• Anonym (Sårad)

    Vad är det för typ människor?

    Min pojkvän verkar ha ghostat mig igen samt att jag har en vän som ghostat mig. Vad är det för typ av människor som försvinner för att dyka upp igen sen försvinna igen? Jag känner även till andra just sånna människor men förstår de inte vad de håller på med och hur det sårar andra?

  • Svar på tråden Vad är det för typ människor?
  • Tow2Mater
    Anonym (Sårad) skrev 2024-05-15 16:22:33 följande:

    Min vän var jag vän med i flera år, vi bråkade inte eller något utan hon försvann bara och jag har inte kontaktat henne heller sedan hon försvann så har brytit där. Min pojkvän ghostade när jag kom med krav sen redde vi ut det men nu har han gjort det igen. Jag är absolut inte naiv eller för snäll eller what so ever och jag är hård redan i start med vad jag vill, så ni som påstår att ghostare bara ghostar naiva för snälla människor osv kan lägga ner det snacket för ni vet inte allt. Förstår inte heller hur man kan försvara sånt idiotiskt beteende. Nu pratar jag om människor som ghostar andra som inte gjort de något.


    Låter ju som du ghostade henne lika mycket. Varfor har du inte kontaktat henne?
  • Anonym (Skickades)

    Har ghostat en gång. Det var en fd vän som blev för mycket. Det var säkert synd om denne, men det finns ändå en gräns. Vännen höll på med diverse manipulationer och annat toxiskt. Valde att sluta höra av mig och svara på sms. Finns ingenting jag kunde göra. Någonstans så behöver man se till sitt eget. En nyligen bekant, skulle det vara en barndomsvän så skulle ghostning inte vara ett alternativ.


    Gör inte ghostningar i övrigt även om jag vet med mig att jag har svårt att ta farväl av andra.

  • Anonym (Inhumant)

    Vi lever i ett samhälle där vi är extremt påverkade av sociala medier. Läkarna menar på att barn som tittar på tik tok och annat skit får sådana dopamin hits att inget annat matchar det. Påverkan av sociala medier är påtaglig för vuxna med. Man swipar höger/vänster på tinder och sitter bakom sin skärm otaliga timmar om dagen och underhåller sina relationer i text. Jag har stött på både romantiska och platoniska vänner som "swipear" bort andra människor irl så fort man stöter på ett litet problem. Så istället för att snacka, reda ut och gå vidare med sin vänskap kastar man bort individen, dvs ghostar, och hittar en ny. Och så går hamsterhjulet. Vi lever i ett inhumant samhälle. 

  • Anonym (Sårad)
    Anonym (Inhumant) skrev 2024-05-15 19:45:35 följande:

    Vi lever i ett samhälle där vi är extremt påverkade av sociala medier. Läkarna menar på att barn som tittar på tik tok och annat skit får sådana dopamin hits att inget annat matchar det. Påverkan av sociala medier är påtaglig för vuxna med. Man swipar höger/vänster på tinder och sitter bakom sin skärm otaliga timmar om dagen och underhåller sina relationer i text. Jag har stött på både romantiska och platoniska vänner som "swipear" bort andra människor irl så fort man stöter på ett litet problem. Så istället för att snacka, reda ut och gå vidare med sin vänskap kastar man bort individen, dvs ghostar, och hittar en ny. Och så går hamsterhjulet. Vi lever i ett inhumant samhälle. 


    Väldigt bra beskrivet. Lättare att kasta enligt de än att fixa.
  • Anonym (Sårad)

    Tow2Mater: jag kontaktade henne efter några veckors tystnad som hon inte besvarade på och sen dess lät jag bli.

  • Tow2Mater
    Anonym (Sårad) skrev 2024-05-15 22:16:07 följande:

    Tow2Mater: jag kontaktade henne efter några veckors tystnad som hon inte besvarade på och sen dess lät jag bli.


    Ok, bra det.
    Kanske hon har något jobbigt i sitt liv och orkar inte.
  • Anonym (B)

    Jag har en person nyligen, blockade personen så jag dels fann henne obehaglig och väldigt självupptagen. 
    kanske är du omedveten om hur du uppfattas? Säger inte att det måste vara så. Men många gör det för att dom inte törs eller vill avsluta. 


    anses nog rätt fegt att inte förklara sig. 

