Hur är det att gå i 4:an? Jag vet inte alls.
Hej!
I torsdags kom min son hem och var eld och lågor. Han går i 3:an och de hade fått besök av mellanstadieläraren som berättade lite om hur det är att gå i 4:an. Hon berättade att de skulle ha flera olika lärare och att de skulle få datorer. Det där med datorerna hade klassen fastnat på och det var i princip det enda de hann med att prata om. Mitt barn var glad ändå, han hade 1000 frågor till mig om allt som har med 4:an att göra, men jag kunde inte svara alls...
Jag har nämligen inte gått i 4:an (eller jo, det har jag, men inte på en normal skola) Jag gick mellanstadiet på en friskola med endast 3 elever i 4:an. Ingenting på den skolan var normalt och jag har inga normala referenser från mellanstadiet alls. Jag vet inte ens vilka ämnen man ska ha och det slog mig nyss att jag inte ens vet vid vilken ålder man slutar gå på fritids. Det tog lång tid för mig att komma i fatt när jag började högstadiet på en kommunal skola och då fokuserade jag mest på plugga in allt jag missat och ägnade resten av tiden åt att fundera på hur man blir "normal."
Jag ska givetvis läsa på så mycket jag kan, men det hade varit bra att få läsa erfarenheter från föräldrar till barn som går eller har gått mellanstadiet. Bomba tråden med allt som kan vara kul att veta för en 10-åring som ska börja 4:an (och sådant som kan vara bra för mig som förälder att veta.)