KillBill skrev 2024-07-24 17:07:30 följande:
Det är du som har svårt med läsförståelsen. Här har du några citat från artikeln:
"The story of Yazan Kafarneh, the boy who starved to death in Gaza"
"9-year-old Yazan Kafarneh died of a congenital illness turned deadly by severe malnutrition under Israel?s genocidal siege"
Artikeln innehåller också en bild på pojken före israels invasion samt en bild på pojken när han var döende. Pojkens föräldrar har godkänt publicering av bilderna. Det är uppenbart vad som har hänt här.
Artikeln:
mondoweiss.net/2024/03/the-story-of-yazan-kafarneh-the-boy-who-starved-to-death-in-gaza/
Bilderna
Jag läste hela artikeln senare. Jag stör mig på att hela artikeln är så oseriös. Om man skriver i titeln att pojken dog av svält och sedan i artikeln medger att han dog av sin medfödda sjukdom - och om man dessutom använder sig av osaklig hets som "Israel's genocidal siege" - då har jag svårt att tro att resten skulle vara seriös, eller skulle stämma.
Vem vet vad som hände där? Jag brukar inte vara lika kritiskt vid artiklar om mänskliga öden, inte alls. Men här vet vi att andra tragiska berättelser har varit iscensatta. Hamas HAR arrangerat bilder och historia tidigare.
Jag tycker också att det är mycket som är skumt här. Varför står det inte VILKEN sjukdom pojken hade? Eller åtminstone ungefär, t.ex. ämnesomsättningssjukdom eller liknande? Det har ju förflyttats svårt sjuka utomlands. Om det bara hängde på vissa sorters mat och föräldrarna vet att deras barn annars dör - då hade väl föräldrarna tagit kontakt med något av sjukhusen och läkarna där hade väl hjälpt till att hitta en lösning? Jag säger inte att det inte kan hända, att just ett handikappat barn är bland dem offren som ett krig innebär. Det är ju tyvärr ofta så.