små barn som ler när en vuxen är arg, tycker förmodligen att situationen är obehaglig och vill att den som skäller ska bli glad. Ditt barn försöker bara att förstå vad som händer och vill reglera känslorna i rummet. Om ett barn ler när du skäller på det så är det dags för dig att ta ansvaret för situationen, lugna ner dig  och prata lugnt om vad som händer. Det är inte barnets ansvar att reglera sina känslor efter hur ni mår. 

Jag tror inte att din sambo blir arg i pedagogiskt syfte, utan för att han själv inte kan hantera situationen. Det är inget fel att känna att man inte klarar av en situation, men det är inte barnets ansvar att hantera det och inte heller ditt. Det är din sambos ansvar.. Han behöver hjälp att förstå vilken roll han som anknytningsperson har. Klarar inte din sambo att hantera det så är det ditt ansvar att skydda barnet och ta barnets parti som du nu gör. Det är svårt att vara föräldrar till små barn, men det är ännu svårare att vara ett litet barn. Bra att du reagerar, tror på dig

Svar på tråden Tycker att min sambo är för hård mot vår 1,5-åring