• Anonym (mamman)

Hur är det att gå i 4:an? Jag vet inte alls.

Hej! 

I torsdags kom min son hem och var eld och lågor. Han går i 3:an och de hade fått besök av mellanstadieläraren som berättade lite om hur det är att gå i 4:an. Hon berättade att de skulle ha flera olika lärare och att de skulle få datorer. Det där med datorerna hade klassen fastnat på och det var i princip det enda de hann med att prata om. Mitt barn var glad ändå, han hade 1000 frågor till mig om allt som har med 4:an att göra, men jag kunde inte svara alls...

Jag har nämligen inte gått i 4:an (eller jo, det har jag, men inte på en normal skola) Jag gick mellanstadiet på en friskola med endast 3 elever i 4:an. Ingenting på den skolan var normalt och jag har inga normala referenser från mellanstadiet alls. Jag vet inte ens vilka ämnen man ska ha och det slog mig nyss att jag inte ens vet vid vilken ålder man slutar gå på fritids. Det tog lång tid för mig att komma i fatt när jag började högstadiet på en kommunal skola och då fokuserade jag mest på plugga in allt jag missat och ägnade resten av tiden åt att fundera på hur man blir "normal."

Jag ska givetvis läsa på så mycket jag kan, men det hade varit bra att få läsa erfarenheter från föräldrar till barn som går eller har gått mellanstadiet. Bomba tråden med allt som kan vara kul att veta för en 10-åring som ska börja 4:an (och sådant som kan vara bra för mig som förälder att veta.)

• Svar på tråden Hur är det att gå i 4:an? Jag vet inte alls.
  • Python

Räcker det inte med att svara "det får du svar på när du börjar 4an själv.. " på hans frågor? Ingen 4a är väl den andra lik och inte säkert att svaren här stämmer med verkligheten för honom sen. 

• Fjäril kär

Det finns inget generellt svar på det . Läroplanen är förvisso densamma oavsett vilken skola men hur man går tillväga rent konkret kan variera enormt. Alla skolor gör olika. Till och med samma årskurs fast olika klasser kan göra olika saker, det beror på lärarna och på vilken nivå klassen ligger .  En del kanske ser på film i geografi om olika länder och en annan klass får i uppgift att rita karta över ett land i geografin. Allt är olika och relativt. 

När jag gick i mellanstadiet hade vi samma lärare i alla ämnen. Även gymnastik.  Vi var två klasser i vår årskurs och ibland kunde lärarna byta klass och vi kunde ha den andra läraren i några ämnen och sen bytte dom tillbaka.  

Vilken typ av skola man går i kan också skilja vad gäller hur undervisning sker och vilka lärare man har. En mindre skola på landet funkar givetvis annorlunda mot en stor skola i storstad. 

Så känn ingen panik över att du inte kan svara på ditt barns frågor. Det tror jag inte nån av oss föräldrar kan göra.

• Anonym (saltad blomsaft)

Det är 42 år sen jag började i fyran så jag minns inte så mycket mer än att det var en mysig skola jag gick på. Vi hade samma lärare i de flesta ämnena tror jag och i jultider var det mycket pyssel. Gjorde egna smällkarameller och stöpte ljus, hade varsitt ljus på bänken och fika med lussekatt och pepparkaka. Datorer hade man knappt sett.

• Anonym (D)

Fritidsklubb brukar erbjudas hela mellanstadiet, men båda mina barn har föredragit att gå hem själva och vara med kompisar från 5-an.
    Vet dock att det finns fritidsklubbar som erbjuder många roliga aktiviteter, och där kan jag tänka mig att barnen kanske vill fortsätta längre.

Båda mina barn har haft en huvudlärare, men de har haft andra lärare i slöjd, idrott, musik och bild. På dotterns skola har lärarna delat upp några av läsämnena mellan sig.
    De har haft svenska, matte, engelska, enkel biologi, kemi, fysik och teknik och enkel historia, samhällskunskap och geografi. Idrott, musik, slöjd och sedan hemkunskap och språk i åk 6. 

• Mrs Moneybags

Jag brukar kika på schemat för de äldre barnen i skolan om jag vill göra mig en bild av hur mitt barns dagar kommer se ut framöver. 

Fritidsklubb brukar finnas till sexan, men många slutar i fyran-femman. Det beror på behov och intresse.

• Anonym (Lisa)

När det gäller fritids här (mellanstor skola i villasamhälle ca 90-110 elever i varje årskurs) så går många på fritids i fyran. På våren börjar de droppa av när det är ljusare ute och de vågar vara hemma själva. Sedan vet jag att femmorna ofta får ett litet gäng som kommer tillbaka igen på hösten när det är mörkt. De som bor längre bort har oftare fritids lite längre.

I vår skola har de 1-2 mentorer/klassföreståndare. Olika lärare i olika ämnen. På gott och ont tycker jag som förälder. Det blir rörigt med olika lärare, samtidigt som man får lärare som är intresserade och kunniga inom just sitt område.

Datorer får de här med. Dock får de inte använda dem varje lektion, men på de flesta. De får inte heller ta hem datorerna utan det är skoldator. 

Mer läxor och prov än i trean har de också haft. 

Annars märkte jag hur mina barn och deras kompisar blev mer fokuserade på att spela tv- och datorspel samt sitta med mobilerna (många här får mobil runt 10 år). Tyvärr glömmer många bort den viktiga leken om man inte som förälder stoppar in lite ibland. Att säga nej och våga ha skärmfri lek är viktigt för utvecklingen också.

• Anonym (Juli)

Växte du upp i Järna? 

Här finns fritids upp till åk6. Barnen brukar droppa av från åk 4 ungefär, men en del gillar fritids och vill gå ända tom. 6:an. 

I mellanstadiet går tempot upp lite. Mina barn som hade lätt för att lära sig läsa tyckte att lågstadiet var skittråkigt, men mellamstadiet blev bättre. 

De har slöjd, teknik, musik, matte, bild, svenska, engelska, so, no och idrott (kan ha glömt något). Engelskan drar upp tempot lite jämfört med i lågstadiet. De skriver mer och får glosor att öva på (hos oss). 

Datorerna ska de släpa med sig mellan hemmet och skolan och det är hemma som de ska laddas, för det finns inte tillräckligt med eluttag i skolan. Så är det hos oss i alla fall. Du kommer att få info. Det här med skoldator är ju nytt för de flesta av oss! 

Här har de flera olika lärare. En i matte, no och teknik, en i bild, två i slöjd, en i musik, en i engelska, en i svenska och so och en i idrott. Klassmentorn är spindeln i nätet men vi kan också kontakta varje enskild lärare direkt om det skulle vara något. 

Och sen i sjätte klass blir det ytterligare ett språk. Och betyg. 

Svar på tråden Hur är det att gå i 4:an? Jag vet inte alls.