Inlägg från: Anonym (Förvirrad Fårskalle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)

    Grejen med hijab

    Cathariiina skrev 2024-05-17 14:02:10 följande:
    Jag tycker att det ska vara kopplat till bidragslagstiftningen, eftersom det är fel att dessa kvinnor gör sig oanställningsbara med flit. Om de dyker upp på arbesförmedlingen och deras åtgärder och på anställningsintervjuer (man kan ringa och fråga) i slöja, så ska de inte ha socialbidrag eller annat arbetslöshetsunderstöd förrän slöjan är väck (i dessa sammanhang). 
    Det står faktiskt redan i Arbetsförmedlingens regelverk att ersättningen ska påverkas om man aktivt saboterar sina förutsättningar att få ett anvisat jobb.

    Slöjfolket är antingen undantagna denna regel, eller så tar de gärna den smällen. Å andra sidan, försörjningsstöd i trinda siffror är såpass lättillgängligt att det borde finnas gott om marginaler för sådant...
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Cathariiina skrev 2024-05-17 16:58:22 följande:
    Ja, jag undrar hur mycket Af-handläggarna vågar använda sig av den regeln. Och då inte bara när det gäller spökplumpar, utan även infödda svenskar med olika "personliga uttryck".
    De skiter fullkomligt i vilket. Arbetsförmedlingen har f.ö.väldigt lite med arbetsmarknaden att göra, de är i praktiken bara bidragsadministratörer.
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Jemp skrev 2024-05-17 17:38:03 följande:

    Det torra svaret på detta är ju att nej, partipolitik eller ansiktstatueringar är inte en diskrimineringsgrund, men religion är det. Och nej, du har ingen rättighet att slippa se slöjor eller andra saker som krockar med dina värderingar. 


    Arbetsgivaren riskerar ju dock att gå miste om kompetens vare sig det handlar om slöjor eller punkfrisyrer. 


    Hehe, men för att sluta cirkeln i denna diskussionen - många bär ju hijab av andra skäl än religiösa. Detta är ju hur tydligt som helst och vi har verkligen avhandlat detta ordentligt i denna tråden. Så om jag kräver av en sådan bärare att upphöra med detta, så är det inte religiös diskriminering. 


    Lär lite av Cathariiina här. Hon slänger sig med lite vassa och nedsättande epitet ibland, men jehklar vad hon är spot on i sina analyser!


    P.S. Muslimer behöver btw inte alls stå utanför samhälle och arbetsmarknad om de inte vill. Jag har en drös muslimer bland mina anställda. Några riktigt vassa iranskor och bosnierna ska vi inte tala om. Bästa arbetarna ever. Slöjfria, förstås. D.S.

  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-17 19:20:25 följande:
    det är inte automatiskt förbjudet

    TS skrev "jämlik arbetsplats", jag förstår inte vad "jämlik" har med saken att göra.
    "jämlik arbetsplats" är ofta något som dryper av ideologi och politisk aktivism så jag tycker att det blir motsägelsefullt.
    Vad är en hbtq certifierad kommun med dragqueens på bibliotek, vad är genusdagis, förutom politisk aktivism?

    TS menar att en jämlik arbetsplats är ett ställe där samma villkor gäller för alla. Inga andra frågor ska drivas utöver företagets. Ingen ska ha utrymme, status, privilegier eller rättigheter utöver någon annans. Gäller muslimer, gäller regnbågsfolk, gäller trädkramare, gäller satanister. För att bara nämna några få.

    Inte många arbetsplatser är dock sådana i praktiken. Förekommer massa otillbörlig politik och lobby överallt och ängsligt mjäkiga Sverige är väl en utmärkt plats för att få igenom sina idéer och dogmer.

    HBTQI-lobbyn har haft stora framgångar i att uppnå jämställdhet och utrymme i det offentliga rummet vilket jag unnar dem. Men jag blir lite lack när det ska forceras och slås in öppna dörrar (varför kom jag plötsligt att tänka på det brittiska bidraget i ESC?). Normalisera, men gör inte anspråk på att vara den nya normen.


    Och, don't get me started on genusdagis. Hejda vansinnet, någon. Snälla.

  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-17 20:49:00 följande:
    Samma regler för alla innebär t.e.x att antingen får alla ha religiösa symboler eller ingen, enligt dej får ingen ha det på en jämlik arbetsplats, är det diskrimineringsombudsmannen som säger aja baja eller är det bara du?
    Ja precis. Inga slöjor, inga kors. Eller pentagram. 
    Inga klanmärken, gäller även väst från mc-klubb. Icke heller några pins med "stoppa kärnkraften" eller "rädda regnskogen". 

