• Anonym (Mammaav3)

Barn boende sommarlov

Hej,
    Är intresserad av hur ni andra med barn boende växelvis planerar sommaren. 

Pappan till min 7-åring är nitisk med att tiden delas 50/50 ned på minsta timme. Vår sommar ser olika ut då han jobbar och därför tänker ha vårt barn på fritids heltid medan jag kommer att vara på landstället hela sommaren med min sambo och våra gemensamma barn. 7-åringen vill gärna umgås med sin pappa men tycker att det är pest att sitta i deras lägenhet och gå till skolan varannan vecka medan vi är kvar på landet. Att dela upp längre perioder är inte tänkbart för honom eftersom barnet då ?saknar sina syskon? och han inte riktigt orkar vara förälder mer än en vecka i taget. Trots det håller han stenhårt i att hon inte får vara lite längre perioder hos oss, för det är viktigt att det är rättvist. Familjerätten kan inget göra eftersom han inte är öppen för att diskutera detta. Upplever att dottern är fast i en fälla där hon absolut inte vill bo längre en vecka hos honom men därför heller inte ?får? vara längre än så hos oss heller, trots att hon vill. Hattigt som tusan blir det för alla och hon får aldrig riktigt landa. 

Hur resonerar ni andra? Är det viktigt att sommaren är exakt uppdelad eller får barnet vara där det vill och har bäst chans till ledighet och sommarlov? Och hur långa perioder kör ni/har kört vid olika åldrar? 

• Svar på tråden Barn boende sommarlov
  • Zaro

Jag tycker att man ska försöka lyssna på barnet men samtidigt försöka dela på det så mycket som möjligt. Barnet vet ju inte vad det innebär att ''välja bort'' en förälder. Det är dock viktigt att vara ledig också och under somrarna borde barnet vara mer hos er tycker jag. I längden skjuter nog pappan sig i foten, det finns nog en risk att hon om några år inte alls vill vara hos honom och med åldern har barn rätt att bestämma. Särskilt skilsmässoföräldrar måste vara flexibla tänker jag.

• Anonym (Annica)

Ska dottern vara på stängningsfritids varannan vecka under juli då? 
    De flesta tror jag brukar ha tvåveckorsperioder under sommaren. 
    Kan ni kanske ha ett par omgångar med typ 10 dagar under sommaren? Då kan hon vara hos pappa fredag em till måndag morgon 1½ v senare, och hos er måndag morgon till fredag em 1½ v senare? Då får pappan så mycket ledig tid som möjligt med henne, samtidigt som hon inte behöver vara på fritids så mycket? (För er som är lediga spelar det ju ingen roll vilka veckodagar ni har henne)

• Zaro
    Anonym (Annica) skrev 2024-05-20 16:22:28 följande:

Ska dottern vara på stängningsfritids varannan vecka under juli då? 
    De flesta tror jag brukar ha tvåveckorsperioder under sommaren. 
    Kan ni kanske ha ett par omgångar med typ 10 dagar under sommaren? Då kan hon vara hos pappa fredag em till måndag morgon 1½ v senare, och hos er måndag morgon till fredag em 1½ v senare? Då får pappan så mycket ledig tid som möjligt med henne, samtidigt som hon inte behöver vara på fritids så mycket? (För er som är lediga spelar det ju ingen roll vilka veckodagar ni har henne)

Vi kör på 10 dagar glömde jag tillägga. Så får bonusbarnet landa lite och vi har möjlighet att resa iväg med barnet om det skulle vara så osv.
    /Bonusmamma
  • Niinja

Vi har kört varannan vecka även på somrarna .

om jag hade vart i din sits så hade jag föreslagit 1,5v.
    typ

hos dig: mån v27 till fre v28
    hos honom: fre v28 till mån v29
    dig mån v29 till fre v30.
    osv? kan det vara framkomlig kompromiss?

• Anonym (stel)

Det är alltid sorgligt när föräldrar inte har förmåga att sätta sina barns behov före sin egen agenda. Tyvärr är väl chanserna små att få den här idiot-pappan att ändra sig. Så ditt barns uppväxt kommer att offras på pappans stelbenta altare. 

Det spelar ju inte så stor roll hur andra tycker eller har det med sina barn, så länge ditt barns pappa bestämmer som han gör, så g gör det ju ingen skillnad. 

Svar på tråden Barn boende sommarlov