Inlägg från: Anonym (Anti-extremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anti-extremist)

Israel folkmord

FuckGoggleAskMe skrev 2024-10-22 16:49:56 följande:

Judisk sammanställning, men citat från arabiska källor beträffande uppmaningen att lämna området. 

https://www.jewishvirtuallibrary.org/myths-and-facts-the-refugees#e

Ja, just det. Men det är inte en judisk utan en sionistisk sammanställning och är absolut inte oberoende källa. 

En judisk sammanställning kan du läsa i boken "Loot" av den judiska historikern och förskaren Adam Raz.
    nihka skrev 2024-10-22 17:36:07 följande:
    Den frågan går inte att diskutera då ALL diskussion kring HUR Israel gör det klassas som antisemitism.
    Jodå, det är bara att strunta i sådana. Fortsätt diskutera med de seriösa.
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-10-22 18:29:15 följande:

Arabiska källor citeras. 
    Den som inte tror detta stämmer och kan arabiska, kan lätt söka dessa källor och få citaten bekräftade. 
    Tror du verkligen att denna judiska-sionistiska sammanställning citerar hittepå men anger källor så detta lätt kan uppsökas och bevisas vara hittepå? 

"One refugee quoted in the Jordan newspaper, Ad Difaa (September 6, 1954), said: "The Arab government told us: Get out so that we can get in. So we got out, but they did not get in."" 🤣

Allvarligt?! En flykting sa att...
    🤣👍

Jag litar mer på tex UN och andra stora oberoende organistioners rapporter.
    Som jag sa tidigare, i Israel pågår hjärntvätt.
    Anonym (fi) skrev 2024-10-22 20:20:12 följande:

Detta år (1891) är det till stor del judar från Ryssland som emigrerar efter att ha drivits ut ur landet.

"Judarna skall hållas i schack" kräver guvernören i det som idag är den Ukrainska staden Zjytomyr.

Fartyg ,överfulla med judar, lämnar Odessa för Jaffa.

Väl på plats får de nyanlända judarna köpa mark av en stiftelse via billiga lån med avbetalning. Stiftelsen har i sin tur köpt marken av dess tidigare ägare och planerar att fortsätta köpa in mark för att erbjuda judar som vill flytta till Det Heliga Landet.

.
    Inköpt mark alltså. Som de legalt äger själva.

Så mycket för "stjäla någon annans land"

Du pratar om slutet av 1800 talet. Judarna då utgjorde bara ca 4% av den totala befolkningen. Ja judarna fördrevs från tex Ryssland men i Palestina togs de emot.

Sedan bestämde sionisterna att skapa ett judiskt land i Palestina. Då påbörjades etnisk rensning av palestinier. Under perioden 1947-1949 fördrevs cirka  60-70 procent av den palestinska befolkningen.

Omkring 450 palestinska samhällen förstördes eller togs över av israeliska styrkor.

Fördrivningen var inte en slumpmässig konsekvens av kriget, utan en planerad strategi. Den 10 mars 1948 antog sionistiska ledare formellt "Plan Dalet", som specificerade vilka palestinska befolkningscentra som skulle avfolkas och förstöras.

Sionistiska ledare som David Ben-Gurion hade redan tidigare uttryckt att en etnisk rensning var nödvändig för att skapa en stabil judisk stat.

Etnisk rensning av palestinier och markstöld pågår fortfarande. De illegala bosättningarna blir bara fler och fler medans det pågår ett folkmord på palestinier. 
    Anonym (fi) skrev 2024-10-22 20:00:13 följande:
    Ja, exempelvis där finns några citat och hänvisningar till dåtida media tillgängliga på nätet

KillBill skrev 2024-10-23 12:13:29 följande:

Bra att Norden gemensamt riktar kritik mot Israels vidriga försök att stoppa FNs viktiga arbete i Gaza, på Västbanken och i östra Jerusalem. 

