Tonåring, hur hantera?
Hej, är förälder till två tjejer Som är 18 respektive 14 år gamla. Vi är i en fas med vår yngre dotter som vi är i ständig fight om allt från telefonanvändning, mat, sovtider, skolansvar mm. strax innan hon fyllde 14 så blev hon ihop med en kille som är 16 och är nu superkär. I början tänkte vi att det är liten barnförälskelse som går över snart. Nu har det gått 6 månader oc jag märker att det blir seriöst och att temat om sex blir aktuell. Hon är det omogen och ganska naiv, vill gärna hävda sig, hamnar i konflikt med storasystern och med oss som föräldrar. Tänjer på gränserna och tycker att vi begränsar henne med irrgångar trots av vi försöker hålla oss inom ramen för det som är rimligt för en 14 åring. Hon hamnar I konflikt med oss så fort hon inte får som hon vill, tjatet blir utan något stopp och vi känner oss helt maktlösa som föräldrar. Hon har släppt på skolansvaret och har inget engagemang i det. Vi har försökt begränsa umgänget med pojkvännen med tanke på hennes ålder med hon har inga planer på att göra slut. Jag är rädd att hon ska ha samlag innan hon är mogen för något sånt. Vill helst att hon ska bryta upp relationen då allt fallerat och kretsar kring det, kompisar och utegångar. Jag har börjat gå på samtal på Barn och ungdomsgängen med henne i hopp om att vi ska få hjälp för att hantera situationen med hennes utbrott och beteende. Desperat efter tips, tankar om hur man kan handskas med en 14 åring som tror att hon vet bäst. Hjälp!