Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Israel folkmord

nihka skrev 2024-11-02 08:01:49 följande:
    Du har tydligen inte läst dina egna inlägg. Du slungar anklagelser hejvilt och blir sedan indignerad när du får desamma i retur.
    Jag utgick från att du inte hade läst tråden, det är många inlägg som ligger till grund för mitt konstaterande att det finns skribenter som inte vill att Israel skall existera. 

Om du trots allt har läst tråden och ändå kastar ur dig sådana inlägg vore du ju enbart provocerande och totalt oseriös. Min första ansats är därför att anta att du inte var medveten om sammanhanget. Vänligen gör mig inte besviken.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 08:31:09 följande:
    Jag håller bara inte med dig och det kan du hantera bäst du vill.
    Det har jag inga som helst problem med. Kruxet är bara att du inte sade vad det var du inte höll med om, du bara tillskrev mig åsikter jag inte har gett något som helst uttryck för. Det är inte att diskutera.
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-02 08:48:34 följande:
    Om du inte vill att andra ska tillskriva dig åsikter du inte har kanske du skulle låta bli att göra så själv.
    Som sagt: Antingen har du inte satt dig in i sammanhanget och vill inte medge det eller så vill du bara provocera och är totalt oseriös. Fler alternativ gives icke.
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2024-11-02 11:40:28 följande:
    Det jag skrev var dubbeltydlig märkte jag. Och du tolkade det fel. Jag ska formulera det entydigt:

Om man har bevis, så spelar källan ingen roll. 

Fakta är fakta, bevis är bevis. Oavsett vem som publicerar dessa. 
    Om något är dubbeltydigt har man ett val: Man kan tolka det illvilligt eller välvilligt - eller be författaren att förtydliga sig. 
  • Mentat
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-02 23:04:34 följande:

Herregud hur Nihka och Anti-Extremist försöker att slakta AndreaBD i denna tråd! Tycker de kunde rikta sina krafter emot att förklara händelserna i Mellanöstern i stället. Om Hamas lade ner sina vapen idag och släppte gisslan, skulle kriget upphöra. Diskutera gärna det i stället. 

Hamas har inget intresse av att kriget skall upphöra. Ju fler döda palestinier, desto bättre för Hamas - då kan det användas som ett argument för att göra antisemitismen rumsren. Det har vi ju redan sett många exempel på.

Om de hade varit intresserade av ett slut på kriget hade de förstås, som du säger, släppt gisslan för länge sedan.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-03 13:26:25 följande:
    Jag håller med dig i bara din första mening. Resten är, som vanligt från dig, smörja. Israel har visat stor ovilja att avsluta kriget.

FAKTA:

Premiärminister Netanyahu har uttryckt motstånd mot en permanent vapenvila och insisterar på att Israel måste behålla kontroll över södra Gaza.

Netanyahus högerorienterade koalitionspartners hotar att fälla regeringen om en permanent vapenvila upprättas.

USA, Israels främsta allierade, har vid flera tillfällen lagt in veto mot FN-resolutioner som krävt vapenvila.

Israel har fortsatt sina militära operationer trots internationella påtryckningar.

