-
-
Svar på tråden Matvägrande barn, bryter ihop
-
Har du hört talas om ARFID? Jag känner igen mycket i vad du skriver från den diagnosen. Det handlar om att man undviker mat utan att bry sig om vikt, numera är det klassat som en ätstörning. Även om det inte är det som ditt barn har eller om ditt barn är för litet för att få en diagnos kanske du kan ta stöttning utifrån den?
-
länken handlar om överlappen mellan autism och ARFID men det behöver verkligen inte överlappa. Jag länkar till Habiliteringen som beskriver det lite mer ingående!
-
Jag har inte haft liknande besvär som du.
Det första jag tänker på är hur barnet följer längd/viktkurvan. Vid avvikelser här skall ju remiss skickas vidare.
Barnet bör träffa logoped och eventuellt neurolog.
Går barnet inte upp i vikt kan det till slut finnas behov av en knapp på magen där man kan ge extra näring efter behov.
Det framgår inte riktigt hur mycket hjälp ni får av vården. -
Vilken mardröm. Jag lider mer er. Tyvärr ingen egen erfarenhet. Vill bara skicka med styrka till er, hoppas innerligt att det löser sig.
Kan ni kräva sondmatning?
-
Vi hade liknande problem med vårt barn. Vårt barn tolererade dock mjölkersättning och matas fortfarande med det 4 gånger per dag nu 5 år gammal. Vårt barn har även fått en autism-diagnos. Vårt barn skulle lätt kunna svälta sig själv till döds om vi inte stödmatade med ersättning.
Vid matningen sitter vårt barn i en saccosäck och en av oss föräldrar sitter på en pall och matar, det är alltså vi föräldrar som måste hålla i flaskan. Det får inte förekomma någon kroppskontakt eller ens ögonkontakt under matningen, för då kan inte vårt barn äta. På morgonen ska inte TVn vara på eftersom det då stör vårt barn i ätandet. Men efter förskolan måste vårt barn ha barnprogram på TVn för att kunna finna lugn att sitta i saccosäcken och bli matad med flaskan. Ingen får gå omkring i hemmet under tiden som vårt barn matas eftersom vårt barn då tappar fokus och inte kan äta.
Skulle det inte funka med liknande speciallösningar för er så behöver din dotter sondmatas. -
Jättebra! Önskar att jag hade haft den här kunskapen då vårt barn föddes.Leontin skrev 2024-05-19 16:00:04 följande:
länken handlar om överlappen mellan autism och ARFID men det behöver verkligen inte överlappa. Jag länkar till Habiliteringen som beskriver det lite mer ingående!
-
Så jobbigt, TS. Du skriver om hur du gör och vad du försökt och hur du inte längre orkar. Är du ensamstående eller finns det en pappa med i bilden? Om det senare, är det någon skillnad på när han matar? Hur är det om någon annan gör det? Det är naturligt att som förälder blir frustrerad och uppgiven långt före den punkt du kommit till, men det kan lätt bli en ond cirkel och hur man än försöker dölja det för barnet så avspeglar sig något ändå.
Kanske har du provat det redan många gånger, men om inte så se om det kan vara till någon hjälp att någon annan provar mata.
Du drar dig för att vara bland andra när dottern ska matas. Det är förståeligt, men ibland kan det vara positivt att ett barn ser andra småbarn äta glatt. Fundera om det finns möjlighet till det någonstans. Då kan det kanske avdramatiseras lite. Öppna förskolan kanske? Där är personalen vana vid barn som funkar på alla olika sätt och tycker inte att du är kass på något sätt.
Om ni är på något roligt, tex i en djurpark, tittar på grävskopor eller vad din dotter nu gillar, finns det någon möjlighet att hon liksom nästan i misstag skulle smaka på något om du erbjöd det mitt i att du pratar om det ni tittar på?
Nu när det är varmt ute, skulle någon sorts glass eller isglass kunna funka? Då menar jag absolut inte vanlig, söt utan något gjort på ren fruktsaft, yoghurt, frusen banan eller liknande. Inget jag har erfarenhet av att göra, men finns säkert de som kan tipsa om bra möjligheter. Gärna något som också andra äter samtidigt av, utan att göra stor sak av det.
Bara några tankar. Viktigt är att inte döma ut något för att man testar en gång eller några. Något kan ha positiv inverkan även om inget märks de första gångerna.
Det allra viktigaste tror jag är att bryta den onda cirkeln ni är i. Så här tufft ska ni inte behöva ha det. Och kom ihåg att ni antingen kommer få maten att funka eller få riktig hjälp. Du är inte kass och det kommer inte fortsätta så här för alltid. Lycka till!