Inlägg från: Anonym (Blocket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blocket)

Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla

Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 16:08:18 följande:
    Det behövs ingen genusvetare för att prata om könsfördelning mot 50-50 i vissa demokratiskt viktiga yrken såsom politiker och lärare etc.

Du svarar inte på en endaste fråga. Varför gnäller du över pojkars betyg? Du vill tydligen ha det på det sättet och låtsas som att inga skillnader i bemötande finns.

Det går inte ihop, man kan inte fixa skillnader (exv lägre betyg i samband med ett visst kön) om man inte först tar reda på skillnader i förhållande till någons könstillhörighet (genus) Du försöker äta kakan och ha den kvar. 

• Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 17:50:10 följande:
    Du hittar på en motsättning som inte finns. 

Jag har förövrigt inte gnällt över killars betyg. Uttryck du vad du tycker så uttrycker jag vad jag tycker.

Jo, du gnäller om pojkars betyg tidigare i tråden. Men ok, du har ändrat uppfattning och är helt nöjd med killars låga betyg.

För så är det. Om du vill lösa saker som tydligen har en könskoppling så kommer du inte ifrån att bedriva någon form av genusforskning. Det är ett absolut faktum. 

Är du inte intresserad av att lösa saker som har ett samband med ett kön så vill du naturligtvis att ingen genusforskning bedrivs.

Det finns absolut inget mellanting här.

• Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-26 19:23:11 följande:
    Man behöver inte genusforskning för att tänka. Om det du säger vore sant hade inte kvinnor inte fått rösträtt förrän 90-talet.
    Varför skulle kvinnor fått rösträtt först på 90-talet? Hade det aldrig identifierats som ett problem så hade inte kvinnor haft rösträtt idag.

Du skriver tidigare något i stil med att "låt pojkarna få cykla" på exemplet där en cyklande pojke på förskolan hade uppmanats att hjälpa pedagogerna med rabatten, han sa att han var upptagen, där en flicka som senare cyklar förbi, ville inte heller hjälpa till och sa samma sak inte accepterades för att hon skulle tänka på växterna eller dylikt. Vilket tyder på att du inte heller uppfattar detsamma ett problem och att du (såsom de icke-genusmedvetna pedagogerna) accepterar att pojkar inte tar ansvar/ flickor uppfostras till att vara duktiga. Skulle människor resonera som du under tiden då kvinnor fick rösträtt så har du rätt i att ingenting skulle inträffat med kvinnlig rösträtt.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-26 20:26:41 följande:
    Har det? Finns massor av bittra män och killar som inte vet hur de ska få en flickvän, killar och män som skickar dic-pics osv, som ofredar tjejer, eller inte en vågar prata med tjejer. 
    Allt för att vissa är så rädda för att killar ska få tjejbaciller, så därför ska det aldrig pratas känslor, respekt eller sex med killar. Utan killar ska vara killar, det var bättre förr osv. 
    Det är det här jag har problem med. Det gnälls hela tiden, men anstränga sig för att hitta lösningar på gnällbekymret existerar inte. Det går bara inte ihop. 
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-27 11:27:40 följande:
    Anonym (Qwerty) skrev 2024-05-26 20:43:28 följande:
    Nej, de vill både ha kakan och äta den. Kvinnor ska vara som förr, men ändå ska kvinnor ta initiativ för de stackars männen, som tror de hade lyckats på 50-talet, vågar inte. Trots det är det inget fel på mansnormen, även om de inte kan leva upp till den. 
    Tack för att ni så tydligt belyser varför det är en väldigt dålig idé att låta barn bli indoktrinerade i feministisk ideologi. Risken är ju stor att de växer upp till personer som er två.

Jag menar era argument dryper av illa dold mansförakt och så vill ni ändå att män ska tycka det är en bra idé att personer med era åsikter ska tillåtas sätta skolans "värdegrund".
    Mansförakt??? Skärp dig. Då behöver du också påvisa var mitt mansförakt står att finna. Som det ser ut nu så verkar det vara du som skriver allehanda mansföraktfulla inlägg. 
  • Anonym (Blocket)
    Xenia skrev 2024-05-27 14:11:42 följande:

Genusvetenskap är inte "flum". Man har undersökt hur man behandlat flickor och pojkar i förskolan och skolan.