David Ben-Gurion menade 1949 att tiden var på Israels sida och att världen med tiden skulle vänja sig vid Israels gränser. Samma taktik har använts av Israel tills idag.
    Det är ju trevligt att vi åtminstone kan vara överens om så mycket: "Hamas har inget intresse av att kriget skall upphöra"
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-04 18:48:42 följande:
    Så nu är Hamas och palestiner inte längre synonymt?
    Har jag någonsin påstått det?
  • Mentat
    nihka skrev 2024-11-04 19:27:17 följande:
    Jag vet inte. Har du det? Vad jag däremot vet är att personer aktiva i denna tråd har det som sitt utgångsläge och det vore ju synd om ni verkar överens om det när ni diskuterar om ni inte är det.
    Tvärtom, jag har uttryckligen skilt på Hamas och palestinier i allmänhet. Som vanligt utgår du inte från vad jag skriver. Trist.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-06 15:59:47 följande:
    Vad menar du? Aldrig tidigare i modern tid har så många barn dödats på så kort tid. Jag förklarade min ståndpunkt och vad internationella krigslagar säger om barn i krig. Enligt internationell humanitär rätt och FN:s barnkonvention har barn rätt till särskilt skydd i väpnade konflikter, oavsett deras föräldrars politiska åsikter eller handlingar. Tycker inte du att barnens rätt att leva ska respekteras? Israel dödar dessa barn men israelvännerna här påstår att det är barnens föräldrars fel att de dödas. Det är så fel och omoraliskt. Tänk om det handlade om judiska barn...Skulle då israelvännerna på samma sätt skylla på att barnens föräldrar röstade för en högerextrem regering?
    Vilket naturligtvis är nonsens. Oxfam är starkt vänsterlutande och av någon obegriplig anledning har det blivit en vänsterståndpunkt att stödja Hamas i Gazakriget.
    Tigraykriget uppskattades av universitetet i Gent ha vållat upp till 600.000 döda på två års krig 2020-2022. Det är definitivt ett nutida krig. 
    Ca 85.000 jementitiska barn svalt ihjäl som en följd av det inbördeskriget 2015-18. Oxfam skämmer ut sig.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 11:42:11 följande:
    ..... Du kan inte hävda egna rättigheter samtidigt som du begränsar samma rättigheter till andra.

....
    Så då menar du alltså att de palestinier som kräver en egen stat per definition erkänner judarnas rätt till sin stat?
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 12:29:53 följande:
    🤣👍 Nja, du har nog lite svårt att förstå det jag skrev.

Men, palestinier har redan erkänt Israel. 
    Jag förstår nog alldeles utmärkt, tack.
    Vissa palestinier har erkänt Israel, ja. Det är inte de som är problemet utan Hamas, PFLP, Svarta September, Al-Aqsamartyrena, Islamiska Jihad, Hizbollah och liknande.
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-07 15:32:30 följande:
    Om dessa terroristiska organisstioner är problemet varför Israel urskilningslöst dödar oskyldiga civila?

När ska Israel erkänna palestiniernas rätt att existera i ett eget land? 
    1) Det är uppenbarligen inte urskillningslöst, antalet offer må vara tragiskt många men det är förvånansvärt FÅ efter ett helt års krig i stadsmiljö och
    2) De som är civila och inte bara Hamassoldater utan uniform blir offer därför att Hamas gömmer sig bland civila och vägrar släppa gisslan så att kriget inte kan avslutas.
    3) Israel erkände palestiniernas rätt till ett eget land 1947-8, då de utropade sin stat på den halva som FN:s delningsplan hade tilldelat dem.
  • Meddelande borttaget
  • Mentat
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-13 17:59:07 följande:
    []. Även om överträdelser fortfarande förekommer, erkänns sådana erövringar inte som lagliga av det internationella samfundet.
    Jodå: Kina invaderade och annekterade Tibet 1950.
    Indien anföll och annekterade portugisiska Goa, Daman och Diu 1961. Indien hade också anfallit Hyderabad 1948 och annekterat det efter att de förklarat sig självständiga. Notera att dessa alla var rena anfallskrig.

Nordvietnam erövrade och annekterade Sydvietnam som ett resultat av Vietnamkriget. Många flydde det kommunistiska styret men internationella protester existerar inte.

Ryssland har ju de facto annekterat Sydossetien, Abchasien, Transnistrien och nu senast Luhansk, Donetsk, Zaporizhzhia och Cherson vilka inte erkänns internationellt men det ser ut som om Ryssland kan behålla stora delar av dessa erövringar.

Mig veterligt förekom inga protester mot att Jordanien annekterade Västbanken 1950. FN:s säkerhetsråd hade inga invändningar.

De enda annekteringar som verkar ifrågasättas är Israels: Östra Jerusalem och Golanhöjderna som erövrades i försvarskrig. Märkligt det där, att Israel så konsekvent behandlas efter en annan och strängare måttstock än andra. Det finns visst ett namn för det...
Svar på tråden Israel folkmord