• Anonym (Hedda)

Vill ha tillbaka ex. Hjälp mig resonera

Anonym (Ledsen och förvirrad) skrev 2024-05-21 21:59:01 följande:
    Vill ha tillbaka ex. Hjälp mig resonera

För ca en månad sedan blev jag lämnad av mannen som planerade att resa och skaffa barn med mig i år. Han avslutade relationen på exakt samma dag som i fjol, med samma anledning att han inte orkar mer, att det är bäst för honom. Men inramningen var nu lugn och därför känns det mer definitivt. 

Samtidigt är det så mycket som snurrar i mitt huvud nu så jag skulle behöva bolla lite med er. För jag vill ha era ärliga svar kring:

1. Vad är era reflektioner?
    2. Tror ni att det finns en chans att han kommer tillbaka? varför/varför inte?
    3. Hur ökar jag mina chanser att han återvänder?
    4. Om inte, hur släpper jag drömmarna och hoppet och går vidare? Jag såg så mycket fram emot en familj med honom, och  blir rädd eftersom jag fyller 40 om 4 år.

Så vad har hänt?
    Året vi träffas är han ganska inbunden och avslutar plötsligt dejtandet. Någon månad senare springer vi in i varandra och jag träffar en varm kille som är kär i mig, som berättar att han under våren hade för mycket i huvudet för att dejta. Vi blir ett par, har extremt roligt ihop och massa kärlek. Men när bråken kommer blir de både långa och jobbiga. Jag var en person med dålig självkänsla, ätstörning och odiagnostiserad NPF. Jag kunde svänga snabbt i humör och vara väldigt elak mot mig själv vilket gjorde honom rädd. 1 år in i relationen började jag gå i terapi för att "laga" mig själv, han sa nämligen att han har ett mönster av att dras till trasiga tjejer och sätta dem på rätt kurs. Jag  kände mig dålig och ville bli bra nog. Terapeuten sa att jag tar på  mig för mycket och jag föreslog parterapi. 6 månader senare gör han slut. Han hade panik i rösten, vågade inte ta det face to face (rädd för hur jag skulle reagera) och sa att han inte orkar mer. Då bestämde jag mig. Nu får det var a nog. Så jag drog igång en utredning, började jobba med min ätstörning. Jag lovade mig att jag ska göra allt i min makt för att inte hamna här i min nästa relation. Jag  var klar med att "vara trasig" och ville ha en lugn och fin relation. 

Under tiden har han messat massor om hur han inte ville göra slut, men att han var tvungen. Men ca 4 veckor senare bestämmer vi att vi kör. Jag är överlycklig att få tillbaka killen jag älskar så djupt, samtidigt livrädd att göra minsta fel så att han lämnar mig igen. Så parterapi blev ett krav för att ta tillbaka honom. 

Jag  vill inget hellre än att ha barn med dig, men det går inte
    Men så kommer det -han gör slut. Samma dag som sist, men den här gången lugnt.. Det känns definitivt. Han säger att det beror på bråken, att han inte orkar mer. att en relation inte ska vara så här, att det är mitt fel att vi hamnat här. Jag respekterar hans beslut, men säger attjag är besviken att parterapin aldrig blev av. Och ledsen att han inte ser hur jag förändrats

Han hämtar sina saker - jag är förvirrad

Några veckor senare hjälps vi åt att packa hans saker. Vi har ett fint samtal. Jag förklarar att jag förstår om han var besviken, respekterar hans beslut, men att jag hade velat jobba ihop i parterapin nu när jag kommit så långt. Han förklarar att han inser att han haft en sned bild av vad kärlek faktiskt är, att han inte vill något annat mer än att spendera sommaren med mig och skaffa barn. Att jag är hans drömtjej, men att allt är luftslott. Att det inte går. Att han inte ska träffa nån ny direkt, men jobba på sig själv och fokusera på att ha roligt. Att han önskar att vi hade träffats när vi var yngre så att vi hade haft mer tid, att vi inte var redo för varandra. Att jag ska komma ihåg att jag är fantastisk som jag är, att han ser vilken resa jag gjort och att jag ska fortsätta på den. Att jag inte ska vänta på honom. Att vi inte kan höras och att han inte kan lova något.

Det är så mycket information som är svår att lägga samman  till ett. Hur ska jag tänka?

1. Tror ni att det finns en chans att han kommer tillbaka? varför/varför inte?
    2. Hur ökar jag mina chanser att han återvänder?
    3. Om inte, hur släpper jag drömmarna och hoppet och går vidare? Jag såg så mycket fram emot en familj med honom, och  blir rädd eftersom jag fyller 40 om 4 år.
    4. Andra reflektioner

Är ledsen, förvirrad och saknar livet som vi hade ihop. Hade vi bråkat vuxet eller hade jag levt mitt drömliv. 

Först vill jag säga att alla är olika och "kräver" olika saker av en man/partner..
    Så bara för att jag tycker som jag tycker (vilket jag kommer till)  betyder ju inte att det du tycker eller gör är fel, givetvis..