    Jag kan fortsätta i all oändlighet, men för att slippa räkna upp alla varianter som kan finnas - kort och gott inga statements, inga religiösa eller politiska uttryck. Och bara för att vara konsekvent, skulle jag inte ens tillåta lagtröjor, hur harmlösa de än är. 

    Den som säger aja baja är den som har fått i uppgift att se till så att företagets policy efterlevs. Kan vara du, jag eller diskrimineringsombudsmannen (får man säga så ännu, det ska inte vara diskrimineringsPERSONEN eller så??)
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-17 21:38:36 följande:
    Ja precis är inget svar på frågan är det diskrimineringsombudsmannen som säger aja baja inte på en jämlik arbetsplats eller är det bara du?

    Det stämmer, det är det inte.

    Följande är det:


    "Den som säger aja baja är den som har fått i uppgift att se till så att företagets policy efterlevs. Kan vara du, jag eller diskrimineringsombudsmannen".


     


    Dags för nya brillor, vännen? Eller en god natts sömn? :)

  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Xenia skrev 2024-05-18 23:15:36 följande:
    Som jag tidigare sagt är att undvika "stöta sig med kunder" inget godtagbart skäl. Det finns kunder som ogillar svarta, det finns de som ogillar alla från Mellanöstern och det finns de som ogillar alla invandrare. 
    Jag är arbetsgivare och jag lever på mina kunder. Var så säker på att jag alltid kommer att prioritera dem framför ditt behov av att gnida in din religion i nyllet på folk. 

    Hudfärg eller ras signalerar ingenting. Det är något man föds med och det är inget man kan påverka. Så där drar drar jag gränsen. Hellre ingen kund än en rasistisk kund.

    Men ett klädesplagg som har starkt symbolvärde är ett val, eller ställningstagande. Stor skillnad!

    Ditt ställningstagande är något som du är fri att visa upp på din fritid. Men när du är on the clock hos mig är du en anställd, varken mer eller mindre. När du är uthyrd hos kund kräver jag att du representerar din arbetsgivare på ett neutralt och professionellt sätt.

    Symboler kan väcka allehanda känslor, beroende på vad man förknippar dem med. Just slöjan är associerad med en mängd saker som i Sverige anses vara negativa och inhumana. Just du kanske inte skriver under på dessa saker, men du väljer att bära deras symbol, vilket är illa nog.

    Jag som affärsidkare vill inte bli associerad med sådant som krockar med mina värderingar. Det ska ingen behöva bli.

      
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    ClumsySmurf skrev 2024-05-19 13:15:17 följande:
    Nu kanske det är jag som är en Förvirrad Fårskalle men jag förstår inte om du är en arbetsgivare som har detta som genomtänkt policy, då hade du kunnat börjat diskussionen på ett professionellt sätt och inte med "jag fick en tanke när jag porrsufrade"



    Jag porrsurfade och råkade se saker som fick mig att fundera kring användningen av hijab. Användningen av hijab av andra skäl än religiösa, vill säga. 

    Eller, användning av hijab som självändamål, om du så vill.

    Dessa funderingar sökte jag klarhet i och jag har till viss grad fått det. Sen på vägen har ju den usprungliga sakfrågan kommit mer och mer i skymundan för att snacket (som det ofta blir i debatter) började gravitera mer åt andra hijabrelaterade frågor.

    Intresssanta frågor ändå, tycker jag. Relevanta, i högsta grad.

    Men det hela började med en insikt på en vuxensajt, ja.

    Det är en informationsbit som jag iofs hade kunnat utelämna, om jag vetat hur svårt folk skulle ha att ta sig förbi just den.
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Xenia skrev 2024-05-20 00:22:11 följande:
    "Min religion", du vet fan inget om jag öht har någon religion. Däremot är jag för religionsfrihet och för vuxna kvinnors frihet att få klä sig som de vill och emot diskriminering.

    Du som arbetsgivare skulle kunna göra mycket för invandrares integration i Sverige du föredrar att dela dina kunders fördomar och slaviskt underkasta dig dem. Eller så skyller du bara på dem för att du själv är så jäkla fördomsfull.

    Om du vägrar anställa kvinnor med hijab så bryter du mot lagen. Säger du till sökande med hijab att de inte kan komma på fråga pga sin hijab? Säger du samma sak till arbetsförmedlingen när du söker folk?

