• Anonym (Kluven)

Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?

Hej!
    jag är lite kluven inför min frågeställning och hur jag tror upplägget blir bäst för alla i sommar. Jag har inga barn sedan innan men är gravid och det kommer en liten flicka om en månad. Min man har fyra barn mellan 10-15 år. Hans jobb innebär att han är borta  16  timmar de dagar han jobbar  vilket innebär att jag/bebis och bonusbarnen inte ser honom alls de dagar han jobbar, några dagar i rad.

Vi ska n planera sommarlovet eftersom barnen inte har någon skola, tidigare har vi haft barnen de dagar mannen inte jobbar för att de ska kunna ses, och att Han inte kunnat lämna och hämta de dagar han jobbat från skolan. 

det känns taskigt på ett sätt med ett sådant upplägg nu när barnen är lediga, men samtidigt vill jag kunna lägga all fokus på mitt förstfödda barn som kommer om några veckor och ge henne all fokus utan att behöva tänka på städ, skrik, laga lunch och middag, kunna åka ut och träffa mina vänner och familj. eller hinner man med allting ändå eftersom bebisen sover? Klarar sig de större barnen själva hemma om jag åker och träffar mamma några timmar? Är så kluven för jag vet inte hur man mår efter att man fött barn...

hur hade ni lagt upp sommarlovschemat? 

• Svar på tråden Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?
  • Anonym (I)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-05-22 13:34:45 följande:

Innan hade de barnen en vecka var, min man började sitt nya jobb några veckor innan jag blev gravid. Han vet att jobbet inte är optimalt för barnfamilj och letar nytt jobb men det har inte varit lätt, så just nu är det så. Mamman är därför missnöjd med upplägget att han ska ha de när han är ledig, vilket är ungefär lika många dagar i månaden som när de hade en vecka var. Hon tycker att det är hans ansvar att lösa så att barnen har barnvakt når han är på jobbet och att vi ska ha dem 2-3 veckor var på sommarlovet (och som tidigare i övrigt), och att hans sambo (jag) borde rycka mig I kragen och ställa upp. Därför jag också är kluven, dialogen mellan de två är inte bra och jag vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt för alla samtidigt som jag velar mellan vad som är rimligt då jag inte har någon erfarenhet sedan innan och inte vet hur det kommer bli med bebis och hur mycket tid/energi det tar

Du får berätta hur du vill ha det så får han fixa. Mamman är inte heller ansvarig på hans veckor. Det här är egentligen inte något du borde bekymra dig över.
  • Anonym (Lisa)

Med 10 pappadagar, semester och f-ledighet borde han väl kunna vara hemma en hel del under deras sommarlov, kanske hela t om. 

• Anonym (Fokusera på din bebis)

Din sambos barn ska bara vara hos er när deras pappa är hemma och kan ta hand om dom, det ansvaret ska inte läggas på dig.

Du ska fokusera fullt ut på din bebis.

• Ess

Innan hade de barnen en vecka var, min man började sitt nya jobb några veckor innan jag blev gravid. Han vet att jobbet inte är optimalt för barnfamilj och letar nytt jobb men det har inte varit lätt, så just nu är det så. Mamman är därför missnöjd med upplägget att han ska ha de när han är ledig, vilket är ungefär lika många dagar i månaden som när de hade en vecka var. Hon tycker att det är hans ansvar att lösa så att barnen har barnvakt når han är på jobbet och att vi ska ha dem 2-3 veckor var på sommarlovet (och som tidigare i övrigt), och att hans sambo (jag) borde rycka mig I kragen och ställa upp. Därför jag också är kluven, dialogen mellan de två är inte bra och jag vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt för alla samtidigt som jag velar mellan vad som är rimligt då jag inte har någon erfarenhet sedan innan och inte vet hur det kommer bli med bebis och hur mycket tid/energi det tar

Jag förstår att mamman är irriterad, men fall inte i fällan att du känner dig taskig om du inte ställer upp som barnvakt. Detta är föräldrarnas sak att sköta mellan sig, så luta dig tillbaks och låt dem bråka sig fram till en lösning som inte innebär att du ska leka nanny åt deras barn.
  • Anonym (tonårsmamma)