  • Anonym (sanna)
    Anonym (B) skrev 2024-05-16 00:41:29 följande:

    Jag har en person nyligen, blockade personen så jag dels fann henne obehaglig och väldigt självupptagen. 
    kanske är du omedveten om hur du uppfattas? Säger inte att det måste vara så. Men många gör det för att dom inte törs eller vill avsluta. 


    anses nog rätt fegt att inte förklara sig. 


    Precis. Många som ghostar gör det för att personen de ghostar har ett beteende som de försöker undvika att drabbas av. 
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (sanna) skrev 2024-05-16 04:36:26 följande:
    Precis. Många som ghostar gör det för att personen de ghostar har ett beteende som de försöker undvika att drabbas av. 
    Du kan inte jämföra den typen av människor med alla andra. Jag har inte gjort något mot varken min vän eller pojkvän. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Sårad) skrev 2024-05-16 09:25:00 följande:
    Du kan inte jämföra den typen av människor med alla andra. Jag har inte gjort något mot varken min vän eller pojkvän. 

    Jag är ganska övertygad om att hon skulle säga samma sak faktist. I hennes värld har hon ej gjort nåt fel alls. Menar verkligen inte att just du behöver gjort det, men alla är inte medvetna om sitt beteende. 

    om hon hade vart det hade hon ansträngt sig för att förändra sitt beteende, såvida hon inte är autistisk för då blir det ju svårare, då är hennes beteende helt naturligt för henne. För denna tjejen är helt ensam och folk, även killar har lämnat henne och hittat på olika historier (troligtvis) för att ha en anledning att lämnas ifred. 


    men om det bara är dessa två som ghostat dig kanske du bara hade oturen att träffa på såna och hade inget med dig att göra. Kan ju vara knepiga personer. 

  • Anonym (Sårad)
    Anonym (B) skrev 2024-05-16 09:45:43 följande:

    Jag är ganska övertygad om att hon skulle säga samma sak faktist. I hennes värld har hon ej gjort nåt fel alls. Menar verkligen inte att just du behöver gjort det, men alla är inte medvetna om sitt beteende. 

    om hon hade vart det hade hon ansträngt sig för att förändra sitt beteende, såvida hon inte är autistisk för då blir det ju svårare, då är hennes beteende helt naturligt för henne. För denna tjejen är helt ensam och folk, även killar har lämnat henne och hittat på olika historier (troligtvis) för att ha en anledning att lämnas ifred. 


    men om det bara är dessa två som ghostat dig kanske du bara hade oturen att träffa på såna och hade inget med dig att göra. Kan ju vara knepiga personer. 


    Du känner inte mig, jag och min vän har varit väldigt bra på att kommunicera om allt men min pojkvän däremot är inte bra på det och han tog åt sig när jag började ställa krav.
    Och jag är inte ensam eller haft problem med andra.
  • Anonym (sanna)
    Anonym (Sårad) skrev 2024-05-16 09:56:27 följande:
    Du känner inte mig, jag och min vän har varit väldigt bra på att kommunicera om allt men min pojkvän däremot är inte bra på det och han tog åt sig när jag började ställa krav.
    Och jag är inte ensam eller haft problem med andra.
    Fast det kan ju inte vara sant att ni har haft en jättebra kommunikation och så plötsligt slutar hon att höra av sig. Då har du säkert missuppfattat er relation. Om hon hade uppskattat er kommunikation så hade hon inte ghostat dig. 

    Vilken sorts krav är det du ställer på din pojkvän? Det är uppenbart att han inte vill uppfylla de kraven och inte heller förklara för dig varför. 
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (sanna) skrev 2024-05-16 10:08:02 följande:
    Fast det kan ju inte vara sant att ni har haft en jättebra kommunikation och så plötsligt slutar hon att höra av sig. Då har du säkert missuppfattat er relation. Om hon hade uppskattat er kommunikation så hade hon inte ghostat dig. 