Men jag skulle i varje fall aldrig lita på en man som hade ratat mig 2 gånger.
    En gång är en gång för mycket redan där..2 ggr är enligt mig katastrof och aldrig att jag skulle ta tillbaka en sån man (som inte VET vad han vill) en 3e gång-

Någon självkänsla måste man ju ha..Kom igen TS..Du vill inte ha denna VELIGA man i ditt liv ens..Du vill nog ha en man som VET att han älskar dig över allt..vad du än gör, hur du än är..i princip..
    Med det menar jag inte att du kan eller ska bete sig hur som helst mot en partner..Men du har väl knappast mördat någon eller gjort något fruktansvärt som gör att han inte borde veta vad han känner redan nu egentligen, eller!?

Eller jo under 2 omständigheter så skulle jag acceptera en man en 3e gång..OM han han hade friat till mig med en dyr jäkla ring på fingret och hade massor med pengar på banken eller dylikt..Annars så skulle jag inte ens prata med den mannen någon mer gång om jag inte var tvungen..

Jag har tidigare gått tillbaka till ett ex en 2a gång, men det var dömt att misslyckas från början..Det blir aldrig bra..Enligt mig då.. 

Dom män som jag har varit tillsammans med en längre tid med, som tex mitt ex och min nuvarande man har aldrig tvekat över att dom velat vara tillsammans/gift med mig..Skulle min man ha tvekat så hade vi inte varit gifta..

Jag vill inte låta elak TS.. Utan mer säga att det finns bättre män som uppskattar det dom har och inte lämnar dig för att ni bråkar lite eller dylikt..
    Och nej det är inte ditt fel att han väljer att lämna...Det är alltid ett samspel..
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Ledsen och förvirrad) skrev 2024-05-29 02:31:53 följande:
    Du har nog rätt
    Han avslutssituationer med att säga att han vill leva med mig. Men att det inte går pga mig. Att han önskar vi träffats tidigare då jag är trasig å behöver minst 10 års terapi. Att han inte ville att det blir så här. Men att det inte går pga mig

det gör lix dubbelt ont
    saknar samtidigt som jag är arg å berätta att det här beteendet inte är ok
    att det inte är kärlek
    Alltså det där är så himla dålig stil av honom...
    Att han säger att han vill leva med dig, men att det inte går pga DIG?
    Att du behöver 10 års terapi först? 
    Nej det behöver du inte alls..TS..Om du träffar rätt man så kommer han tycka om dig som du är NU..Sen kan det givetvis vara bra att göra saker (som att gå i terapi,börja motionera, äta bra, osv) för att du ska bli en ännu bättre version av dig själv.men mest.för din egen skull.

Men det gäller ju alla människor på denna planet, haha..
    Alla människor har något dom behöver jobba på eller vill bli bättre på..Vare sig man mått/mår dåligt psykiskt, mentalt eller fysiskt så har alla människor något att jobba på..

Så jag tycker det snarare låter som om det är han som behöver terapi och inte du..
    Du verkar ju veta mycket mer vad du vill än vad han gör. och dessutom så verkar du mer medveten och vilja få det bättre..Vilket är dom första steget mot förbättring..Att bli medveten och att vilja något bättre...

Jag har också mått dåligt psykiskt så jag vet att när man är som värst "nere i mörkret" så låter allt positivt ouppnåeligt typ..

Jag hade inga psykiska problem förrän jag blev sambo med en "jättesnäll" kille som efter nåt år blev extremt svartsjuk, tillslut så började han slå och sparka mig brutalt..
    Tillslut (efter flera år) så var det en kväll där han skulle ha dödat mig om jag inte hade lyckats fly därifrån..Jag fick bokstavligen springa för mitt liv ifrån min egen lägenhet för att inte bli dödad..

Det var sista gången jag såg min fd sambo IRL (som jag varit sambo med i 5 år) Även fast han ringde varje dag och stalkade mig på andra sätt efteråt i ungefär ett halvår.
    Däremot så kom han en g och ringde på dörren hemma hos mig, men när min kille (nuvarande man) öppnade dörren och såg att det var han så gav min man honom en rak höger och sen stängde han dörren rakt i facet på honom..
    Min man ville egentligen fortsätta slå honom, men han hejdade sig för att han tror att han skulle ha kunnat slagit ihjäl honom annars..

Jag har varit tillsammans med en misshandlare, men jag lyckades ta mig därifrån och hitta kärleken.
    Det jag vill säga med det är- kan jag så kan du TS! ..Och jag lovar det är inget fel på dig alls!!!
    .Du ska absolut inte behöva ändra dig för en killes skull.
    Tvärtom ändra dig ALDRIG bara för en killes skull..Du blir bara olycklig på köpet.....
    Om det inte är så att du själv vill ändra dig eller saker..Då är det ju en helt annan sak..❤️❤️❤️
Svar på tråden Vill ha tillbaka ex. Hjälp mig resonera