Anonym (A) skrev 2024-06-26 08:50:49 följande:
Jag tror man påverkas mycket av förväntningar utifrån också. Jag har hört så många kommentarer som kan tolkas som att det skulle vara "bättte" på något sätt om jag hade fått ett barn av samma kön som mitt eget (tjej). När jag var barn fick jag höra att en släkting med två pojkar nog egentligen så gärna hade velat ha en liten flicka - tur hon hade mig i alla fall som hon kunde köpa söta tjejkläder till. Som barn tyckte jag kommentaren var jättekonstig, vadå, inte skulle hon väl vilja byta ut någon av sina söner mot en dotter?
Sen när jag väntade min första son fick jag redan då kommentaren av min pappa "åh, hoppas nu inte du är en sån som bara får pojkar"... När jag väntade andra sonen fick jag kommentaren av en främling (med lite medlidsam ton) "jaha, men nästa blir säkert en flicka" Alltså jag hade inte sagt till personen varken att jag önskar mig en flicka eller fler barn överhuvudtaget. Hade det inte varit för alla dessa kommentarer, som förmodligen också avspeglar en syn i samhället, så hade jag nog inte ens tänkt tanken att jag borde önska mig en flicka. Det känns som att andra skulle se mig som mer lyckad eller lyckligt lottad om jag hade fått en tjej - men det är ju inte en sanning.
Vad gäller relationen med barnet så tror jag den blir vad man gör den till. Jag har precis som ts sett en del knepiga relationer mellan kvinnor i släkten, men det betyder ju absolut inte att det är någon naturlag. Andra menar ju att mor och dotter-relationen är något alldeles speciellt, men även där tror jag att det blir vad man gör det till och att det beror på så många andra faktorer än kön.
Och ursäkta men vilken hemsk kommentar av din far. Mina föräldrar har varit tydliga med att om deras barnbarn är flickor eller pojkar är HELT strunt samma, de är överlyckliga över barnbarnen som individer.
Men jag har samma bild som dig av en del, lite att folk (ofta kvinnor) ska ha medlidande med de kvinnor som fått söner, nästan som de i vissa fall anser att de fått nån slags andrahandsortering av barn. Det gör mig topp tunnor. Såna kvinnor är för mig i sig problematiska, och inga jag hoppas mina söner får som svärmödrar.