Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-02 00:32:17 följande:
    Ja. Du skrev bla att de kan skylla sig själva eftersom majoritet röstade för Hamas!
    Nej, inte i dessa ord. Vi har pratat om hurvida de har ett ansvar för att ha röstat på Hamas. Det är klart att man har ett visst ansvar för att ha röstat fram en terrorgrupp som regering. Precis som tyskarna som röstat på Hitler. Jag differentierar absolut där.

Alla har inte röstat på Hamas, en del har säkert inte heller förstått konsekvenserna. Det är inte fråga om att vara 100 % ansvariga, men de har ett delansvar för situationen. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 07:35:46 följande:
    Ett helt ödmjukt folk minsann. Rasism.

Så hur kunde det ödmjuka Israel skilja på vem som ville stanna och coexistera när man gick bärsärkagång bland palestinska områden och byar?
    Är det rasism att säger att judarna är ödmjuka? Då förstår du inte ens begreppet rasism. Jag utgår självklart ifrån att de har utvecklat den egenskapen pga av allt som de har gått igenom. Jag tror så klart inte på medfödda egenskaper för ett folkslag (nåja, det finns pyttesmå och inte relevanta biologiska skillnader mellan olika folkslag - så att ingen behöver diskutera detta nu). 

Det kan förstås ha förekommit våld ifrån båda sidor, men det var Israel som attackerades av arabiska länder. Och i regel har de inte dödat eller fördrivit palestinier i någon större omfattning. 

Jag var förstås inte där. Men om vi tittar på den dokumentationen som finns, så har judarna skrivit i sin stat:

"WE EXTEND our hand to all neighbouring states and their peoples in an offer of peace and good neighbourliness, and appeal to them to establish bonds of cooperation and mutual help with the sovereign Jewish people settled in its own land. The State of Israel is prepared to do its share in a common effort for the advancement of the entire Middle East."

www.gov.il/en/pages/declaration-of-establishment-state-of-israel

Jag vet att det står i Hamas dokument att deras mål är att förinta Israel och alla judar. Och ledare som Al-Husseini faktiskt planerade en förintelse av judar, och ville samarbeta med Hitler och hans parti om detta. Allt detta finns ju också väldokumenterat. Du hittar det säkert själv, vi har haft såna länkar flera gånger redan i olika trådar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-02 00:41:30 följande:
    Några uppmärksammade terroratacker under de senaste decennierna inkluderar:

Baruch Goldsteins attack 1994 i Hebron, där han dödade 29 muslimska bedjande.

Mordet på Israels premiärminister Yitzhak Rabin 1995, utfört av Yigal Amir.

Eden Natan-Zadas dödande av fyra israeliska araber 2005.

Yaakov Teitels bombdåd och mord i Israel under 2000-talet.

Brandattacken mot en palestinsk familj i Duma 2015.

Det är dock viktigt att komma ihåg att terrorism inte representerar alla judar eller israeliska medborgare. Samtidigt är det nödvändigt att vara uppmärksam på och motverka alla former av försök att utmåla alla palestinier som terrorister eftersom Hamas är terrorister.
    Det har förekommit FLER attacker med rasistisk bakgrund i de flesta andra länder - Tyskland, UK, Frankrikte - you name it. Så, vad vill du säga med detta?

Mordet på Yitzhak Rabin var ett attentat på en politiker. Så som mordet på Olof Palme. På vilket sätt skulle detta alltså vara särskilt illa i Israel?
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 11:09:49 följande:
    Så du håller den judiska befolkningen i Tyskland delansvariga för sin egen förintelse?

Det här blir bara fräschare och fräschare.
    Det har jag ju aldrig påstått. De var nog antagligen inte röstat på nazisterna, eller hur? Eller stöttat regimen när det väl hade makten.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 10:55:00 följande:
    Jo, dina brister gällande minne, textförståelse, textproduktion och källkritisk förmåga är ditt och bara ditt problem och ansvar.
    Dumheter! Ska man diskutera något och man syftar på någon länk, då får man faktiskt åtminstone ange vilken tidning det kom ifrån eller bäst ange länken igen. "Gratisblaska"!
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 08:06:34 följande:
    Det verkar inte finnas något reglage på din megafon. Tack för att du ännu en gång visar att du inte förstår skilnaden mellan (att medge) brister och indoktrinering.
    Goddag yxskaft, du pratar bara om något som inte fanns där. Du påstod att jag är indoktrinerad eller förvanskar saker för att jag citerat när UNWRA själva medgav brister....  Om du har tappat översikten - skyll det inte på andra! 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 08:22:49 följande:
    Kritiken mot FN är just att det är så oföränderigt.
    Vem säger det? 

Dagens FN omfattar många diktaturer och autokratier, de demokratiska länderna är i minoritet. Det var inte så i början
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 10:55:00 följande:
    Jo, dina brister gällande minne, textförståelse, textproduktion och källkritisk förmåga är ditt och bara ditt problem och ansvar.
    Du gör bort dig här. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 11:02:09 följande:
    Men det är OK för de judar som aldrig har bott där att "återvända"? Och en palestinier som "återvänder" är ett äpple medan en jude som "återvänder" är ett päron. 
    Om du hade LÄST och förstått det jag skrev, så behövde du inte ställa den frågan. Detta har jag ju svarat på i det inlägget.
Svar på tråden Israel folkmord