Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Tacka för att han hämtade?

Pappan hämtade sjukt barn i skolan på min vecka och är nu arg över att jag inte tackade... alltså, det är väl lika mycket hans barn oavsett vilken vecka det är? Jag ser inte hur det var en tjänst till mig, utan för vårt barn som inte var i skick att ta sig hem själv. Jag har av olika anledningar inte körkort, så kunde inte hämta. Han bor dessutom bara minuter från skolan...

• Svar på tråden Tacka för att han hämtade?
  • Anonym (Mamma)
    Tukt skrev 2024-05-15 13:10:01 följande:

Kan ju ses som småsaker. Men du måste ju själv lite fundera på vad som är viktigast. Principer eller att samarbete och kontakter fungerar. I bland kan ju principen vara viktig också. Så det behöver i sig inte vara fel.

Ser inte hur det var mig tjänsten gällde, det var ju barnet som behövde hjälpen. Kan inte minnas att han tackat mig för något jag gjort för barnen, ser inte det som något konstigt heller.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (F) skrev 2024-05-15 13:32:37 följande:

Klart du ska tacka för hjälpen! Skulle du ha tackat en granne eller kompis? Bete dig som en väluppfostrad person så ska du se att resten ordnar sig.

Han hjälpte inte mig, han hjälpte vårt barn. Hade varit en helt annan sak om någon annan ryckt in, men inte hennes egen pappa.
  • Anonym (Mamma)

Jag har hjälpt barnen fler gånger än jag kan räkna på hans veckor, det har det aldrig tackats för, varför är det här annorlunda? Det är hans barn lika mycket som mina.

• Anonym (Mamma)
    Tukt skrev 2024-05-15 13:41:28 följande:
    Då tolkar jag det som att det är principen som är viktigast för dig. Stämmer det?
    Ingen princip, men jag tycker att han är fånig som blir arg över en sån sak. Han gjorde sitt eget barn en tjänst, varför ska jag tacka för det? Tanken slog mig inte ens att det är något att tacka för. Det var inte jag som bad honom hämta heller, det ringde hon själv om. Hon är femton, inte ett småbarn som behöver passas på.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-05-15 13:43:57 följande:
    Hade det framkommit i TS hade det varit begripligare.
    Varför? Jag har aldrig förväntat mig att han ska tacka för att jag tar hand om mina barn. Att han kunde förvänta sig det slog mig öht inte.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-05-15 17:43:25 följande:

Klart du ska tacka, han har ju satt barnet framför sig själv och dig framför sig, det var din vecka, rent juridiskt har han inte föräldraansvar denna veckan, det är du som är ensam vårdnadshavare när det är din vecka, hur fick han ens reda på att barnet behövde hämtas undrar jag, fsk ska ringa dig när det är din vecka.

Jag är så less på alla er kvinnor som ska både ha kakan kvar och äta upp den. Lev ditt liv på egna ben, det är vad det betyder att skilja sig, då tappar man snuttefilten man hade och får ta eget ansvar.

Femtonåringar går inte på förskola. Rent krasst hade hon kunnat ta sig hem själv om hon varit tvungen. Jag vill inte ha några jäkla kakor, men barnen är hans ansvar 24/7 precis som de är mitt. Man slutar inte vara förälder för att de bor hos den andra den veckan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fh) skrev 2024-05-15 18:57:00 följande:
    Som ensamstående så ska man ha körkort om du inte har bra kollektivtrafik, vad gör du om du ska åka in akut utan ringa 112? Ringer du nån vän som ska köra?
    Hade de problemet förut , släkting som var ensamstående och ringde stup i kvart 
    Till slut svarade jag inte

Är ni två som delar vårdande varann veckan så har han lagt upp sin ensamma vecka och där ingår inte hämta .
    Han har nog inga problem att hämta men ett TACK är något du ska sälja 

Och säga Tack på andra saker mer 

Ensamstående mammor tror de sitter över barnens pappor på nåt konstigt sett 
    Jag får inte köra bil och det är jättebra kollektivtrafik. Ingen behöver hämta i vanliga fall, de tar sig själva med buss eller tåg.
    Har aldrig behövt be någon köra, då tar jag taxi om det inte fungerar kollektivt.
  • Anonym (Mamma)

Och hon tackade.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Vv) skrev 2024-05-15 19:14:18 följande:
    Hade svaret varit annorlunda om det var mormor som hämtade? Var ts nu hemma när han kom med dottern så hade det inte varit svårt att kläcka ur sig ett tack, eller om det var över telefon "jag har precis lämnat av henne" - "ok, tack, då vet jag"

Men den här logiken behöver man inte säga tack till servitören heller när hen kommer med maten, du har ju betalat och beställt den själv.... men är man uppfostrad någorlunda så säger man ju tack.

Hade något av våra barn blivit sjukt och min man hade åkt och hämtat så hade jag tackat honom med, man väljer faktiskt vilken sorts relation man vill ha

Mormor hade självklart tackats, hon har inget sånt ansvar när det gäller barnen.

Vi pratade öht inte, fick veta flera dagar senare att han var arg över det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Vv) skrev 2024-05-15 20:23:49 följande:
    Men suck, är det alltså 15åringen som sagt någon kommentar över att pappa var sur, har du ens pratat med pappan själv? För tonåringar älskar att spela föräldrar mot varandra...... 

Det är väl bara att ringa /skriva typ, "hörde att du var sur när du hämtat dottern?" Och om han då säger att han hade förväntat sig  ett tack så är det väl bara att säga "vad skönt för dottern att hon slapp åka själv, det uppskattas"
    Jag känner honom och jag känner mitt barn och det var han själv som sa det flera dagar senare.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-05-16 10:35:17 följande:
    För att han åkte från sitt jobb för att hämta sin sjuka dotter när ts inte hade körkort och då inte ha möjlighet? 

Ja, verkligen en dårlig pappa. 
    Han var ledig, annars hade han aldrig åkt. Han har flera gånger skickat iväg dem sjuka för att han "måste till jobbet", trots att han kan jobba hemifrån så mycket han vill.
  • Anonym (Mamma)
    Räkan77 skrev 2024-05-16 12:03:40 följande:
    Vad hade dottern gjort om pappan var på jobbet? Hade hon ringt dig eller tagit sig hem på egen hand? Var det nödvändigt att någon kommer och hämtade henne eller var det det bara skönt för din dotter att få skjuts när hon inte mådde bra?
    Hon hade kunnat ta sig hem om hon var tvungen. I annat fall hade hon kunnat ta taxi.
Svar på tråden Tacka för att han hämtade?