• Anonym (Kluven)

Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?

Hej!
    jag är lite kluven inför min frågeställning och hur jag tror upplägget blir bäst för alla i sommar. Jag har inga barn sedan innan men är gravid och det kommer en liten flicka om en månad. Min man har fyra barn mellan 10-15 år. Hans jobb innebär att han är borta  16  timmar de dagar han jobbar  vilket innebär att jag/bebis och bonusbarnen inte ser honom alls de dagar han jobbar, några dagar i rad.

Vi ska n planera sommarlovet eftersom barnen inte har någon skola, tidigare har vi haft barnen de dagar mannen inte jobbar för att de ska kunna ses, och att Han inte kunnat lämna och hämta de dagar han jobbat från skolan. 

det känns taskigt på ett sätt med ett sådant upplägg nu när barnen är lediga, men samtidigt vill jag kunna lägga all fokus på mitt förstfödda barn som kommer om några veckor och ge henne all fokus utan att behöva tänka på städ, skrik, laga lunch och middag, kunna åka ut och träffa mina vänner och familj. eller hinner man med allting ändå eftersom bebisen sover? Klarar sig de större barnen själva hemma om jag åker och träffar mamma några timmar? Är så kluven för jag vet inte hur man mår efter att man fött barn...

hur hade ni lagt upp sommarlovschemat? 

• Svar på tråden Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?
  • Anonym (din)

Barnen är väl hos sin pappa i första hand, så om han jobbar så är det väl bättre att de är hos mamman?

Inte för din skull då, utan för barnens skull. Sen känns det jobbupplägget inte särskilt genomtänkt för en 5-barnspappa. Men han räknar väl med att mammorna till hans barn tar ansvaret så att det funkar utan honom. 

• Jemp
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-22 13:45:52 följande:

Med 10 pappadagar, semester och f-ledighet borde han väl kunna vara hemma en hel del under deras sommarlov, kanske hela t om. 

Min tanke också. Även utan föräldraledighet mer än 10 dagarna borde det inte finnas särskilt mycket sommarlov kvar efter barnet kommit som han inte är ledig? 
  • Anonym (Stella)
    Anonym (din) skrev 2024-05-23 15:54:25 följande:

Barnen är väl hos sin pappa i första hand, så om han jobbar så är det väl bättre att de är hos mamman?

Inte för din skull då, utan för barnens skull. Sen känns det jobbupplägget inte särskilt genomtänkt för en 5-barnspappa. Men han räknar väl med att mammorna till hans barn tar ansvaret så att det funkar utan honom. 

Bara tanken på att ha fem barn och jobba 16 timmar om dagen. Det hade aldrig slagit en kvinna! Det kan bara gå om man har kvinnor omkring sig som tar hand om markservicen! 
  • Core

Jag har inget svar här, men skaffar man barn med någon som har fyra ungar sedan innan har man ju bäddar ordentligt för kaos.

Många mammor med sitt första barn blir ju helt slut av att ha sin egen äldre unge hemma själv, så det lär bli bra jävla tufft.

• Anonym (Kl)

Hans barn, hans ansvar. De är där för att träffa honom och är han knappt hemma är det ju ingen idé att de kommer dit. 

• Anonym (Isa)

Han passar väl på att ta en del dubbeldagar nu under sommaren? (Och han har ju de första 10 dagarna)

Du ska inte ta hand om hans barn första månaderna efter förlossningen.
    Du är i barnsäng(6-8 veckor efter förlossninge, då du ska ta det lugnt), du ska lära känna ditt barn, ta hand om det. Hemmet sköter ni gemensamt. Du är inte hemma för att städa, tvätta mm. Första 1-2 veckorna när bebisen kommer är nog bra om barnen inte bor hos er hela tiden, du kommer behöva återhämta dig och han ska ta hand om dig.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (din)
    Anonym (Stella) skrev 2024-05-23 18:14:58 följande:
    Bara tanken på att ha fem barn och jobba 16 timmar om dagen. Det hade aldrig slagit en kvinna! Det kan bara gå om man har kvinnor omkring sig som tar hand om markservicen! 
    Ja, och det verkar ju funka. Har sitter tom den nyaste mamman och funderar över hur hon ska lösa situationen för hans tidigare barn. Han själv verkar inte ha funderat så värst mycket över det. Han jobbar ju med viktigt mansjobb. Men göra ungar, det går an. 
  • Anonym (D)

Hur många dagar i rad jobbar mannen och hur många dagar har han ledigt? En möjlighet är att han kollar lite med barnens kompisars föräldrar hur deras sommar ser ut. De dagar han är ledig kan han ju ta med 1-2 barn med kompisar på aktiviteter, och de dagar han jobbar kanske de yngre barnen kan "lånas ut". Eftersom barnen ofta är lättare att hantera när de är med kompisar blir det en win-win. De äldre barnen kan säkert hänga en del med kompisar, och då vara lite mer hos er när mannen är ledig. Barnen och kompisarna skulle ju också kunna övernatta hos varandra. Dock är det viktigt att du inte blir störd och kan sova när bebisen sover, så det får ju inte bli för stökigt även om mannen är hemma. 