    En kvinna som söker jobb vill försörja sig själv och sin familj men du unnar henne inte det. Därför att du förknipper slöjan med allehanda negativa saker. I värsta fall tvingas hon av sin man och/el familj att bära slöjan. Genom ditt olagliga handlande tvingas hon då att antingen avstå från arbete (och leva på bidrag) eller arbeta bara i ensamjobb om städerska (inga arbetskamrater) eller enbart få andra invandrare som arbetskamrater (försvårar integrationen).
    När ska du bli medveten om att du inte jobbar mot diskriminering i din polemik? Du strider för särprivilegier. Sånt sysslar jag inte med.

    Jag förstår inte varför just hijab ska vara ett undantag? På vilka grunder ska den särbehandlas? 

    Att någon kanske tvingas att bära den duger inte som argument. Det är han som tvingar sin kvinna att bära hijab som begår brottet. Kvinnoförtryck och hot är också olagligt här, det vet du va? Jag vill inte underlätta för honom, eller på andra sätt signalera att jag tycker att det är ok att bryta mot den lagen.

    Och vet du en annan sak? Jag jobbar för att sätta mat på bordet till mina barn. Jag är inte en socialassistent. 
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Cathariiina skrev 2024-05-20 09:32:08 följande:

    En annan tanke: kläder har i alla tider använts för att skapa sammanhållning mellan människor. T.ex. militäruniformer, skoluniformer, sockendräkter, olika typer av arbetsuniformer - om inte annat så kanske en keps eller en scarf som alla anställda ska bära. 

    Om en grupp i samhället då väljer att skilja ut sig med väldigt avvikande kläder, som ingen människa här i Sverige hade sett annat än på illustrationer till "Tusen och en Natt" före 1990-talet, så är det väl klart att den gruppen ses som avvikande? Som att de hör ihop med varandra men inte med majoritetssamhället.

    Ett slöjförbud skulle kickstarta integrationen. Dessa kvinnor skulle genast uppfattas som mindre främmande och skrämmande, mer möjliga att anställa, bli väninna med och bjuda in på kaffe, låta barnen leka tillsammans med hennes...


    Förbud låter lite barskt i mina öron. Sådant har en tendens att resultera i uppror och bråk.

    Jag tror mer på uppmuntran och belöning. Detta kommer såklart aldrig att hända, men rent hypotetiskt:

    Lek med tanken att återflyttsbidrag fick sällskap av slöjbidrag. Alltså, alla som lägger bort slöjan får 200 000 kr i nåt som vi kan kalla integrationsbonus.

    Undrar hur många slöjor som hade åkt av fortare än kvickt och hur många som hade behållits i rättrogenhetens namn.

    Vad tror våra läsare?  
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Gullvivor skrev 2024-05-20 10:52:16 följande:
    Men ja, låter som en fantastisk idé. 
    Skulle sätta på döttrarna slöja också och så "tar vi av den" alla tre, 600k rikare blir en bra start för att börja ett nytt liv utomlands. 😎
    Kanon, eller hur. Ingen som skulle få för sig att abortera foster p.g.a. kvinnligt kön heller, efter att det blivit en kassako. Människor av kvinnokön kanske rentav hade fått ett värde helt plötsligt! Win-win.
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Cathariiina skrev 2024-05-20 10:42:24 följande
    Det är samma med deras förbud mot att låna ut pengar mot ränta (bankerna i Arabvärlden tar i stället en "avgift" som är proportionerlig mot det utlånade beloppet!) och deras förbud mot prostitution (i stället ingår mannen och kvinnan ett s.k. "njutningsäktenskap" i en timme, och när äktenskapet sedan snabbt upplöses igen ger mannen kvinnan en liten skilsmässopeng!)
    Vad säger reglerna om hijab under bröllopsnatten, förlåt timmen? På eller av?
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Cathariiina skrev 2024-05-20 11:11:53 följande:
    Som sagt, muslimerna är pragmatiska...

    Mm, gör de rätt i. Varför offra nåt om man kan göra det gött för sig. Regler är till för att hittas kryphål i, inte sant.


    Vi kan nog lugnt utgå ifrån att slöjan skulle åka av om bara incitamentet är det rätta.

    Anställningsbarhet är inte ett sådant incitament i Sverige, skillnaden i lön och försörjningsstöd är för liten. Företag och myndigheter i ängsliga PK-Sverige har dessutom visat en entusiastisk vilja till att anpassa sig efter invandrare, utan att kräva detsamma i gengäld. Utan att kräva någon motprestation över huvud taget egentligen. 

  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Xenia skrev 2024-05-16 00:55:51 följande:
     Vuxna kvinnor bor fa kla sig som de vill.
    Ja, på sin fritid. Inte på arbetstid.
    Låt mig ge dig exempel ur verkliga livet.

