• Anonym (Fel på mig?)

Gjorde ja rätt

Som flera andra har jag problem med svärfamiljen.

Svärmor ignorerar mig, svarar kort på frågor när jag försöker skapa trevliga samtal. 
    Gemensamma grupper på sociala medier har hon gått ur och slutat ha kontakt med mig.
    Jag vet inte varför och har försökt fråga men möts av att bli dumförklarad så jag har släppt det..
    Resultatet efter flera år är att jag struntar i dom, jag ställer upp när de behövs men lever på utan att fundera så mycket på detta.
    Nu har de tydligen varit iväg utomlands i 2 veckor, idag kom de hem och ringde maken.
    Maken är iväg och jobbar men kommer hem sen därefter ska vi dra till stranden med barnen.
    Hans föräldrar vill komma på kaffe så då säger maken att de kan följa med oss på stranden.
    Jag känner att jag varken visste att dom skulle komma hem eller hade tankar på att ses och vill bara avnjuta en avslappnad dag på stranden utan svärmors pikar.
    Är detta så fel?
    Dom kunde ju ringt och sagt att dom har planer på att ses men nej trots att maken bett dom göra detta så ringer dom alltid samma dag.. Detta skapar bråk mellan mig och maken för han tycker inte det är så farligt men jag behöver "förbereda" mig på svärmors pikar innan hon kommer för jag mår fruktansvärt dåligt av att vara i hennes närhet när hon ignorerar mig och är överlag spydig.
    Senast skulle vi iväg på en "familjesemester" vi var fler som var bjudna och det kändes trevligt men mindre trevligt var det att endast jag och maken och barn bodde helt själva i en stuga ifrån alla andra som bodde tillsammans. I kylskåpet i stugan ställde svärmor öppnat margarin, öppnad salami och lite annat gott som vi skulle äta tyckte hon.
    Maken tyckte det var skönt att vi bodde själva jag också för den delen men tyckte det var en elak handling att utesluta oss så utan att ens nämna det. När vi frågade inför resan så nämnde hon att alla bor ihop, varför ljög hon?
    Jag är så trött men kämpar med att inte bry mig och ta MIG den tiden jag behöver men maken envisas med att bjuda in dom huxflux så fort dom ringer trots att han vet hur jag mår och trots att dom ringer samma dag.
    Är det fel på mig som känner såhär?
  • Svar på tråden Gjorde ja rätt
  • MsM84

Nej men din man tar inte dina känslor på allvar. Måste du alltid vara med? Passa på att åka iväg och gör något roligt själv när de ska komma?

• Anonym (Fel på mig?)

Tack, jag känner också att han kör över mig.
    Han säger " men idag kanske hon är på bra humör"
    Som att de något jag ska testa och se?

Jag har att tillägga ställt upp under föera år och det brast för mig i samband med familjesemestern. Då sa ja att nu får de fan va nog är jag så jävla överflödig så skiter jag i vilket, trött på det passivt aggressiva uppförandet som bara fortsätter som att det är helt normalt.

Tycker det räcker att jag grattar när de behövs,, hjälper till när någon frågar och är trevlig mot svärmor. Men jag tänker inte acceptera hennes beteende längre för de där är hennes problem som hon får lösa med sig själv, varför ska det vara okej att hon håller på såhär mot mig bara för att jag är gift med hennes son?
    Finns ingen logik för mig i att fortsätta ta skiten men är orolig för att jag missar något, därför söker jag stöd i tråden via er 

• Anonym (Fel på mig?)

Maken är inte bekväm med att vara själv med dom för då kör dom över honom..så det är tydligen viktigt att jag är med för jag "har bättre koll" på saker. Enligt maken då när jag ifrågasätter varför han drar in mig när jag är upptagen. I detta fallet är vi båda upptagna men då ska han bjuda in dom som att allt är perfekt och trevligt.

Jag vill inte för spntdär leder bara till att vi bråkar sen ich han lovar att "nästa gång" ska han lyssna bättre på vad hans mamma säger..

• Tecum

Jag förstår inte riktigt, det var väl skönt att ni fick bo själva så ni slapp henne?

Men det är inget fel på dig, felet ligger främst hos din svärmor men också hos din man. Han måste våga stå upp för dig när hon är spydig eller otrevlig. Om ni samkör och ger igen när hon snackar skit kan ni hålla henne på mattan. Han blir ju också överkörd och borde vilja sätta henne på plats.

• Anonym (Pfft)

1. Hon tycker inte om dig.
    2. Sluta försöka skapa trevliga konversationer, fortsätt att bara strunta i henne.
    3. Om de vill umgås med kort varsel så kan du avstå! Följ inte med till stranden t ex, om de kommer till er så åk ut på ärenden ett par timmar.

• Anonym (Pfft)
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2024-05-18 12:11:51 följande:

Maken är inte bekväm med att vara själv med dom för då kör dom över honom..så det är tydligen viktigt att jag är med för jag "har bättre koll" på saker. Enligt maken då när jag ifrågasätter varför han drar in mig när jag är upptagen. I detta fallet är vi båda upptagna men då ska han bjuda in dom som att allt är perfekt och trevligt.