    Vilken sorts krav är det du ställer på din pojkvän? Det är uppenbart att han inte vill uppfylla de kraven och inte heller förklara för dig varför. 
    Vem är du att påstå saker du inte vet? Fullt möjligt att två personer varit bra på att kommunicera för att sedan inte vara det. Allt är möjligt idag.

    Jag krävde kommunikation och respekt.
  • Anonym (Är kanske en sån person)

    En del blir nog rädda om de får för höga krav mot sig. Då kanske de inte vågar säga som det är av nån anledning. Kanske konflikträdda. Enklare då att låta allt rinna ut i sanden. 

  • Anonym (sanna)
    Anonym (Sårad) skrev 2024-05-16 10:17:02 följande:
    Vem är du att påstå saker du inte vet? Fullt möjligt att två personer varit bra på att kommunicera för att sedan inte vara det. Allt är möjligt idag.

    Jag krävde kommunikation och respekt.
    Du "kräver" kommunikation och resultatet blev noll kommunikation. 

    Jag känner inte dig eller ditt ex, men jag tycker mig se ett samband där. Som ovanstående skriver så är det inte ovanligt att krav gör att man vänder bort åt motsatt håll. 

    Fast det är lite konstigt att först vara bra på att kommunicera och sedan bli dålig på det. Som att spela tennis jättebra, men sen inte veta hur man gör. Men vi menar kanske olika saker. Tror det ligger något i detta i alla fall, att de inte orkade förklara för dig varför de inte vill ha kontakt. 
  • Anonym (Ullis)

    Nej, jag tror inte heller att du blir ghostad på grund av att du är för snäll. Tvärtom tror jag att det är dessa personer som ghostar som har svårt att ta vissa diskussioner, kommunicera eller förklara situationen och tycker att det blir lättare att bara dra/försvinna utan förklaring. 


    Jag har själv ghostat olika personer i olika sammanhang och alla gånger jag gjort det har det varit just på grund av sådana orsaker: orkar inte såra någon genom att berätta att jag inte längre är intresserad, orkar inte berätta att jag mår dåligt och inte vill va med den specifika personen för att jag skulle bli ännu mer dränerad av just den personen, orkar inte ta diskussionen att vi vuxit ifrån varandra och att vi inte har något gemensamt längre m.m.m. Kan ju tyckas skitkonstigt att hantera det så, känner själv att det är ganska omoget men helt ärligt så har jag inte ens känt orken av att lösa/förklara vissa situationer med vissa personer på grund av att jag inte tror att de skulle fatta eller för att även om de skulle fatta så har jag av någon anledning redan tröttnat och gått vidare.

    Min gissning är att din pojkvän tyckte att ditt krav blev jobbigt att hantera så han orkar inte ta diskussionen vidare just nu och din kompis har jag ingen aning om. Du kanske skrivit inlåtit inlägg vad som hänt men har inte läst alla.

  • Anonym (Sårad)

    Sanna: och du tycker det är konstigt att ha krav eller? Då kan man lika gärna vara singel om man inte vill ha så normala krav som kommunikation. Helt sjukt vilken värld ni lever i. Sociala medier skadade hela högen även här som försvarar så galet beteende.

  • Anonym (B)
    Anonym (Sårad) skrev 2024-05-16 21:05:03 följande:

    Sanna: och du tycker det är konstigt att ha krav eller? Då kan man lika gärna vara singel om man inte vill ha så normala krav som kommunikation. Helt sjukt vilken värld ni lever i. Sociala medier skadade hela högen även här som försvarar så galet beteende.


    Vi vet ju ingenting om dig. Kommunikation säger du, det ville den andra kvinnan också ha som jag skrev om, men inte uppfattade sig själv ha gjort nåt fel heller. 


    hon hörde av sig väldigt ofta till mig och prata ville hon, om sig själv ja. 


    jag är själv väldigt social och är duktig på att hålla igång samtal, men också för att jag är genuint nyfiken på andra människor jag valt att försöka lära känna. Men man tappar intresset väldigt fort när man är den som får hålla igång samtalen utan att få någon fråga om en själv eller att personen spinner vidare på det man säger. 


    skulle säga att det är omöjligt att ha en relation med en sån person, både vänskaplig och kärleksmässig. 

Svar på tråden Vad är det för typ människor?