Hur är det att gå i 4:an? Jag vet inte alls.
När det gäller fritids här (mellanstor skola i villasamhälle ca 90-110 elever i varje årskurs) så går många på fritids i fyran. På våren börjar de droppa av när det är ljusare ute och de vågar vara hemma själva. Sedan vet jag att femmorna ofta får ett litet gäng som kommer tillbaka igen på hösten när det är mörkt. De som bor längre bort har oftare fritids lite längre.
I vår skola har de 1-2 mentorer/klassföreståndare. Olika lärare i olika ämnen. På gott och ont tycker jag som förälder. Det blir rörigt med olika lärare, samtidigt som man får lärare som är intresserade och kunniga inom just sitt område.
Datorer får de här med. Dock får de inte använda dem varje lektion, men på de flesta. De får inte heller ta hem datorerna utan det är skoldator.
Mer läxor och prov än i trean har de också haft.
Annars märkte jag hur mina barn och deras kompisar blev mer fokuserade på att spela tv- och datorspel samt sitta med mobilerna (många här får mobil runt 10 år). Tyvärr glömmer många bort den viktiga leken om man inte som förälder stoppar in lite ibland. Att säga nej och våga ha skärmfri lek är viktigt för utvecklingen också.