Det finns ingen tvekan om att Israel vill svälta ut de palestinier som är kvar. Israel har blockerat och tom atackerat hjälpkonvojer sedan kriget började. Det är skamligt att världen låter Israel genomföra ett folkmord mitt framför allas ögon.
    AndreaBD skrev 2024-10-23 13:18:57 följande:
    Kanske att de var i majoritet, men absolut inte det andra. Du fabulerar igen.

Du verkar inte veta så mycket och det är ditt val.
    AndreaBD skrev 2024-10-23 13:33:14 följande:
    Judarna har levt där i ungefär 3000 år. Men de har fördrivits därifrån många gånger. Annars hade de varit betydligt fler. Kanske för att de alltid har varit ett fredligt folk. Och om du säger att judarna var 4 % (jag kollar inte upp den siffran nu, du har säkert plockat något år där de var extra få), så betyder det INTE att 96 % skulle varit palestinier, eller ens muslimska araber. Området tillhörde osmanska riket. Antagligen var de flesta turkar. Många ryssar fanns där också. Det kan man kolla upp närmare, men jag har för mig att vi har kollat det tidigare. 
    Ja, judarna har levt där men varit en liten minoritet i ca 2000 år sedan de födrivits av romarna.

Det är fakta att under hela 1800-talet utgjorde judarna en minoritet i Palestina. I mitten av seklet, omkring 1850, bodde det cirka 350,000 människor i Palestina, varav ungefär 4% var judar.

Denna siffra ökade sedan till cirka 24,000 år 1882, främst på grund av extremt stor immigration initierad av sionistiska organisationer eftersom judarna fördrevs från tex Ryssland men de kunde komma till Palestina och leva där.

Ja, som jag skrev tidigare, under 1800-talet var befolkningen i Palestina sammansatt av flera etniska och religiösa grupper. De största grupperna var:

Muslimska araber utgjorde den största befolkningsgruppen i Palestina. Enligt uppskattningar från 1871-1872 utgjorde muslimer omkring 85% av den totala befolkningen på 382 000 personer.

Kristna var den näst största gruppen och utgjorde omkring 11% av befolkningen enligt samma uppskattning. De kristna i området bestod av olika samfund, inklusive grekisk-ortodoxa, katoliker och andra kristna grupper.

Judarna var, som sagt, 4%.

Sedan, genom massiv invandring ökade antal judar till ca 30% av den totala befolkningen år 1947. Men de var fortfarande minoritet. Trots detta och trots att nästan alla var invandrare, ville man skapa ett judiskt land i Palestina.

Då påbörjades etnisk rensning av palestinier. Under perioden 1947-1949 fördrevs cirka  60-70 procent av den palestinska befolkningen.

Omkring 450 palestinska samhällen förstördes eller togs över av israeliska styrkor.

Fördrivningen var inte en slumpmässig konsekvens av kriget, utan en planerad strategi. Den 10 mars 1948 antog sionistiska ledare formellt "Plan Dalet", som specificerade vilka palestinska befolkningscentra som skulle avfolkas och förstöras.

Sionistiska ledare som David Ben-Gurion hade redan tidigare uttryckt att en etnisk rensning var nödvändig för att skapa en stabil judisk stat.
    AndreaBD skrev 2024-10-23 13:26:29 följande:
    Det finns gott om palestinier som kan vittna om att deras förfäder har lämnat frivilligt. Jag har hört flera såna vittnesmål. De flesta vågar dock inte ställa sig mot det officiella narrativet om Nakban.
    Ingen lämnar sitt hem frivilligt. Sådana lögner kommer bara från sionistiska grupper som försöker förvanska historien.

Däremot kommer fler och fler rapporter från judiska historiker och forskare om hur Israel fördrev palestinier.

Jag rekkomenderar dig att läsa hans bok.

AndreaBD skrev 2024-10-23 13:26:29 följande:
    Det finns gott om palestinier som kan vittna om att deras förfäder har lämnat frivilligt. Jag har hört flera såna vittnesmål. De flesta vågar dock inte ställa sig mot det officiella narrativet om Nakban.
    Etnisk rensning av palestinier pågår fortfarande.

Svar på tråden Israel folkmord