Jag vill inte för spntdär leder bara till att vi bråkar sen ich han lovar att "nästa gång" ska han lyssna bättre på vad hans mamma säger..

Näää nä, du ska inte behöva sitta barnvakt åt din egen karl för att han inte kan stå upp mot sina föräldrar. Han får ta de där diskussionerna själv. Så länge han inte blandar in dig i något han lovar att göra! För gör han det ska du tvärvägra.
  • Anonym (Fel på mig?)
    Tecum skrev 2024-05-18 15:13:47 följande:

Jag förstår inte riktigt, det var väl skönt att ni fick bo själva så ni slapp henne?

Men det är inget fel på dig, felet ligger främst hos din svärmor men också hos din man. Han måste våga stå upp för dig när hon är spydig eller otrevlig. Om ni samkör och ger igen när hon snackar skit kan ni hålla henne på mattan. Han blir ju också överkörd och borde vilja sätta henne på plats.

Absolut det var superbra, men varför sa inte svärmor det?
    Nr vi frågade sa hon - ta inte med någonting i matväg ALLA bor ihop och jag ordnar med allt.
    Jag insisterade att det minsta jag kan göra är att ta med fika, gotte och liknande men då reagerade hon jättekonstigt.

Pga det packade jag ner allt som kan tänkas behövas för barnen i matväg och min instinkt visade ju sig vara rätt..kändes som hon ville sätta mig i en obekväm situation där jag ska be henne om något.
    Familjesemestern var hyrda stugor på en camping så att inte ta med varken duschtvål, toapapper eller fika/mat blir rätt jobbigt. Vilket hon förstår förstås.
    Kan inte riktigt släppa varför hon ljög om att vi alla skulle bo ihop och reagerade så starkt när jag insisterade på att jag också tar med lite go mat för vi var rätt många på plats. I efterhand känns de som att reaktionen berodde på att jag förstörde hennes "plan" där vi ska behöva vara beroende av det som finns i deras stuga..

Har varit mycket sånt som jag under flera år tänkt var "slumpen" men nu har jag börjat förstå hur hon är på riktigt.
    Jag litar inte ens på henne längre, känns som att hon hade lett mig ner från ett stup om hon fick friheten att vägleda vart jag ska gå. Riktigt obehaglig känsla kring henne..
  • Anonym (Fel på mig?)
    Anonym (Pfft) skrev 2024-05-18 15:34:21 följande:

1. Hon tycker inte om dig.
    2. Sluta försöka skapa trevliga konversationer, fortsätt att bara strunta i henne.
    3. Om de vill umgås med kort varsel så kan du avstå! Följ inte med till stranden t ex, om de kommer till er så åk ut på ärenden ett par timmar.

Tack för bra råd.
    Ska sluta engagera mig och hälsa när vi ses och därefter kan jag sysselsätta mig med barnen och låtsas som att hon inte är där.
    Så får hon smaka på sin egen medicin..
    Hade gärna åkt iväg men tyvärr går det inte pga maken, de väldigt viktigt för honom att jag är där vilket börjar bli psykiskt påfrestande för mig pga hans mammas fortsatta ignorans mot mig..
    Han löste det idag genom att ringa upp sina föräldrar och hitta på att vi är upptagna med annat så vi kunde ses en annan dag.
    Vilket var skönt för min del..
  • Anonym (Ja, det är så fel)
    Anonym (Fel på mig?) skrev 2024-05-18 17:23:49 följande:
    Tack för bra råd.
    Ska sluta engagera mig och hälsa när vi ses och därefter kan jag sysselsätta mig med barnen och låtsas som att hon inte är där.
    Så får hon smaka på sin egen medicin..
    Hade gärna åkt iväg men tyvärr går det inte pga maken, de väldigt viktigt för honom att jag är där vilket börjar bli psykiskt påfrestande för mig pga hans mammas fortsatta ignorans mot mig..
    Han löste det idag genom att ringa upp sina föräldrar och hitta på att vi är upptagna med annat så vi kunde ses en annan dag.
    Vilket var skönt för min del..
    Du ska sluta hälsa och låta henne smaka på sin egen medicin. Jaaa, vilken toppenidé. Verkligen bra.

Och ja, "det är så fel". Ni verkar ärligt jobbiga båda två, vilket ju också brukar vara fallet.
  • Anonym (Fel på mig?)
    Anonym (Ja, det är så fel) skrev 2024-05-18 17:29:05 följande:
    Du ska sluta hälsa och låta henne smaka på sin egen medicin. Jaaa, vilken toppenidé. Verkligen bra.

Och ja, "det är så fel". Ni verkar ärligt jobbiga båda två, vilket ju också brukar vara fallet.
    Okej vad specifikt upplever du som jobbigt menar du?
Svar på tråden Gjorde ja rätt