Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

Rataxes skrev 2024-11-10 10:58:07 följande:
    Det visar bara att ham-ass är fega as som gömmer sig bakom kvinnor och barn.

Har du räknat med ham-ass barnsoldater som döda civila? De använder barn så unga som 12 år i sin krigföring. Kräks

Det dör civila i krig, Bill.

De 3 månader som följde på den allierade invasionen i Normandie innebär 20 000 döda civila och städer jämnade med marken. Att utplåna tyranni som nazityskland, ham-ass, knazbollah m.fl innebär civila dödsoffer eftersom de drivs av dödsälskande ideologier.
    Somliga har lärt sig av det varför FN bildades och internationella överenskommelser och lagar skapades.

Nu bryter Israel mot dessa.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-10 13:55:24 följande:
    "Hamas grundades officiellt 1987 av medlemmar i det djupt religiösa Muslimska brödraskapet.

Vid den tiden dominerades det palestinska motståndet mot Israel av sekulära och nationalistiska rörelser som PLO och Fatah, och enligt flera israeliska och amerikanska källor såg Israel Hamas som ett verktyg för att splittra palestinierna.

Under 1970- och 1980-talen blundade Israel därför för ? och stödde ibland till och med ? de islamistiska krafterna i Palestina.

"Hamas är, till min stora sorg, Israels skapelse", sa Avner Cohen, en före detta israelisk tjänsteman som hade arbetat i Gaza i två decennier, till Wall Street Journal 2009."

varldenshistoria.se/samhalle/hur-uppstod-hamas

Det ångrar väl Israel idag, men Hamas är ju ändå själva ansvariga för sina gärningar.
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-10 14:54:44 följande:
    Har jag sagt något annat?
    Nej. Har jag sagt att du har sagt något annat? Jag talade om vad jag tyckte.
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-10 14:54:44 följande:
    Har jag sagt något annat?
    Nej. Har jag sagt att du har sagt något annat? Jag talade om vad jag tyckte.
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-10 15:28:26 följande:
    Nu har jag kollat upp så tvivlar inte längre. De stora tidningarna och TV kanalerna har ingen engelsk version av nyheterna. Det finns någon torftig online sida med korta artiklar för expats. Naturligtvis skriver andra länder om NL men tror knappast du hittar mycket på engelska skrivet av nederländsk media. Jag förstår engelska. 
    Då kan du följa med i texten om hur israeliska supporters beväpnade sig med järnrör från byggnadsställningar och drog genom centrum sjungandes ant-palestinska  ramsor mm, mm, mm. Bilden blir alltmer nyanserd ju längre tiden lider.

www.dutchnews.nl/2024/11/eyewitnesses-film-maccabi-fans-causing-trouble-in-amsterdam/
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-10 17:05:02 följande:

Är det där ett exempel på att nyhetsrapporteringen i NL målar upp en ensidig bild av palestinska angripare och oskyldiga israeliska offer, som du skrev om? 

Det där är nyhetskällan för expats jag nämnde. De flesta (alla?) artiklar skrivs av expats, så är knappast nyhetsrapporteringen i NL. 

Jag har sett Benders film som nämns. Han har fått kritik för att han ibland gissat vilken grupp personerna han ser tillhör. Och inte vetat kontexten på det han ser.

Nej, som jag sa blir rapporteringen mer och mer nyanserad.
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-10 17:05:02 följande:

Det där är nyhetskällan för expats jag nämnde. De flesta (alla?) artiklar skrivs av expats, så är knappast nyhetsrapporteringen i NL. 

Nej, det verkar inte så. De är baserade i Amsterdam och vänder sig till icke-hollänskatalande personer.

www.dutchnews.nl/about-us/
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-10 18:26:58 följande:
    Hur menar du? Vad stämmer inte av det jag skrev?

De vänder sig till engelsktalande expats. De har många artiklar och reklam som vänder sig till expats. För några år sedan stod namn på skribent under artiklarna, såg nästan bara engelska namn. De summerar nederländska nyheter på engelska men att ta dom som exempel på hur nyhetsrapporteringen i Nederländerna är blir lite underligt. 
    Det är förstås nederländsk media om den är baserad i nederländerna och rapporterar/sammanfattar det som händer i Nederländerna till personer som bor i Nederländerna.

Hur som haver tycker jag mig se en ökad nyansering med tid och eftersom denna rapportering speglar nederländska nyheter på holländska är det väl rimligt att anta att samma sak skett där.

Eller tycker du att det skiljer sig åt från vad du har läst dig till på holländska?
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-11-10 19:17:09 följande:

ham-ass har aldrig önskat någon fred.

ham-ass offrar sitt eget folk för sina egna syften.
    de är ondskan som måste avväpnas och helst utplånas helt från jordens yta, innan någon fred kan bli aktuell!

Ja, det är ingen här som stödjer terrorgrupper som använder sig av självmordsbombare och barnsoldater, men det ska inte ett helt folk straffas för.
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-10 19:53:27 följande:

Om man skriver om nyhetsrapporteringen i Nederländerna generellt och förlitar sig på en liten expat internet tidning, tycker jag det blir konstigt. Det finns 6 stora tidningar i NL och flera TV kanaler och radio program och även om Dutchnews är ok representerar de inte alla medier. 

Jag tycker att det ända från början rapporterats om vad båda sidor gjorde. Det har hela tiden sagts att även om israeler förstört 2 flaggor på stan, skanderat rasistiska saker när de gick in till matchen och förstört en taxi, så rättfärdigar det inte att araber jagat israeler på stan och misshandlat dom, kört på dom, slängt någon i en kanal. Letat reda på alla israeler på stan för att slå dom bara för att en person rev ner en flagga dagen innan. 

Den israeliska sidan gjorde betydligt mer än så eller läste du inte artikeln på engelska?

Ja, det är lite som situationen i Israel-Palestinakonfliken nu. Vad Hamas har gjort rättfärdigar inte att Israel slaktar den civila palestinska befolkningen.
Svar på tråden Israel folkmord