• Anonym (Kluven)

    Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?

    Hej!
    jag är lite kluven inför min frågeställning och hur jag tror upplägget blir bäst för alla i sommar. Jag har inga barn sedan innan men är gravid och det kommer en liten flicka om en månad. Min man har fyra barn mellan 10-15 år. Hans jobb innebär att han är borta  16  timmar de dagar han jobbar  vilket innebär att jag/bebis och bonusbarnen inte ser honom alls de dagar han jobbar, några dagar i rad.

     Vi ska n planera sommarlovet eftersom barnen inte har någon skola, tidigare har vi haft barnen de dagar mannen inte jobbar för att de ska kunna ses, och att Han inte kunnat lämna och hämta de dagar han jobbat från skolan. 


    det känns taskigt på ett sätt med ett sådant upplägg nu när barnen är lediga, men samtidigt vill jag kunna lägga all fokus på mitt förstfödda barn som kommer om några veckor och ge henne all fokus utan att behöva tänka på städ, skrik, laga lunch och middag, kunna åka ut och träffa mina vänner och familj. eller hinner man med allting ändå eftersom bebisen sover? Klarar sig de större barnen själva hemma om jag åker och träffar mamma några timmar? Är så kluven för jag vet inte hur man mår efter att man fött barn...

    hur hade ni lagt upp sommarlovschemat? 

  • Svar på tråden Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?
  • Anonym (Love)

    Jag hade ju inte gått med på att ha hand om ett gäng barn som inte var mina om jag var ensam med en nyfödd. 


    Det är väl rimligt att ni även fortsättningsvis har barnen när barnens förälder är hemma och kan träffa dem? 

  • Dexter dot com

    Syftet är ju att barnen ska träffa sin pappa och är han inte hemma så finns det ju absolut ingen anledning att dom kommer hem till er.

  • Anonym (Stella)

    En fråga: hur tog han hand om barnen innan du fanns med i bilden? När man är borta 16 timmar per dag blir det ju väldigt svårt att samtidigt ta hand om fyra barn. Hade han en nanny då eller?

    Det är rent krasst inte din uppgift att lösa barnomsorgen när han jobbar, utan det är mellan honom och barnens mamma. 

    Alla nyfödda är olika, men räkna med att inte kunna göra något alls de första 4-5 veckorna och sedan kanske kunna åka på kortare utflykter någon timme per dag. Dessutom lär du vara fast i soffan för "maratonamning" vissa tider på dygnet och då blir det tufft att laga middag och ha sig. 

    Jag tycker det vore bättre för alla inblandade om hans fyra barn bodde hos mamma när han jobbar. Men det beror ju på vad som är sagt mellan dem två. 

  • Anonym (Mamma mu)

    Å ena sidan får man barnen på köpet om man väljer att leva med en som redan har barn, man måste ju räkna med att ställa upp och ta hand om sin partners barn, det blir ju en ny familj. Av den anledningen hade jag aldrig valt att leva med en som kommer med den typen av bagage :)

    Men å andra sidan får det ju var lite rimliga förutsättningar också, med en nyfödd och att barnens pappa jobbar så långa skift så är det nog lite väl att ställa upp och sköta barnen fullt ut. Särskilt med tanke på att att kan ha barnen hos sig de dagar han inte jobbar och är borta hela tiden. Bäst vore ju att barnen är hos mamman när pappan jobbar mkt och är hos er när han är ledig och inte jobbar så mkt. 

    Men du får nog räkna med att hjälpa till lite, många har ju bebis och flera större barn, vi bland annat. Inga problem med en bebis och barn i åldern 10-15. Dom sköter ju sig själva mer eller mindre, hänger med polare hela dagarna. Om man har lite framförhållning kan man ju fixa så att lunch snabbt går att värma i micron och det kan ju barnen fixa själva. I alla fall våra barn i åldern 10 och 12. Dom är ensamma hemma några timmar utan problem. 

  • Anonym (Olva)

    För mig hade det spelat roll hur barnen är.

    Är de lugna, ansvarstagande och självgående? Inga problem att de är hemma med mig. Tvärtom, då kan de ju hjälpa till.
    Du ska ju absolut inte behöva sköta massa tvätt, städ och matlagning dock. De två äldsta kan hjälpa till med tvätten, en 10-åring kan dammsuga, alla 4 kan sköta disken osv.
    Mat kan pappan fixa när han är hemma. Sallad till lunch och något att värma till middag, inga problem.

    Är barnen dock bråkiga och det blir en massa problem och skrik och stök, säg nej. Inte dina barn. Visst är man familj men de är pappans och mammans ansvar.

  • Anonym (Lisa)

    Hur resonerade ni innan ni bestämde er för att skaffa ett gemensamt barn? Ni visste ju att dessa fyra barn fanns. 

  • Anonym (S)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-05-22 09:49:32 följande:

    tidigare har vi haft barnen de dagar mannen inte jobbar för att de ska kunna ses, och att Han inte kunnat lämna och hämta de dagar han jobbat från skolan. 


    det känns taskigt på ett sätt med ett sådant upplägg nu när barnen är lediga,  


    Varför känns det taskigt? Barnen far väl inte illa av att vara hos sin mamma?
  • Anonym (Donna)

    Barnen är hos er när pappan kan ta hand om dem.
    Du ägnar dig åt din bebis.

    Det finns ingen annan lösning som är hållbar.

  • Anonym (Kluven)

    Innan hade de barnen en vecka var, min man började sitt nya jobb några veckor innan jag blev gravid. Han vet att jobbet inte är optimalt för barnfamilj och letar nytt jobb men det har inte varit lätt, så just nu är det så. Mamman är därför missnöjd med upplägget att han ska ha de när han är ledig, vilket är ungefär lika många dagar i månaden som när de hade en vecka var. Hon tycker att det är hans ansvar att lösa så att barnen har barnvakt når han är på jobbet och att vi ska ha dem 2-3 veckor var på sommarlovet (och som tidigare i övrigt), och att hans sambo (jag) borde rycka mig I kragen och ställa upp. Därför jag också är kluven, dialogen mellan de två är inte bra och jag vill ju gärna att det ska bli så bra som möjligt för alla samtidigt som jag velar mellan vad som är rimligt då jag inte har någon erfarenhet sedan innan och inte vet hur det kommer bli med bebis och hur mycket tid/energi det tar

Svar på tråden Förstföderska med nyfödd, ensam hemma med bonusbarn i sommar?