Ja, jag känner igen detta ts i mig själv från att jag var liten.
Du kommer säkert försöka förneka det jag skriver totalt även med säkerligen flera här, men skriver detta en gång, ni förstår inte och allt jag skriver är helt ärligt och ja, jag minns än idag..
Så, såhär var det, att när jag var ca 2 år så var jag med om en grej så pass allvarlig att jag ändrade min andning. Det var extremt stark ångest och jag tappade luften helt. (vet inte om jag svimmade, men tror inte det då jag minns vad mamma sa precis efteråt.) I de vuxnas värld var det ju inte så allvarligt. Men för ett barn på år så handlade det om liv eller död.
Detta gjorde att jag slutade prata. Kunde endast några få ord och gjorde konstiga ljud. (obs) ljuden representerade känsla / känslor och borde ha varit underförstått för alla som faktiskt ville förstå. Men sen jag blev vuxen förstår jag att man har tappat det hela så långt att det är omöjligt för en vuxen att förstå.
Hade även en kompis som var gravt autistisk som även han gjorde ljud. Jag förstod dom (han var ca 3-4 år yngre än mig). För mig var det underförstått vad han menade även att han inte kunde uttrycka sig i ord.
Det var helt enkelt ett "naturligt språk" för barn, kanske ?
Han var starkt autistiskt, medan jag inte var det utan endast varit med om en ytterst allvarlig händelse där jag kunde ha dött. (I verkligheten, men ingen vuxen människa hade erkänt detta).
Jag har antagligen rekord i traumatiska händelser. Men (vill inte gå in djupare på detta men det jag kan säga var att det var en yttre faktor) som även förstörde min hörsel (som tur var tillfälligt som barn). Men det gjorde att jag heller inte kunde höra ordentligt och lära mig språket något djupare.
Sedan kom jag till Sverige. Låt mig säga det enkelt. Alla här tror att sjukvården kan allt, förstår allt och att "allt löser sig bara man söker hjälp".
Kan säga såhär, det är itne sant. Utan om du har tur så kanske du kan råka få rätt hjälp. Har du tur så kanske någon förstår vad som har hänt. (ang hörseln för min del så fann man fysiska bevis).
Blev även elektrifierad sedan här i Sverige och klagade på fel med hjärtat sedan 6 års åldern. Ingen vuxen ville tro eller lyssna på mig. 3 EKG hos vårdcentral med kommentaren "du inbillar du pöjk, ut och spring nu och glöm det här, finns inget fel på dig".
Idag har jag pacemaker.
Vad jag har lärt mig idag som vuxen är att KRÄV en utredning, tänk utanför banorna, för de flesta vill endast erkänna sådant som de själva känner till, allt utanför är "oförklalrigt samt hitte-på" för dom.
Kolla hörsel på din grabb, kolla andnings frekvens (dock kan det nästan vara så pass normalt att de säger att det finns inget fel) så kräv ekg.
Faktum är att när jag var 19 så fick jag ekg. Sedan jag var ca mitten av tonåren hade jag en sådan tyngd i bröstet. När de satte in trådarna via blodådrorna. Så fastnade läkaren vid en punkt. Han ryckte till med sladden 2-3 gånger tills det släppte. (jag var vaken självklart, och jag märkte detta. Berättade om detta efteråt och tackade honom för detta, för vad som kändes som en tung sten över bröstet släppte för mig. Han blev avärt mot mig och sa att det kunde jag inte ha känt alls. Jag berättade då att han fastnade och fick göra ryck (dvs 3 hårda knyck som i tryck) Och att jag var glad för det. Men han vägrade att acceptera detta och sa att det inte finns känsel celler där och att jag inte kunde ha känt det. Men när jag jag då frågade om det jag beskrev inte stämde så sa han att det stämde men att det inte kunde stämma. Mer än så kom vi helt enkelt inte. Då han ville förneka det för sig själv.
Idag handlar ALLT i Sverige om adhd eller autism när det kommer till barn. Gå inte på de enkla sagorna fullständigt är mitt tips!
Jag fick även en läkar diagnos om att något var så pass fel på mig att jag aldrig skulle klara av att lära mig att prata. Idag kan jag både Svenska, engelska, pratar för mycket och är dessutom snabbare reaktionsmässigt än 90% av världens befolkning.
Önskar dig och din son all lycka, endast ni med extremt goda människor kommer ni att finna en bra och bättre väg. Låt dig inte luras av allt som har vita rockar eller beteendemönster utifrån samhälls plattform! Ge DIG INTE HELT ENKELT !