Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Våran 4,5 års kille talar knappt...

Jag tycker att det låter som att ditt barn kan ha en språkstörning. Tyvärr är kön till logopeden väldigt lång och tyvärr är det så jävligt att ni måste ligga på och tjata. Jag vet inte varför det är så, men jag har haft en del barn med språkstörning genom åren på förskolan och det är bara de föräldrar som har ringt, mailat, bråkat och tjatat som har fått en tid inom rimlig tid så att säga. 

Sedan är det dessutom så att logopeden inte är någon magisk lösning när barnet är i förskoleålder, utan logopeden kommer att ge er verktyg för att träna språket hemma. Därför kan du faktiskt försöka läsa på mycket redan nu och använda er av liknande material som ni ändå kommer att få av logopeden sedan. 

Prata också mycket med förskolan (om barnet går där) En hel del förskollärare och barnskötare har faktiskt bra kompetens inom just språkstörning eftersom det är så otroligt vanligt. De kan också ibland skynda på logopeden lite, genom att koppla in specialpedagog och är specialpedagogen bra så brukar de kunna dra i lite trådar för snabbare hantering hos logopeden. 

Det är sorgligt att det ska vara så fruktansvärt olika för barn med språkstörning. Det känns ibland som att de vårdnadshavare som skriker mest och kämpar mest hemma med språket är de som lyckas bäst och snabbast. Det är sorgligt men sant, så mitt råd till er är att läsa på allt som ni bara kommer över.

Jag råder er också att försöka komplettera med TAKK-tecken, men där krävs det ofta att man verkligen använder det mycket för att det ska ge effekt. Det är bara extremt viktigt att hela tiden tänka på att TAKK-tecken INTE är teckenspråk och ska heller INTE ersätta talat språk. Det är när man hela tiden pratar, benämner och tecknar SAMTIDIGT som det kan ge en rejäl skjuts för språket. Framför allt kan det underlätta enormt för barnet som får möjlighet att uttrycka sig på ett annat vis än bara med att peka och kroppsspråk. Varje gång jag ser ett barn som för första gången skämtar med tecken blir jag helt lycklig! Det är så vansinnigt befriande att sitta med ett gäng 4-5-åringar som börjar tramsa om bajs och rumpor och annat konstigt som är så där hysteriskt kul i deras ålder och så tecknar plötsligt ett barn (som tidigare aldrig kunnat vara med i den där kontexten) t.ex. "bajskorv" eller liknande och alla skrattar. Bara det kan i vissa fall göra att det talade språket kommer snabbt därefter eftersom barnet då har börjat förstå det bästa och högsta syftet med att faktiskt kunna kommunicera.

Svar på tråden Våran 4,5 års kille talar knappt...