Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

Anonym (Jz) skrev 2024-10-21 01:23:38 följande:

För det första var det aldrig ditt hus, och du använde aldrig hela huset. 

Inte ditt heller. Fast jag tycker det är mitt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-21 01:23:38 följande:

Jag har ställt dig direkt fråga flera gånger nu, som du ignorerar - har israel rätt att existera? Visst, du är inte skyldig mig svaret men det känns ändå tydligt att svaret från din sida är egentligen - nej. Och att all detta dravel om fn och palestinska barn är egentligen ett hyckleri. För att kunna rumsrent kasta stenar på israel. Eller hur?

Tack för att du så tydligt visar just hur inbilsk det går att vara och och varför man inte ska svara på inbilska frågor.

Du har ju svaret på allt så då är det helt onödigt att blanda in andra. Eller hur!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-21 11:51:28 följande:
    Jag brukar försvara demokrati och våra västerländska, liberala, värderingar. Det är min ståndpunkt. Och det vore verkligen märkligt om det skulle ses som radikal.

Och tyvärr så är många arabländer på gång att försöka få igenom sina, islamistiska, värderingar. Framför allt Iran, men även andra. Och palestinierna kan vara väldigt trevliga människor. Jag har varit på västbanken, och jag har en vän i Israel som är gift en palestinier. Men en stor majoritet stödjer Hamas och tycker att alla judar ska utrotas. 

Och sånt tycker INTE de flesta av judarna om palestinierna. Och man märker en skillnad - vi har frågat judar om hur man tar bussen till västbanken. Några verkade lite rädda, och sa att man inte kan eller bör åka dit. Men ingen var hatisk för att vi skulle dit, ingen sa något negativt om palestinierna. Däremot måste man vara försiktig på västbanken. Och då pratar vi Bethlehem. Staden som ändå besöks av turister mycket. Förut bodde det nästan bara kristna där, en väninna var där för många år sedan, och hon sa att de flesta där är ju kristna. Inte längre. Det finns inga kvar. Och inte alla vill se västerlänningar där. Det hände att vi fick arga blickar . 

Nej, jag har inte bestridit något som Israel har gjort fel, t.ex. bosättningarna. Men det är inte att "roffa åt" sig om man tar land efter att ha vunnit ett krig som man inte har börjat. Jag skrev det förut - tycker du då att Ryssland inte skulle ha fått en del av Tyskland, eller Frankrike Elsas-Lothringen? 

Allt som handlar om den här konflikten är väldigt komplicerat. Därför är det oseriöst att låtsas att det är enkelt - så som du gör. Jag har t.o.m. kollat upp vissa frågor tidigare, internationell folkrätt alltså, och man hittar inte såna exempel. Såna komplicerade situationer har man inte förutsett, och det går inte att säga helt säkert om Israel har gjort rätt eller fel. Även när det gällde att utropa staten Israel. T.o.m. bosättningar. Inget är helt entydigt.
    Min ståndpunkt är och har alltid varit att man har gjort fel och gör fel från båda håll. Vem som gör mest fel har varierat för stunden i snart 100 år.

Vem är det som tycker allt är så enkelt med snälla israeler och elaka araber? Du verkar ju tro att det är någon fotbollsmatch där man ska heja på sitt favoritlag. Jag ser inget "komplicerat" i dina resonemang, bara hysterisk israeldyrkan och vägran ta till dig att Israel bryter mot internationella överenskommelse där länk efter länk från källor som Sveiges regering och Internationella domstolen bekräftar. Att andra bryter mot internationella överenskommelser har du däremot inga problem att se.

Jo, de olagliga bosättningarna är olagliga. Hur svårt ska det vara att ta in? Och jo, att ta något som inte tillhör en är att roffa. Hela Jerusalem är inte Israels, östra Jerusalem är ockuperad. Varför tror du bara ett fåtal länder i världen behandlar Jerusalem som Israels huvudstad? Tänk roff, roff, roff.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-21 16:52:25 följande:
    Ja. I flera tusen år i alla fall. Ungefär tretusen år, till och från i alla fall. 

Lite kul att titta på, hur det förändrades. 

Dessutom är poängen inte vad de kallas för, utan att de inte är ett eget folk. Mer än hälften av befolkningen i Jordanien består av samma araberna. Och även araberna i andra länder runt omkring är samma araberna. 

De är inte ärliga när de påstår att de är ett eget folk som vill ha en egen stat. Om inte Israel fanns, så skulle de inte skapa en egen stat, utan landet skulle delas upp mellan Jordanien, Irak och Libanon. Allt det här att de skulle vara ett folk utan land, ungefär som kurderna - eller som judarna före Israel - är skitsnack. 
    Jo. poängen var EXAKT vad de kallades för. Nej, de har bara funnits israelier sedan bildandet av staten Israel.

