Inlägg från: Anonym (Jz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jz)

Israel folkmord

nihka skrev 2024-10-20 10:24:24 följande:
    Då är alltså inte Hamas skyldig till terrorism. Du är nog rätt ensam om att tycka det.
    Har israel rätt att existera? 
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-20 23:43:00 följande:
    Jag föreslår att du tittar lite närmare på att två parter båda anser sig ha rätt till samma landområde. Och att många gånger gör båda det svårt eller omöjligt för den andra parten och att samexistera.

Jag har ingenstans att ta vägen förutom andrahandskontrakt och sedan jag blev brutalt utkastad därifrån kompisars soffor. Pelle säger att han ska fixa nåt åt mig.

Skulle du känna dig nöjd om Pelle och jag kom och generöst erbjöd dig 55% av ditt hus med hänvisning till att min mormorsmormormor...bodde där tidigare? Eller skulle du vilja ha hela?

Perfekt sätt att starta en konflikt, tycker du inte?

För det första var det aldrig ditt hus, och du använde aldrig hela huset. 

Men låt oss acceptera den falska analogin, bara för att fokusera på sakfrågan. Tänk 80 år framåt, du är död, ditt barn med och ditt barnbarn sitter där i smusiga halvan av huset och fortfarande upprepar psykotiskt samma mantra, att hela livet blev helvete och att man inte ens kan städa sitt rum för att man inte får tillgång till andra sovrummet som mormor har hela tiden pratat om, det var faktiskt det enda hon pratade om och gjorde inget annat med sitt liv. 

Jag har ställt dig direkt fråga flera gånger nu, som du ignorerar - har israel rätt att existera? Visst, du är inte skyldig mig svaret men det känns ändå tydligt att svaret från din sida är egentligen - nej. Och att all detta dravel om fn och palestinska barn är egentligen ett hyckleri. För att kunna rumsrent kasta stenar på israel. Eller hur?

• Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-21 07:41:05 följande:
    Inte ditt heller. Fast jag tycker det är mitt.
    Gör du det verkligen? Längtar du på riktigt att lämna sverige och bosätta dig i gaza? Eller upprepar du bara fraser du har varit hjärntvättad med sedan barnsben? Har ens du någonsin varit i israel/palestina, ditt efterlängat hus?

Jag har ingenting med varken israel eller judendom att göra. Jag är en invandrare som har gått genom krig själv, vuxit upp i indoktrination men sedan börjat tänka med eget huvud och insett att ingenting är svart eller vitt i ett krig. Mina barn växer upp i sverige och jag vill det bästa primärt för DET HÄR landet, inte mitt hemland,  och alla människor som bor här. Jag vill INTE att sverige blir en palestinsk megafon bara för att ni är så många här som har propagandasoftware installerad i huvudet. Jag är trött på alla palestinska flaggor i sverige, och det skulle aldrig falla mig i åtanke att marchera med israeli flaggan. Det skulle handa om fred och människor som dör. Men nej. Ni bara måste smuggla med from the river to the sea och även värre slogan.

Du önskar inte fred, du vill bara se israel brinna. Allt detta med FN och känsloargument är bara redskap för att nå målet. Målet som du inte ens själv har kommit fram till, utan har blivit förgiftad med genom toxisk offernarrativ som sprids från generation till generation.
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-21 16:27:21 följande:
    Tack för att du så tydligt visar just hur inbilsk det går att vara och och varför man inte ska svara på inbilska frågor.

Du har ju svaret på allt så då är det helt onödigt att blanda in andra. Eller hur!

Om israel har rätt att existera är en högst relevant fråga som tvingar en att bekänna färg. Och du undviker att svara maximalt. Så?

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-21 21:24:37 följande:
    Det går inte att diskutera den frågan. Allt som på minsta vis ifrågasätter hur Israel gör betraktas som antisemitism.
    Det går, bara inte med dig. 
  • Anonym (Jz)
    Mentat skrev 2024-10-21 21:14:42 följande:
    Frågan behöver specificeras litet: Har Israel rätt att existera som en huvudsakligen judisk stat?

Skälet till det är att det finns de som hoppas att vi inte skall kunna analysera svaret korrekt: Genom att t.ex. säga att de accepterar att Israel existerar om alla palestinier får återvända och bilda en demokratisk stat, vilket kan låta rimligt vid  första påseende, men det skulle innebära en muslimsk majoritet i Israel.

