• Anonym (Tredje)

Ni som fött flera barn

Hej! 

Är gravid med vårt tredje barn. Är nu i v5. 

De två tidigare graviditeterna har jag mått super bra i. Inget illamående, inga andra egentliga symtom. Har två pojkar..

Ni som fött flera barn, har symtomen skilt sig åt mellan olika barn/kön? 

• Svar på tråden Ni som fött flera barn
  • Anonym (trean)

Hej! Jag väntar också nummer 3 nu, är i vecka 6. Spännande att se hur symtomen artar sig denna graviditet! Det kommer bli tätt mellan mellan tvåan och trean, bara 13 månader. 

Första graviditeten (pojke) så började jag må illa kanske v 6-7, kommer inte ihåg. Då spydde jag varje morgon i flera veckor, kanske till v 17? Men mådde egentligen inte illa resten av dagen utan bara morgonen och sen var det bra. Mådde bra i kroppen i övrigt den graviditeten! 

Andra graviditeten (flicka) så började jag må illa v 7 och det startade med att jag vaknade 2 (eller 3) nätter i rad och behövde spy, ungefär som när man är magsjuk. Sen mådde jag illa nästan hela dagarna väldigt många veckor, kanske till vecka 22 och strödagar ända fram till förlossningen. Spydde även en gång på morgonen men allt som allt 3 spyor. Hade även väldig foglossning och kom knappt upp ur soffan.

Det är häftigt att det kan skilja så mycket! Jag har som sagt inte börjat må illa än och det behöver man ju inte bara för att man gjort det förr. Det återstår att se! Jag står gärna över illamåendet. ;) 

• Anonym (Tja)

Jag har fött 4 barn. 2 pojkar och 2 flickor. Hade samma symptom med alla. Däremot blev illamåendet värre för varje graviditet. Första och sista var pojk. Så illamåendet var inte könsrelaterat.
    Däremot har jag haft "pojkrand" dvs pigment förändring när jag väntade pojkarna. Brun rand som i slutet gick upp till naveln. Från blygdbenet ungefär, där magen börjar.
    Jag var också sugen på mer fet mat när jag väntade pojkarna. Och konstigt nog stillade det illamåendet tillfälligt. Väldigt konstigt Skrattande

• cosinus

4 barn. Flicka, pojke, pojke, flicka.

Mådde klart sämre med flickorna. 

• Gullvivor

Jag har två flickor och en pojke. 
    Mådde bra med ena flickan och var väldigt illamående med andra flickan och pojken. Så här har det inte stämt iallafall, varje graviditet har varit olik den andra.

• Anonym (Evy)

Har bara två barn (flickor) och det var lite olika. Hade mycket yrsel med första och illamående och trötthet med andra tex. 

• Anonym (JK)

För mig blev det värre för varje barn, iallafall illamåendet.
    Graviditet nr 1 fick jag missfall i vecka 10, då mådde jag faktiskt nästan inte illa alls men blev äcklad av vissa lukter. 
    Nr 2 (första barnet, flicka) mådde jag illa men inte så farligt, det slutade runt vecka 13-14 om jag minns rätt. 
    Nr 3 (andra barnet, flicka), nästan 10 år senare var värre , mådde illa länge också, till vecka 20 ungefär.
    Nr 4 fick jag missfall i vecka 5-6, hade inte hunnit börja må illa. 
    Nr 5 (tredje barnet, pojke) var värst .. mådde illa tills jag var i vecka 30 ungefär. 

Öm i brösten har jag varit under alla graviditeterna vad jag minns iallafall och så har jag haft som mensvärk. 

Vet inte om det med illamåendet kan ha med ålder att göra , jag var bara 18 när jag fick första barnet och 34 när jag fick tredje. Kan det vara så att illamående blir värre när man är äldre? 

• Anonym (Tredje)

Intressant, som jag läser och förstår så verkar illamåendet vara kopplat till antal barn man har. 

Fick ni någon magkänsla av vilket kön ni väntade? 

Självklart hade man önskat en flicka efter två pojkar men magkänslan säger flicka denna gång. De andra graviditeterna har magkänslan sagt pojke... 

Vi ska göra nipt v10 då jag fyller 38 iår men det är lite roligt att höra hur ni känt :)

• MsM84

Hade två pojkar och fick en flicka förra året. Första kände jag på mig var en pojke, de andra graviditeterna har jag inte kunnat känna efter ordentligt då jag haft förhoppningar som påverkat mig. Med pojkarna har jag haft rätt lika graviditeter, flickan var annorlunda. Med pojkarna var jag väldigt hungrig från tidigt i graviditeten, inte med tjejen. Gjorde stor skillnad i viktuppgång. Noll immunförsvar med killarna, blev ofta sjuk, med tjejen fick jag bara en hemsk hosta gång på gång. Inget illamående med killarna, en del med tjejen. Känsligare för dofter med tjejen, hundens torrfoder klarade jag inte av (om min man glömt lägga på locket till tunnan kunde jag känna det när jag kom hem och tunnan var fem meter bort i rummet bredvid). Osv, mycket små saker som varit annorlunda. Båda pojkarna föddes i 42+0, hon i 40+5?