Israeliska myndigheter motarbetar beteckningen palestinier. De försöker utrota palestinier rent lingvistiskt och döper om dem till israeliska araber.
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 18:23:15 följande:
    Problem med att förstå svenska? 🤣👍

Ja, det kan inte vara rättvist att 70% av befolkningen (palestinier) får bara 45% av området medans 30% (judar, de flesta invandrare) får hela 55% av området. Det var du som tog upp Negev och tyckte att det inte ska räknas trots att det, de facto, räknas enligt FNs delningsplan. Om judarna tyckte att Negev var värdelöst då kunde judarna erbjuda Negev till palestinierr för att lösa problemet. Det gjordes aldrig eftersom sionisternas mål redan från början var ta över allt.

Om du tar upp Peelplanen då borde du veta att den  förkastades av både palestinier och judar. 
    Superkonstigt att ena sidan ville skriva på och andra sidan inte ville det, eller hur!

Ena sidan mördade dessutom Folke Bernadotte för att de bl a var oroliga för att palestinska flyktingar skulle få återvända till området. Enbart judisk invandring var intressant.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-20 20:48:50 följande:
    Jag sade inget om antisemitism. Tänk att det kan vara så svårt att svara "Ja" eller "Nej" på en enkel fråga. Jag tror att alla läsare av tråden känner igen slingrandet.

Tack för klargörandet, nu vet vi var vi har dig.
    "vi"? " alla läsare"? Ser du dig själv som en del av någon tribunal?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-21 17:11:20 följande:
    Börja 
    Sluta. Nu är det inte jag som ser på situationen så här utan de inblandade där båda parter anser sig ha rätt till samma landområde.
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-21 16:35:54 följande:

Om israel har rätt att existera är en högst relevant fråga som tvingar en att bekänna färg. Och du undviker att svara maximalt. Så?

Men du har redan bestämt dig för vad jag tycker, så fortsätt prata med dig själv utan att blanda in mig.
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-20 20:40:15 följande:
    Här är lite fakta: Israel har anklagats för att ha begått flera mycket allvarliga krigsbrott under konflikten i Gaza. Enligt FNs oberoende undersökningskommission har både israeliska styrkor och Hamas gjort sig skyldiga till krigsbrott.

Några av de allvarligaste anklagelserna mot Israel inkluderar:

Avsiktliga attacker mot civila Israel anklagas för att medvetet ha riktat attacker mot civilbefolkningen och civila mål, vilket resulterat i tusentals dödsfall.

Användning av svält som krigföring Genom att blockera tillgången till förnödenheter som mat, vatten och el anklagas Israel för att använda svält som en krigsmetod.

Tvångsförflyttningar Massiva tvångsförflyttningar av civila palestinier har rapporterats. Det ärbde facto etnisk rensning av palestinier.

Attacker mot sjukvården, journslister, hjälpkonvojer, barn och civila inom skyddade områden. FN utredare hävdar att Israel medvetet har angripit  civila, sjukvårdsinrättningar och dödat sjukvårdspersonal. Det finns oerhört mycket bevis.

Tortyr och omänsklig behandling Det finns rapporter om tortyr och grym behandling av palestinska fångar.

Utöver krigsbrott anklagas Israel även för brott mot mänskligheten, inklusive:

Utrotning Genom att skapa hemska levnadsförhållanden som hotar hela den palestinska befolkningens framtid.

Tortyr Systematisk misshandel av palestinska fångar, inklusive sexuellt våld och våldtäkter.

Förföljelse systematiskt riktade attacker mot palestinska män och pojkar.

Flera internationella organisationer har nu äntligen reagerat på anklagelserna:

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) har begärt arresteringsorder för israeliska ledare, inklusive premiärminister Netanyahu.

FNs råd för mänskliga rättigheter har tillsatt en permanent undersökningskommission.

Sydafrika har väckt åtal mot Israel i Internationella domstolen (ICJ) för folkmord.
    Men de knackar ju på tak ibland...
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-21 11:12:18 följande:
    Om du ska lägga på sandlådsnivån, så vill jag inte slösa min tid. Det är väl klart att jag inte menade generellt, inte menade att de inte alls har med varandra att göra, utan bara att det är två olika ärenden så att säga. De bör ta det där med kriget först. 

Som sagt, slösa inte min tid. Jag misstänker snarare att du inte vet så mycket om ämnet. 
    Skriv inte så urbota dumt då. Som du fortsätter att göra. De olagliga bosättningarna är i allra högsta grad samma ärende som kriget. De pågår 24-7 och är ett i grunden superskav och reelt hinder mot fred i området som inte kan lyftas ut genom någon akademisk tankevurpa.
Svar på tråden Israel folkmord