    En av mina konsulter ville åka ut till kund iförd sönderrivna jeans. En annan försökte sig på shorts en vacker sommardag. En tredje hade installerat silikon i tuttarna och ville gärna visa upp sin nya klyfta i djupa urringningar. Inget av dessa har nån religiös koppling, men jag kan berätta att det blev bakläxa på alla tre. Det spelar ingen roll om kunden i sig inte har någon klädpolicy. Jag gissar t.o.m. att det generösa dekolletaget var riktigt poppis.

    Jag driver ett företag med en hög seriös profil och vill att mitt varumärke ska associeras med detta. Som sagt, när du är om the clock (i synnerhet ute hos kund) är det varumärket du ska representera, inga andra ställningstaganden.

    Detta utesluter inte att vi bejakar företagets multireligiösa och multikulturella blandning. Vi sköter det bara på andra sätt. Vi anordnar t.ex. AW och temafester där de olika nationaliteterna turas om att organisera. De berättar om sina seder, dukar upp sin mat och spelar sin musik. Gärna klädda i sina traditionella dräkter. Vi har provat på magdans och bollywood (totalt hysteriskt!). Vi firar Diwali, Eid, vi firar det kinesiska nyåret. Till och med Lucia vågar vi fira utan rädsla för att kränka någon. Vi har skitkul och allt är såklart 100% frivilligt.

    Detta har bidragit till en mycket god atmosfär och ömsesidig tolerans arbetskamraterna emellan. Men om jag hade tillåtit propaganda för vissa utvalda -ismer, ideologier eller inriktningar, så hade det garanterat uppstått konflikter och slitningar.
     
    Just sayin'. 
  • Anonym (Förvirrad Fårskalle)
    Xenia skrev 2024-05-20 16:08:41 följande:
    Är man verkligt religiös så säljer man inte sin religion för pengar.

    Dessutom skulle det verkligen kosta för mycket att muta alla med hijab. Det skulle också vara oetiskt, att locka kvinnor att göra något som får dem att få dåligt samvete och må dåligt.

    I Skurup försökte man förbjuda hijab i skolan. Det fick motsatt verkan, en del flickr som inte burit hijab började göra det.

    Vaddå motprestation? De anställda sköter sitt jobb - räcker inte det?

    Att förbjuda hijab går inte ens i skolan. Det är ett brott mot yttrandefriheten:

    "Det finns inget stöd i lag för kommuner att införa beslut som förbjuder huvudduk och liknande plagg i kommunala förskolor och grundskolor, meddelade Högsta förvaltningsdomstolen den 8 december 2022. Domstolen har prövat två mål som rör Skurups och Staffanstorps kommun.


    Johanna Ingemarsson, verksamhetschef och jurist på Malmö mot diskriminering, kommenterar:


     

    Slöjförbudet gäller grundläggande rättighetslagstiftning. Domslutet är viktigt inte enbart för de som bor i Skurup och Staffanstorp, utan rent principiellt för alla i Sverige. Högsta instans sätter nu ner foten och säger att kommuner inte har laglig rätt att inskränka grundläggande fri- och rättigheter.? säger Johanna Ingemarsson.


     

    Slöjförbudet gäller grundläggande rättighetslagstiftning. Domslutet är viktigt inte enbart för de som bor i Skurup och Staffanstorp, utan rent principiellt för alla i Sverige. Högsta instans sätter nu ner foten Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar i sin dom att religionsfriheten, så som den kommer till uttryck i regeringsformen, endast skyddar rätten att utöva sin religion. Uttryck för religionstillhörighet, som att bära huvudduk och liknande klädesplagg, omfattas dock av yttrandefriheten


    . I praktiken krävs det alltså att Sveriges grundlag förändras innan liknande inskränkningar i yttrandefriheten på kommunal nivå kan tillåtas.". I praktiken krävs det alltså att Sveriges grundlag förändras innan liknande inskränkningar i yttrandefriheten på kommunal nivå kan tillåtas."

    press.malmomotdiskriminering.se/posts/news/hogsta-forvaltningsdomstolen-slojforbud-i-sko


    Yttrandefrihet, ey?


    Okidoki, då gör vi så att alla slänger allt förnuft överbord och ägnar oss åt vad vill, bara för att LAGEN låter oss.


    Jag själv ska uppmuntra till en ny hälsningsfras på våra scrum-möten. Vi inleder med att alla reser sig upp, slänger upp armen i vädret och skanderar "Kaaaarl den tolfte, ööö-ööö-ööö"


    Det har vi rätt till, serru. Sen går vi ut och firar valborg med en brasa bestående av koraner. Det har vi också rätt till.

Svar på tråden Grejen med hijab