• Anonym (Mam)

Vems fel att han inte kom?

Hade ett viktigt möte gällande tonåringens skolgång. Jag hoppades att pappan inte skulle komma, för han skulle inte göra något bättre. Han kom inte och först efteråt fick jag veta att skolan endast informerat mig om tiden. Nu är han vansinnig på mig över att jag inte informerade. Jag tycker det var skolan som brast och kunde omöjligt veta att han inte vetat om den.

• Svar på tråden Vems fel att han inte kom?
  • Anonym (Mam)

Vi är vårdnadshavare båda två, barnen är skrivna hos honom. 

Jag ville ju inte ha honom där, så jag tänkte definitivt inte påminna. Vi står i helt olika läger kring vad som är bäst för henne. Han är inte en snäll person.

• Anonym (Mam)
    Fiona M skrev 2024-05-22 21:18:00 följande:

Det här är knappast första gången skolan informerar om saker, så hur brukar de göra?

Får ni vanligtvis information båda två?
    Är ni båda vårdnadshavare?

Hon har bara gått där några månader, men de har så vitt jag vet hört av sig till båda tidigare.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (?) skrev 2024-05-22 21:26:17 följande:
    Och han kanske inte blir snällare av att bli lämnad utanför...
    Ok om han är direkt olämplig för barnet fysiskt eller psykiskt men annars inte.
    Om du resonerar på det viset rörande pappan så antar jag att han inte har något umgänge med barnet ändå.
    Han har definitivt inte hennes bästa i fokus. Barnen bor där varannan vecka, jag kan inte direkt vägra.
  • Anonym (Mam)

Och som sagt, det var skolan som kallade till möte, då borde de kontaktat båda också.

• Anonym (Mam)

Det var ju inte jag som hindrade honom från att komma, jag utgick ifrån att han visste.

• Anonym (Mam)
    Anonym (?) skrev 2024-05-22 21:38:17 följande:
    Om situationen inte alls är bra kan du göra en orosanmälan och ansöka om restriktivt umgänge. 
    Kan förstå om man har ett stolpskott till förälder men man berövar ju också barnet den andre föräldern. Är denne helt olämplig så är ju umgängesrätten förverkad.
    Hur kunde du skaffa barn med den pappan??
    Det är inte så enkelt.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (S) skrev 2024-05-22 21:42:47 följande:

Skolan borde informerat båda vårdnadshavarna. Men blir också lite förvånad att du inte sagt något, ert föräldraskap skulle behöva bättre kommunikation. Jag ogillar mitt barns pappa och tycker att han tänker fel. Men för barnets bästa så kommuniserar vi. Det handlar inte om vad jag och exet vill. Det handlar om barnets rättigheter och bästa för henne. Det bösta för henne är att vi båda tar del om info om henne, båda går på möten, båda pratar om henne med varandra osv.. 

Så lär dig här du också att kommunisera med pappan men påminn skolan också om att informera båda vårdnadshavarna. 

Hennes bästa hade varit att han håller sig borta.

Jag tänker inte ta ansvar i att informera honom. Jag går i terapi för att klara av att han öht finns i mitt liv, mer kontakt än den absolut nödtvungna vägrar jag.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (S) skrev 2024-05-22 22:05:12 följande:
    Stackars barn!! Du tänker på dig själv i första hand och barnet i andra hand. Inte konstigt att ni är usla föräldrar om ni undviker att prata med varandra. Är det värt att riskera ditt barns psykiska mående? Ta ansvar och gör rätt för dig
    Jag är allt annat än en usel förälder. Han har misshandlat mig i många år och jag kämpar som fan för att få tillbaka mitt liv. Jag pratar om jag måste, i det här fallet utgick jag ifrån att han var informerad. Mitt barn har haft ångestproblematik i hela sitt liv och jag har slagits för henne i alla år, medan han är av attityden att hon ska skärpa sig. Mina barn kommer alltid först och det var för hennes bästa jag hoppades att han inte skulle gå.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (?) skrev 2024-05-22 22:29:52 följande:
    Och dessa tendenser såg du inte alls innan ni fick barn? Hade han kanske barn sedan innan och det inte heller gick så bra? Bara gissar.....
    Finns så många manipulativa rövhål till killar men finns lika många blåögda tjejer.
    Jag har två barn med två olika mammor men har inte upplevt sånt drama kring barnen. 
    Ändå var min dotters mamma klart våldsbenägen med klara psykologiska problem.
    Men dottern löste vi ändå alltid.
    Jag blev gravid som tonåring och nej, han visade inget sånt innan det. Nej han har inte barn med någon annan. Att brytas ner så som han gjorde med mig pågick långsamt under många år, var inget som kom under en natt.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (Idioter) skrev 2024-05-22 22:38:39 följande:

Suck. Nej det är inte skolans ansvar. Ni är två vuxna människor som skaffat barn. Skärp er. Det handlar om barnets bästa!

Det var för barnets bästa han inte var där. Jag kunde heller inte veta att han inte visste om tiden och klart det är skolans ansvar att informera om möten de kallar till.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (?) skrev 2024-05-22 23:31:53 följande:
    Då är det ju inta skolans fel i alla fall... kvar blir du och ditt ex - eller hur?
    Det är skolan som skulle ha informerat.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (Idioter) skrev 2024-05-23 06:40:46 följande:
    Informerar - jo. 
    Håller reda - nej. 

Jag är rätt säker att blir det en vårdnastvist så är det till TS nackdel att inte informera/undanhålla viktig information som rör barnet. Det handlar om att skicka ett mejl/sms med tid och plats. 

Man kan tycka den andra är en idiot, gå i terapi bäst man vill men det är fortfarande barnets förälder och i barnets ögon världens bästa sådan. Man får lägga sin bitterhet och sina känslor åt sidan. 

Skolan har nog med sitt. Nog tusan kan man förvänta sig att två vuxna föräldrar kan informera varandra. Annars behöver man själv vara tydlig med att man vill ha separat kallelse. 

TS har ingen rätt att avgöra om pappan ska vara där eller inte. Det är inte hennes sak att avgöra. 
    Han är inte världens bästa förälder i barnets ögon, hon vill inte bo hos honom, men vågar inte vägra för hon är rädd att göra honom ledsen.

Det handlar inte om bitterhet, det handlar om överlevand. Jag har aldrig förvägrat honom att vara där, jag påminde bara inte och hoppades att han inte skulle dyka upp. Jag visste inte att han inte informerats alls.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-23 08:56:22 följande:
    Du måste stötta henne i att säga nej. Jag vill inte måla fan på väggen men hon vänjer sig vid att godta destruktiva beteenden på det här sättet och riskerar att hamna i riktigt osunda relationer som vuxen. Lär henne att istället stå upp för sig själv. Om hon inte vill träffa pappan så måste du säga att det är helt ok och att du stöttar henne och hjälper henne med detta. Du skulle behöva lära henne att man inte kan vara med någon för att inte såra dem utan att hon måste sätta sina känslor först. Du måste vara stark och stå upp för hennes rättigheter här!

Och vad är det värsta som kan hända? Ingenting. Han har inget att komma med. Ja, han kan bli sur, arg eller ledsen. So what? Han kan inte göra något åt detta, varken praktiskt eller via myndigheter eller tingsrätt. Dottern är gammal nog att i lagens ögon få säga nej till umgänge och han kommer ingenvart med protester. Så är det bara.
    Det gör jag hela tiden, men hon klarar det ändå inte. Hon har aspergers, det kanske spelar in där. Hon står definitivt upp för sig själv i andra situationer, men mot honom vågar hon inte. Jag skulle kunna säga det åt henne, men då måste hon ju också kunna stå för det, så det inte ser ut som det är jag som trycker på.
  • Anonym (Mam)
    fornminne skrev 2024-05-23 08:37:42 följande:
    Men TS, om pappan nu är så olämplig och inte tänker på dotterns bästa. Hade det inte varit bättre om han var med på mötet? Då får ju skolan se med egna ögon hur han är. Kanske bra för eventuell framtida orosanmälan också.
    Han kan vara hur charmig som helst när han har något att vinna på det, så de skulle högst troligt inte se något alls. I just det här fallet kunde det ha blivit en katastrof om de lyssnat på honom.
Svar på tråden Vems fel att han inte kom?