Vad som händer med judar i muslimska länder har vi sett i Marocko, Algeriet, Libyen, Tunisien, Egypten, Irak etc. etc: De förföljs och fördrivs. Araberna har alltid vägrat acceptera existensen av en judisk stat, även en där araberna åtnjuter religionsfrihet och medborgerliga rättigheter. Ett sådant svar är de facto ett krav på att det Israel vi känner idag skall utplånas.
    Oftast tar det för mycket emot att på vilket som helst sätt berättiga israels existens. Lite som när det var dags att fördöma oktoberattacken. 
    Annars håller jag med dig, självklart utan att alla ska återvända eftersom i palestinskt fall innebär det 4 generationer av människor, pga att flyktingstatus går i arv. 
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-23 20:06:28 följande:
    Jag är inte "orolig" för att bli anklagad för antisemitism. Jag vet vad jag är och inte är och sådana grundlösa påståenden bekommer mig inte. Orsaken till att jag inte svarar på frågor om Israel har rätt att existera som en judisk stat är att varje svar som inte är ett förbehållslöst rungande "ja" helt oavsett HUR detta åstadkoms och upprätthålls, klassas som antisemitism, anmäls och leder till 24h skrivstopp. Så helt ointressant topic.

Jag håller med dig om oskyldiga civila, och alla barn som har dödats gör att man undrar hur dessa människor någonsin ska kunna läka. Hamas dödar även palestinier som inte ställer sig på deras sida. Lite som talibanerna: om du inte är med oss är du emot oss. PANG! Samtidigt är inte alla civila palestinier så supercivila. Hamas har stöd men samtidigt vem ska de stödja? Israel? Knappast.  Det finns ingen helt skyldig och helt oskyldig part här. Men just nu leder Israel med jävligheter:

"Fler kvinnor och barn har dödats i Gaza av israelisk militär än i någon annan nutida konflikt på ett enda år"

oxfam.se/nyheter/fler-kvinnor-och-barn-har-dodats-i-gaza-av-israelisk-militar-an-i-nagon-annan-nutida-konflikt-pa-ett-enda-ar/
    Tvärtom, väldigt viktig aspekt. Samna som om man undvek att svara på frågan om palestina har rätt att existera som ett oberoende stat.
  • Anonym (Jz)

Det är någonting med modern tid att all debat polariseras, man lyssnar inte på varandra utan hävdar ihärdigt sitt. Meningsmotståndarna svartmålas till en oerhörd grad. Det blir omöjligt att diskutera. 

Men om man inte tror att israel har rätt att existera öht då finns det egentligen ingenting att diskutera. Det finns ingen lösning förutom att israel försvinner. Det finns liksom ingen utrymme för kompromiss. 

• Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-26 10:24:56 följande:
    Två väldigt olika utgångslägen för diskussion. Den ena partens rätt med förbehåll kan man diskutera och diskuteras också friskt medan den andra partens rätt med förbehåll utgör ett regelbrott. Därför anser jag att det är en fullständigt ointresant diskussion. 
    Jag vet inte om det blir ett regelbrott, det är bara du som säger det. Kanske har du testat?
    Det är iaf klart att svaret är nej, du tycker inte att israel har rätt att existera som ett huvudsakligen judiskt land.
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-26 10:32:16 följande:
    Och du inser inte själv hur till den milda grad polariserad den syn du visar med dina inlägg du är och vilken svartmålning du själv ägnar dig åt?

Om inte kan jag påminna dig,

Jag vet att jag är vinklad. Jag tycker inte om anti västerländsk narrativ och ännu mindre om offermentalitet. 

Men jag tycker inte heller om döda barn och orättvisa. Jag stöder inte settlers på västkusten. Jag hoppas att det kan lösa sig på ett sätt att både palestina och israel existerar i fred. 

Men du föreläser om geneva konventionen och medans du i själva verket tycker inte ens att israel har rätt att existera. 

• Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-26 12:31:42 följande:
    En person med begränsad läsförståelse skulle kunna uppfatta det så.
    Det är också en sak du gör, avfärdar andra som oinformerade eller rakt av korkade vilket såklart inte stämmer. Ganska barnsligt. 
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-26 12:44:52 följande:
    Det är inte mitt ansvar att du inte kan/bemödar dig med att läsa inlägg ordentligt. Ganska barnsligt att tro det.
    Floskler.
  • Anonym (Jz)
    nihka skrev 2024-10-26 12:54:42 följande:
    När du har lärt dig att läsa vad jag faktiskt skriver kan jag svara dig.
    Eller så har du helt enkelt stake att säga rakt ut vad du tycker och står för det.
    Men det här böjar bli tråkigt, du slingrar dig som en ål. Fast med lite överdrivet fint språkbruk. Vi kan läta bli.
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-26 18:03:07 följande:
    Att 30% av den totala befolkningen tar över över 50% av området och utropar sitt eget stat, trots att resterande 70% av befolkningen är emot det, är inget annat än krigsförklaring. Att sedan dessutom börja döda och födriva andra bara för att de är en annan folkgrupp är att starta krig.
    Har israel rätt att existera som huvudsakligen judisk stat? Inom vilka gränser?
  • Anonym (Jz)
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-26 18:27:00 följande:
    🤣🤣🤣👍

OK. Bra. 

Svar på tråden Israel folkmord