T ex har man upptäckt att flickor behandlats som "hjälpfröknar", de får hjälpa pojkarna vid måltider etc och lär sig därigenom att deras uppgift är att hjälpa pojkarna. Och pojkarna lär sig att de har rätt att få hjälp av flickorna. 

Men jag antar att en del tycker att det bara är bra och inget att ändra på?

Ja, och det krävs inte mycket för att inse att en sån miljö fostrar duktiga flickor med bra betyg och oansvariga pojkar. De som är mot genuspedagogiken verkar vara för att pojkar ska få bättre betyg. Jag funderar hur de tänkt sig att det magiskt ska gå till. Genom att ignorera att skillnader i bemötande existerar? Eller genom att ge könet "pojke" ett automatiskt betygspåslag? Oavsett prestation.
  • Anonym (Blocket)
    Mimosa86 skrev 2024-05-27 16:55:32 följande:
    Den här tråden handlar om att TS förskola inte har en genus/likabehandlingsplan och att hon vill ta upp detta. Att pedagoger styr barnens val av lek och färger. Det är trådens kontenta. Inte manshat, inte radikala feminister, inte incels, inte HENs. Utan en mamma som oroas över att hennes barn begränsas i sin lek. Och detta anser många är fel?

jag häpnar

Det handlar inte om har pojkar ska bli flickor och flickor ska bli pojkar. Det handlar om BARN som ska få möjlighet att välja den färg de själva tycker om och få klä ut sig till det yrke DE tycker om, utan att vi vuxna ska styra dem utifrån våra egna föreställningar kring kön.
    "Medalj" tror genuspedagogik handlar om att tvinga in barn, när det i själva verket är precis som du beskriver. Jag antar att "medalj" försöker kabla ut propaganda och desinformation, eller har själv blivit lurad av desinformation. 
  • Anonym (Blocket)
    Xenia skrev 2024-05-27 17:01:11 följande:
    Som sagt, alla har värderingar (inte tro) och det går inte att uppfostra utan värderingar.

Vad är det för skumma värderingar du har? Är det här vad du "vill köra i halsen" på barnen?

- Pojkar och flickor får absolut inte leka med samma saker. Pojkarna har en vrå med bilar, flickorna en vrå med dockor. Pojkarna får klä ut sig till Batman, flickorna till prinessor, aldrig tvärtom.

- Flickorna ska lära sig att underordna sig pojkarna och fungera som deras servicepersonal

- Det är ok att mobba, det ska löna sig att vara stark och tuff

Värderingar avgör vilket mål man har. Vetenskapen kan inte ersätta värderingar, däremot kan vetenskapen hjälpa till hur man når målen.

Du bara kritiserar och är negativ, men du kommer inte med något alternativ.

Har du öht haft något barn som gått i förskola? Har du några egna negativa erfarenheter av "genusdagis" eller föredrar du att måla upp fiktiva skräckbilder?
    Detta! Det är bara dåligt, men personen kan inte förklara varför utan baserar sitt gnäll på sin alldeles egna tolkning av genuspedagogik. 
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-27 18:40:48 följande:

Att genusflum kommer från feminismen är inte en tolkning, det är fakta.

Att du sen råkar gilla det och tycker man ska köra ner det i halsen på barn säger en hel del om dig och din ideologi.
    Den enda som vill "köra ned något i halsen på barn" är ju du. Jösses så outbildad du är. Gnällig och är inkapabel till att ens försöka förstå. Du är bara som en skiva som upprepar sig. Dessutom så försöker du beskriva genuspedagogik som den raka motsatsen till genuspedagogik för att sen slåss mot den egna beskrivningen. Fäkta mot väderkvarnar.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-27 19:10:07 följande:
    Hmm fåse nu...jag säger att man ska ge fan i att indoktrinera barn i feministisk ideologi, du säger att man ska det. Men ändå lyckas du få det till att det är jag som försöker köra ner saker i halsen på barn... ja det var ju väldigt logiskt och rationellt resonerat av dig Drömmer
    Du hittar på saker. Jag har aldrig påstått ett skit av det du skriver. Lägg av med härskarteknikerna. Du och dina likar är bara för mycket. Såna som du söndrar Sverige och dess jämställda värderingar. Och det är det enda syftet med propagandan du sprider.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-27 19:34:46 följande:
    Och när argumenten tryter så drar man fram offekoftan och känner sig kränkt.... men OJ vad otippat.