• Spillevinkan

Är halvvägs genom tredje graviditeten.
    Nummer 1 och 3 är flickor, nummer 2 pojke.
    Illamående har pågått vecka 7-14 med första, 4-14 med andra och 7-17 ungefär med tredje. Så senare illamående med flickorna. Har inte spytt och det har varit värst i vecka 9 med alla tre.
    Foglossning hittills allra värst med tvåan, lite lättare med ettan och faktiskt har jag känt mindre av den nu än de andra gångerna vilket känns tacksamt.
    Med pojken cravings efter kött, helst stek och så rare det gick. Åt inga tillbehör till utan bara stek efter stek med lite salt och peppar på.
    Med flickorna cravings efter frukt. Fruktfat på fruktfat.
    Jag har varit säker på könet redan från början alla tre gånger, någon sorts mammainstinkt som bekräftats av NIPT. Men den här gången sade jag också att jag tyckte att graviditeten kändes så lik den andra flickgraviditeten, så kanske ligger det något i det, vem vet.

• Anonym (JK)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-05-20 21:24:26 följande:

Intressant, som jag läser och förstår så verkar illamåendet vara kopplat till antal barn man har. 

Fick ni någon magkänsla av vilket kön ni väntade? 

Självklart hade man önskat en flicka efter två pojkar men magkänslan säger flicka denna gång. De andra graviditeterna har magkänslan sagt pojke... 

Vi ska göra nipt v10 då jag fyller 38 iår men det är lite roligt att höra hur ni känt :)

Vad kul :) Får man veta könet när man gör nipt? 

Jag hoppades ärligt talat på pojke när jag väntade tredje eftersom jag har två flickor sen innan .. men vet inte riktigt om jag hade nån magkänsla. Mitt mellanbarn (flicka) hoppades faktiskt på en lillasyster men trodde pojke och hon blev ändå jätteglad när det blev en pojke :)

Jag trodde nästan flicka eftersom illamåendet var värre än innan och man har ju hört att det är värre med flickor men så var det inte för mig , det blev värre för varje barn bara . Tror jag är klar nu men är faktiskt inte helt säker , fyller 37 om ett halvår ungefär. 

• Anonym (Tredje)

Spännande de där med symtom. Mådde mest illa med tvåan. Än så länge inget illamående men får kväljningar när jag måste svälja kött. 
    Lakrits, lakrits och mer lakrits. Inte godis utan dadlar med lakrits. Typ det jag lever på, 
    Lite ont i brösten men känner egentligen ingenting... 

• DetLillaMolnet

Alla mina graviditeter har varit olika sånär som på kroppstemperaturen, som alltid varit väldigt hög men iofs blivit högre för varje gång. Dena gång stadigt över 38, ingen sjukdom.

Första graviditeten (tjej) mådde jag superbra och tränade massor. Inga direkta symptom förutom kaffe aversion och en nyvunnen smak för hushållsost (som hållit i sig). Tränade även med PT efteråt och mådde TOPPEN tills jag 9 månader efter förlossningen plussade med nr.2 (kille) Då kom hormonsmockan och jag tappade all energi och all aptit. Även efteråt fortsatte jag vara väldigt trött och ohungrig länge. Barnet var friskt och starkt och fick i sig det han behövde:).

Nu är jag gravid för tredje gången, 7 år efter nr. 2 och 40+. Tjej igen. Har varit lika pigg som jag brukar vara till vardags men mår illa för första gången på tre graviditeter. Brösten är ivägen och är ömma och jag har massor av symptom. Och 'febern'. 

Mellan 2-3 ett ganska tidigt tyst missfall där jag mådde oförskämt bra fysiskt men var väldigt ledsen utan många gravidsymptom. 

• Anonym (Man, här.)

Om det hade skiljt sig mellan dom olika barnen..
    Ja!

Lagom när 3'e skulle komma så hade jag varit så skengravid, ätit i kapp mig med Mamma, så jag såg någonstans lika stor ut som henne nu då, runt min mage med- Ett rent helvete detta. Hon gick ju ner sina Mamma-kilon sen, men inte jag' :P

• Ruter

Jag har tre barn. 
    Barn 1 Pojke mådde prima inte illamående en ända gång. Inga gravidsymtom över huvudtaget. 

Barn 2  Flicka. Mådde piss hela graviditeten. Kräktes konstant fick inte behålla någonting första 25 veckorna. Va sjukskriven från v8-26 pga kränkningarna. Var inlagd 3 gånger med dropp, gick ner 20kg första 25 veckorna. 

Barn 3 mådde precis som med första barnet. Inga gravidsymtom Inga kräkningar eller illamående. Var helt säker på att det skulle vara en pojke igen. Ut kom en flicka. 

Svar på tråden Ni som fött flera barn