Inlägg från: Anonym (Berätta?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Berätta?)

Morfar är inte biologisk morfar, berätta eller inte?

Barnet i fråga är 15 år nu, och vet fortfarande inte om att hans morfar inte är hans biologiska morfar.  
    Mormodern träffade honom ca 10 år innan sonen föddes.  
    Han har tagit rollen som morfar till hennes barnbarn, den biologiska morfadern har aldrig varit där ens för sina egna barn.
    Han har dock inte haft papparoll för mormoderns barn, barnets mamma, eftersom de träffades på senare år.
    Vi föräldrar har olika åsikter om huruvida barnet ska få veta att det inte är biologisk morfar.
    Han har varit morfar sen barnet föddes, och verkligen tagit på sig rollen som morfar och han är guld värd!   Men nu är barnet 15 år och har fortfarande ingen aning om att han inte är biologisk morfar? 

• Svar på tråden Morfar är inte biologisk morfar, berätta eller inte?
  • Anonym (Berätta?)

Vi har inte lagt någon stor vikt vid problemet,  åren har gått och jag tycker att han borde fått veta, men samtidigt att det inte är min sak att berätta.   
    Vi är skilda sen länge, och om jag plötsligt skulle berätta nu så skulle det antagligen uppfattas som att jag försöker ställa till problem för den sidan släkten/familjen.    
    Det är inget konstigt att mamman aldrig pratar om sin biologiska far, då han aldrig varit med i bilden, och är en total främling för henne.  
    Min son är inte korkad, han är tvärtom smart, men han vet inte, eftersom han sen han föddes fått höra att de är "mormor och morfar".
    Hans mamma kallar sin mamma för hennes smeknamn,  Ammi, som alla gör, så morföräldrarna är "Ammi och Robban",  helt enkelt. 

• Anonym (Berätta?)

Förtydligar:  sonen kallar dom för mormor och morfar,  det är hans mamma och alla andra som säger deras smeknamn.
    Jag har frågat mitt ex varför hon inte kallar sin mamma för mamma, och hon svarade att hon kallat henne för Ammi sen hon lärde sig prata.  

• Anonym (Berätta?)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-20 10:12:16 följande:

Varför vill den ena föräldern att ni inte ska berätta det?

Hon blir irriterad och tycker att det spelar väl ingen roll.  Han har varit morfar och den biologiska morfadern är inte vatten värd enligt henne, vilket jag håller med om helt. 
  • Anonym (Berätta?)
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-20 10:14:09 följande:

Självklart ska ni berätta det. Det blir ju inte mindre hans morfar för det.

Min mormor och morfar var inte mina biologiska morföräldrar. Jag fick reda på det runt 10-årsåldern. Det bekom mig inte det minsta. De var lika älskade för det och min relation med dem förändrades inte alls. 

Jag tror på öppenhet och ärlighet. 

Jag är för att berätta,  men det är ju hans mammas familj det handlar om, och vi är skilda sen många år.
    Blir väl inte så bra om jag kör över henne och hennes familj genom att berätta.
  • Anonym (Berätta?)
    Anonym (Grabben vet) skrev 2024-05-20 15:58:00 följande:

När mina svärföräldrar skulle fira  50-årig bröllopsdag sa min lilla dotter, oj min farbror blir ju 50 om några månader, då måste de ha gift sig för att farmor blev gravid. Min dotter var då 8år.
    Klart din grabb vet, men jag tycker det är din skyldighet att berätta.

Han vet inte.  De har alltid varit mormor och morfar och han har inte haft någon anledning att tvivla på det.
    Är det min skyldighet att berätta trots att hans mamma inte vill? 
  • Anonym (Berätta?)
    Anonym (Kl) skrev 2024-05-20 23:25:36 följande:

Hur har man ens lyckats hålla det hemligt med tanke på hur sent morfar kom in i bilden?? Är tråden seriös eller?

Vad menar du?   Mormorn och morfar flyttade ju ihop ett antal år innan pojken föddes.    De bodde redan tillsammans när jag och mitt ex träffades för många år sedan. 
    Tråden är seriös. 
  • Anonym (Berätta?)
    Räkan77 skrev 2024-05-21 00:38:00 följande:

Har sonen aldrig fått se på bilder från sin mammas barndom/ungdomstid? Eller att hon har berättat om sin barndom? Eller att morfar berättat nåt ur sitt liv som vuxen?

Jag tycker du ska börja prata lite med din son, kan ju vara så att han uppfattat att det är tabu att prata om att morfar inte är biologisk morfar. 

Nej det tror jag inte att han har sett.   Om hon berättat om sin barndom vet jag inte.  
    Jag har försökt lite försiktigt att fråga honom om han undrar varför morfar inte har samma efternamn som hans mamma och mormor?      Det har han inte undrat över alls, och det är väl inget konstigt,  fick jag till svar.
  • Anonym (Berätta?)
    Anonym (Tes) skrev 2024-05-23 08:59:47 följande:

Du ska inte berätta. Däremot tycker jag att du ska fortsätta uppmana mamman att göra det. 

Det är bara jättekonstigt att ingen sagt något. Vi har diverse styvföräldrar och även adoptioner i vår släkt och det har alltid varit helt öppet och en naturlig del av livet och samtalen inom familjen. Att aldrig ha pratat om mammans uppväxt, tittat på foton etc låter konstigt, men uppväxten kanske inte var så rolig? 

Här är det också styvföräldrar inblandat, då vi skilde oss när sonen var fyra år, och efter det har både jag och hans mamma gift om oss och fått halvsyskon till sonen.   Inget konstigt med det.    Jag håller med om att det är jättekonstigt att det hållts hemligt att morfar inte är biologisk. 
  • Anonym (Berätta?)

Jag misstänker att mamman aldrig kommer att berätta frivilligt.    Han är verkligen en fantastisk person,  ställer alltid upp för alla, väldigt sympatisk.   Alla barn (och vuxna) älskar honom och han har alltid varit morfar för sonen.   Jag har absolut inget emot det,  men jag anser  ändå att sonen ska veta sanningen.  Det påverkar ju inte att han har varit och är en jättebra morfar, om än inte biologisk. 

• Anonym (Berätta?)
    Räkan77 skrev 2024-05-24 00:25:19 följande:

Vet du varför morfarn vill hålla detta hemligt?

Jag har aldrig hört att morfar vill hålla det hemligt.   När sonen föddes frågade han och mormorn om det var ok att kalla honom för morfar, och det var det ju.
    Sen har det inte pratats mer om det.    Min sons mamma har fått två barn till i sitt nya äktenskap, och de tror också att det är biologisk morfar.    De är förvisso yngre än sonen, 5 och 7 år. 
Svar på tråden Morfar är inte biologisk morfar, berätta eller inte?