Ok, så du menar alltså att du INTE sagt att du tycker man SKA lära barn värderingar som kommer från genusflum?
    Oj så lättkränkt! Vad ska du komma med härnäst? Alla är nazister, rasister, feminister eller genusflummare? Det är väl lättare att hålla på med sånt gnällande och spela offer för alla "manshatare" där ute än att faktiskt argumentera för sin sak. 
  • Anonym (Blocket)
    Xenia skrev 2024-05-27 19:44:38 följande:
    Man behöver inte ha en negativ syn på män i allmänhet för att ha en negativ syn på dig och dina åsikter.
    Eller hur.
  • Anonym (Blocket)
    Xenia skrev 2024-05-27 19:49:13 följande:
    Eftersom barn påverkas ("hjärntvättas" som du skriver) av sin omgivning så vill jag givetvis att det ska påverkas av vettiga värderingar. Jag har aldrig påstått att alla värderingar är bra.

Påverkan ("hjärntvätt") är oundviklig som sagt. Hur har du tänkt att barn skulle växa upp utan att påverkas av något?
    Det är en form av "hjärntvätt" att låta flickorna agera avskiljare och hjälplärare mellan pojkarna i förskolan. 
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Vh) skrev 2024-05-27 20:41:13 följande:
    Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmälaIbland får man använda ordet idiot till vissa 😂
    Du är inte helt frisk, du finns två kön pojkar o flickor som sedan blir män o kvinnor.
    Förstör inte barn, vi har tillräckligt psyksjuka i detta land 
    Det här är samma person som "medalj" så hjärndött.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (Loke) skrev 2024-05-27 21:08:20 följande:
    Nej, det är sunt förnuft att inte sätta två stökiga barn bredvid varandra oavsett kön. Nu brukar säkert 75-80 procent av alla stökiga barn vara killar, så då kan man säkert få intrycket av att killarna tar all plats. Fast egentligen handlar det inte om kön.
    Tydligen så gör det det. Och det är det du försöker ignorera. Du försöker t o m ignorera det med att hävda att det visst är skillnader. Jag skulle inte vilja att mitt barn behövde vara hjälplärare eller en stökig unge som andra barn förväntas ta hand om. Oavsett. Genuspedagogiken vill inte heller det.
  • Anonym (Blocket)
    Anonym (medalj) skrev 2024-05-28 17:50:23 följande:
    Nej hen och jag är inte samma person och du borde fan skämmas för en sån låg debatteknik.

Är du så urkass på att argumentera att du bara måste börja anklaga flera som inte håller med dig för att vara samma person för att få dina argument att låta mer trovärdiga... typ som att det skulle vara omöjligt att mer än en person inte håller med dig... så borde du kanske låta bli att ge dig in i diskussioner du uppenbarligen inte är mogen nog att delta i.
    Varför skulle jag använda saklig argumentation till dig? Det du skriver kryllar av diverse smörja, lögner och härskartekniker. Lägg av med sånt så kanske du välkomnas in i en saklig diskussion.
  • Anonym (Blocket)
    Xenia skrev 2024-06-03 09:55:11 följande:
    Jag vet inte om trådstarten är på allvar eller en trolltråd. Hursomhelst är det personangrepp att anklaga någon för att vara "idiot" och "inte frisk".

Logiken brister. Det finns pojkar och flickor, ja. Och? Båda är barn och båda ska få klä ut sig till vad de vill och leka med vad de vill. Det blir man inte "psyksjuk" av.

Du verkar faktiskt rätt okunnig och fördomsfull.
    Ja, och så ser genuspedagogiken ut.
Svar på tråden Förskolan arbetar inte genusmedvetet, anmäla