Första 2 veckorna efter att pyret har fötts är det lämpligt att barnen inte är hos er när pappan jobbar. Skulle de vilja titta in en stund och vara med syskonet på en tid som passar dig är det ju en sak, men du behöver ju också lite lugn och ro. 

• Anonym (X)

Hur ofta kan han jobba så mycket, det är väl lag på dygnsvila?

• Anonym (din)
    Anonym (D) skrev 2024-05-24 11:35:50 följande:

Hur många dagar i rad jobbar mannen och hur många dagar har han ledigt? En möjlighet är att han kollar lite med barnens kompisars föräldrar hur deras sommar ser ut. De dagar han är ledig kan han ju ta med 1-2 barn med kompisar på aktiviteter, och de dagar han jobbar kanske de yngre barnen kan "lånas ut". Eftersom barnen ofta är lättare att hantera när de är med kompisar blir det en win-win. De äldre barnen kan säkert hänga en del med kompisar, och då vara lite mer hos er när mannen är ledig. Barnen och kompisarna skulle ju också kunna övernatta hos varandra. Dock är det viktigt att du inte blir störd och kan sova när bebisen sover, så det får ju inte bli för stökigt även om mannen är hemma. 

Första 2 veckorna efter att pyret har fötts är det lämpligt att barnen inte är hos er när pappan jobbar. Skulle de vilja titta in en stund och vara med syskonet på en tid som passar dig är det ju en sak, men du behöver ju också lite lugn och ro. 

Så de äldre syskonen har inte behov av att träffa sin pappa under två veckor efter att ett syskon fötts? För att syskonets mamma behöver lugn och ro? 

Dina andra förslag låter om än, ännu jobbigare att genomföra, än att bara ha ungarna hemma. Men i grunden handlar det ju om en pappa som skaffar en massa ungar som han sen inte kan ta hand om pga sitt jobb. Och lämpar över på mammorna till barnen att lösa problemen som uppstår. 

Det rimliga vore väl att när pappan är hemma så kan han ha alla sina 5 barn. Och när han inte är hemma så är de tidigare barnen med sin mamma, och TS är med sitt barn. 
  • Fiona M

Pappan har väl vetat om både nuvarande barn, kommande barn och sin semester. Hur han planerat för det?

Jag förstår dig och tycker du ska få boa med bebisen, men jag förstår också att mamman tröttnar på att hatta hit och dit när hon säkerligen planerat efter sin semester och inte vill ändra allt för hans skull.

• Anonym (micke)
    Anonym (Stella) skrev 2024-05-23 18:14:58 följande:
    vilket skitsnack.
    Jag har jobbat innom flygbranchen och massor massor av tjejer som har barn
    och är borta långa perioder.
    Åker på jobb måndag morgon, åter onsdag fm är standard om man tex
    flyger på USA.
    Åker man charter så till jobbet kl 4 på morgonen och hemma vid midnatt.

• Anonym (din)
    Anonym (micke) skrev 2024-05-24 15:05:51 följande:
    vilket skitsnack.
    flyger på USA.
    Och det är inte omöjligt att de har kvinnor omkring sig som sköter markservicen, en mormor, en barnflicka. Lite mer sällan barnafadern, men det händer säkert. 
  • Anonym (D)

Din- Förutsätter att pappan inte jobbar konstant de två första veckorna efter att bebisen kommit.  De äldre barnen kan ju fortfarande komma till pappans hem när han inte jobbar. Förhoppningsvis tar han ut en del pappadagar under den tiden, även om han inte tar ut alla på en gång.

Däremot är det fullt rimligt att en nyförlöst förstagångsmamma inte behöver stå för markservicen för mannens fyra barn när han jobbar och har en fritidsgård hemma. Skulle något/några av barnen vilja titta in en timme om dagen på en överenskommen tid när pappan inte är där är det inte alls samma åtagande.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (micke) skrev 2024-05-24 15:05:51 följande:
    vilket skitsnack.
    flyger på USA.
    Och de har 4-5 ungar och ny kille som tar ansvaret för barnen? 
  • Anonym (din)
    Anonym (D) skrev 2024-05-24 15:51:26 följande:

Din- Förutsätter att pappan inte jobbar konstant de två första veckorna efter att bebisen kommit.  De äldre barnen kan ju fortfarande komma till pappans hem när han inte jobbar. Förhoppningsvis tar han ut en del pappadagar under den tiden, även om han inte tar ut alla på en gång.

Däremot är det fullt rimligt att en nyförlöst förstagångsmamma inte behöver stå för markservicen för mannens fyra barn när han jobbar och har en fritidsgård hemma. Skulle något/några av barnen vilja titta in en timme om dagen på en överenskommen tid när pappan inte är där är det inte alls samma åtagande.

Sorry, jag läste ditt inlägg slarvigt. Ser nu att du skrev att de inte skulle vara där när pappan jobbar. Det håller jag helt med om. Men att de är med pappan som vanligt när han inte jobbar. 
  • AnnaSthlm

Min tioåring kan sköta sig själv utöver matlagning (han kan dock värma mat).
    Din man behöver prata med sina barn och komma överens med dem hur han ska sköta det när det finns en nyfödd hemma. Det finns hemkörd mat, städare och taxiservice. 
    Eller förväntar han sig att du sköter FEM barn när du är nyförlöst, medan han är borta? 

Svar på tråden Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?