Inlägg från: Anonym (Mammaav3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mammaav3)

Barn boende sommarlov

Hej,
    Är intresserad av hur ni andra med barn boende växelvis planerar sommaren. 

Pappan till min 7-åring är nitisk med att tiden delas 50/50 ned på minsta timme. Vår sommar ser olika ut då han jobbar och därför tänker ha vårt barn på fritids heltid medan jag kommer att vara på landstället hela sommaren med min sambo och våra gemensamma barn. 7-åringen vill gärna umgås med sin pappa men tycker att det är pest att sitta i deras lägenhet och gå till skolan varannan vecka medan vi är kvar på landet. Att dela upp längre perioder är inte tänkbart för honom eftersom barnet då ?saknar sina syskon? och han inte riktigt orkar vara förälder mer än en vecka i taget. Trots det håller han stenhårt i att hon inte får vara lite längre perioder hos oss, för det är viktigt att det är rättvist. Familjerätten kan inget göra eftersom han inte är öppen för att diskutera detta. Upplever att dottern är fast i en fälla där hon absolut inte vill bo längre en vecka hos honom men därför heller inte ?får? vara längre än så hos oss heller, trots att hon vill. Hattigt som tusan blir det för alla och hon får aldrig riktigt landa. 

Hur resonerar ni andra? Är det viktigt att sommaren är exakt uppdelad eller får barnet vara där det vill och har bäst chans till ledighet och sommarlov? Och hur långa perioder kör ni/har kört vid olika åldrar? 

Svar på tråden Barn boende sommarlov