Men när han tog jobbet, hur gick hans tankar då om hur barnen skulle vara i veckorna och under sommaren?
    Nej du ska inte ta hand om barnen men håller lite med mamman att han måste lösa sina tider, om barnen hade varannan vecka innan kan ju inte barnen hatta fram och tillbaka flera ggr i veckan när han är ledig.
    Men sen förstår jag inte riktigt ändå, en 15 åring behöver väl inte passas dagtid på sommaren? 
    Han är borta 16 timmar säger du men kommer ju hem, tonåringar brukar sova lite längre när dom är lediga, om dom ens äter frukost så kan dom väl bre en macka, lite yoggi och flingor mm. 
    Sen brukar dom hänga med kompisar eller hänga framför en skärm osv.
    Det skulle vara 10 åringen då men om 10 åringen är halva tiden hos mamman i sommar så är det halva sommarlovet och din man ska väl ha semester?
    Då kan det ju inte handla om mer än ett par veckor eller?
    antar att 10 åringen inte har fritids eller fritidsklubb men det brukar ju finnas olika 
    dagläger inom olika sporter eller annat under sommarlovet för barn som är hemma, kollo eller andra läger.
    De flesta är ju inte lediga 10 veckor även om man är bio förälder utan skickar sina
    barn på olika läger under sommaren, det får din man också göra den tiden han jobbar och barnen/barnet inte är hos mamman. Hon jobbar väl också en del av sommaren och har tagit semester när hon har barnen, så får din man också göra.
    Tonåringarna borde klara sig själva under dagen, det gör dom utan passning i andra familjer. 
    Förstår inte varför du måste passa dom? 
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2024-05-22 13:54:06 följande:
    Men när han tog jobbet, hur gick hans tankar då om hur barnen skulle vara i veckorna och under sommaren?
    Nej du ska inte ta hand om barnen men håller lite med mamman att han måste lösa sina tider, om barnen hade varannan vecka innan kan ju inte barnen hatta fram och tillbaka flera ggr i veckan när han är ledig.
    Men sen förstår jag inte riktigt ändå, en 15 åring behöver väl inte passas dagtid på sommaren? 
    Han är borta 16 timmar säger du men kommer ju hem, tonåringar brukar sova lite längre när dom är lediga, om dom ens äter frukost så kan dom väl bre en macka, lite yoggi och flingor mm. 
    Sen brukar dom hänga med kompisar eller hänga framför en skärm osv.
    Det skulle vara 10 åringen då men om 10 åringen är halva tiden hos mamman i sommar så är det halva sommarlovet och din man ska väl ha semester?
    Då kan det ju inte handla om mer än ett par veckor eller?
    antar att 10 åringen inte har fritids eller fritidsklubb men det brukar ju finnas olika 
    dagläger inom olika sporter eller annat under sommarlovet för barn som är hemma, kollo eller andra läger.
    De flesta är ju inte lediga 10 veckor även om man är bio förälder utan skickar sina
    barn på olika läger under sommaren, det får din man också göra den tiden han jobbar och barnen/barnet inte är hos mamman. Hon jobbar väl också en del av sommaren och har tagit semester när hon har barnen, så får din man också göra.
    Tonåringarna borde klara sig själva under dagen, det gör dom utan passning i andra familjer. 
    Förstår inte varför du måste passa dom? 
    Jag behöver ju inte enligt definition "passa dem" men det blir hödljudda och sena datorspel/playstation kvällar och skrik, laga middag/lunch är Inte heller något de gjort tidigare, lägga in/plocka ut massa disk, tvätt osv som tar antal timmar om dagen. mannen kommer ju bara hem och sover 6-7 timmar sen åker han ju till jobbet igen. har Dåligt samvete också att ta bebis och åka iväg och hälsa på  mamma eller vänner som jag velat göra och lämna hans barn hemma, velar mycket kring vad jag känner är rätt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-05-22 14:05:49 följande:
    Jag behöver ju inte enligt definition "passa dem" men det blir hödljudda och sena datorspel/playstation kvällar och skrik, laga middag/lunch är Inte heller något de gjort tidigare, lägga in/plocka ut massa disk, tvätt osv som tar antal timmar om dagen. mannen kommer ju bara hem och sover 6-7 timmar sen åker han ju till jobbet igen. har Dåligt samvete också att ta bebis och åka iväg och hälsa på  mamma eller vänner som jag velat göra och lämna hans barn hemma, velar mycket kring vad jag känner är rätt.

Och vad säger mannen, vad är hans lösning? 

Hur mkt semester och f-ledighet ska ha ta?

Sena kvällar med spel och mycket väsen blir det ju ändå, även om mannen är hemma. 

• Anonym (tonårsmamma)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-05-22 14:05:49 följande:
    Fast föräldrar som jobbar lämnar sina barn under dagarna så det är klart att du kan åka iväg och hälsa på din mamma och vänner mm.
    Som sagt 10 åringen är den (och kanske någon mer) som kan behöva hjälp med saker under dagen men då får han som sagt ordna läger eller annat, blir ju lika hon mamman om hon ska barnen på hans dagar, hon har ju också bara en viss tids semester.
    Resten som högljudda, sena kvällar, laga middag blir det ju även när pappan är hemma. disk och tvätt likadant. Pappan kan plocka ur disk och tvätt några gånger när han kommer hem.

Förstår inte varför du ska ha dåligt samvete för att du åker iväg?
    Alla jag känner lämnar sina barn under dagen när dom är äldre.
    Om dom är 4 st, och en är 10 år, hur gamla är dom andra? kanske dom kan 
    hänga med varandra 10 åringen och någon mer ibland.
    Har barnen inget planerat för sommaren? de flesta barn har som sagt ofta något läger antingen borta eller typ fotbollsskola en vecka dagtid.
    Pappan får ordna något för dom yngre 10 och nästa i ålder, dom äldre klarar sig själva.

Du kan absolut göra saker på egen hand.
  • Anonym (Kluven)

Tack alla för råd och inputs! 

• Anonym

Meddela att du är nyförlöst och kommer ta hand om den nyfödde.
    De andra barnen får deras mamma och pappa ta hand om

Svar på tråden Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?