• LäkareOchPappa

Vad ska pojken heta?

Hej!

Jag och min sambo väntar en lite pojke i juli och är inte överens om vad han ska heta. Vi har två barn sedan tidigare, de heter:
    ELISE Edith Signe
    AUGUST Axel Åke

Jag gillar förslagen: Frans, Ruben, Vilgot & Josef.
    Sambon gillar: Edvin, Anton, Ivar, Folke & Helmer. 

Som ni kanske ser så gillar vi lite äldre namn och eftersom våra två andra barn har sådana namn vill vi gärna att den tredje också ska ha det. 

Några namn som vi älskar men som tyvärr av olika anledningar går bort är: Valdemar, Gunnar, Birger, Tor, Birk & Gilbert. 

Vi vore otroligt tacksamma för alla förslag ni har!

Elise -18 August -20 BF -24
  • Svar på tråden Vad ska pojken heta?
  • Cathariiina
    Zaro skrev 2024-05-19 02:42:07 följande:
    Fräscht? Ens bakgrund är ju ens bakgrund. Det handlar väl om Israel och inte automatiskt judar. Judar ser ocksp väldigt olika ut.
    Ja men om detta föräldrapar är svenskar - och det verkar de ju vara med tanke på de andra barnens namn - så är ju inte judendomen eller Israeliska staten deras bakgrund.

Skulle du döpa din son till Vladimir just nu..?
  • Cathariiina
    Zaro skrev 2024-05-18 20:11:44 följande:

Gilbert? Fy fan vad gulligt!

Tycker du? Jag tycker att alla namn som slutar på -bert är fula och töntiga. Men man kan ju tycka olika förstås. 

Gilbert har dock även positiva associationer - jag tänker på Gilbert Blythe i Anne på Grönkulla, som ju var en svärmorsdröm!
  • Anonym (Li)
    Cathariiina skrev 2024-05-19 02:08:03 följande:
    Ruben och Josef. De är så judiska att i alla fall jag direkt tänker att familjen måste vara judisk, eller (om utseendet visar att det inte kan vara så) tillhöra någon sträng gammaltestamenttroende kristen sekt. Om detta är positivt eller inte avgör man förstås själv, men i samband med folkmordet som pågår så känns det judiska inte så fräscht för mig i alla fall. 
    Själv tänker jag på Stalin först när jag hör Josef, sen kommer kristendomen. Alla är vi olika. Men är nog fler i Sverige som tänker kristendom än judendom när de hör Josef.
    Ruben Är för mig Ruben Östlund och Reuben salmander. Samt en kompis son. Förknippar inte namnet med judendom alls faktiskt.

Själv har jag ett barn med ett namn som kan kopplas till judendomen, men de flesta under 60 år tänker nog snarare på popmusik och tv-serier.

Men även om det förknippas med judendom så är det väl inget konstigt med det heller.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Li) skrev 2024-05-19 13:45:59 följande:
    Själv tänker jag på Stalin först när jag hör Josef, sen kommer kristendomen. Alla är vi olika. Men är nog fler i Sverige som tänker kristendom än judendom när de hör Josef.
    Ruben Är för mig Ruben Östlund och Reuben salmander. Samt en kompis son. Förknippar inte namnet med judendom alls faktiskt.

Själv har jag ett barn med ett namn som kan kopplas till judendomen, men de flesta under 60 år tänker nog snarare på popmusik och tv-serier.

Men även om det förknippas med judendom så är det väl inget konstigt med det heller.

Känner bara engelska icke-judar som heter Josef och så Jesus extrapappa förstås. Palestinakramare kan ju stava det Yusuf eller någon annan arabisk variant. 

Alla Ruben jag känner är katoliker, eller en protestant också. 

Mitt barn har ett judiskt namn, även om det är vanligt hos katoliker och protestanter också. Det skäms jag inte för. 

• Anonym (twinmummy)

Så fina namn

Jag har 2 döttrar Astrid och Estrid födda 2020

Jag älskar namnet Vilgot 

• Cathariiina

Kom på fyra till som passar med syskonnamnen: 

Valdemar

Gregor

Sigismund

Lothar

SÅ stiliga!

• LäkareOchPappa
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-15 05:44:51 följande:
    Av samtliga nämna namn skulle jag endast kunna tänka mig Josef och Edvin.
    De "förbjudna" namnen kan pojken vara glad att få slippa. Gunnar liksom??? Va?
    Tur är det väl att vi gillar olika!
  • LäkareOchPappa
    Anonym (X) skrev 2024-05-18 16:02:59 följande:
    Om ni utgår från de ni gillar och ser på liknande namn
    Valdemar - Valter eller Wilhelm
    Gunar & Gilbert - Göran eller Georg
    Birger & Birk - Bengt eller Björn
    Tor - Tore, Tord, Torvald, Torkel, Torsten, Ture,
    Georg var mycket fint, tack!
  • LäkareOchPappa
    Anonym (Rebecka) skrev 2024-05-13 22:41:06 följande:

Edvin är min favorit, det är gammeldags, mjukt och passar ihop med syskonens båda namn. 

Andra förslag; Didrik, Fabian, Axel, Arvid, Theodor och Ludvig.
    Ludvig och Arvid stod på vår lista när vi fick syskon men han fick bli en liten Adrian istället

Axel är superfint men det heter min bror så det kan bli lite svårt, Ludvig och Fabian är fina!
  • Anonym (Y)

Gustaf
    Fredric
    Agne
    Jonathan
    Jan ?

• Anonym (Fint)
    LäkareOchPappa skrev 2024-05-19 19:32:05 följande:
    Axel är superfint men det heter min bror så det kan bli lite svårt, Ludvig och Fabian är fina!
    Ludvig är superfint tsms med August och Elise 😍
  • Anonym (Little daddy man)

Joar
    Gunder
    Palle
    Vide
    Viking 
    Coconutty Chockolade

• Lugnoro

Har ni bestämt er? 

Elise, August och Otto
    Elise, August och Viggo
    Elise, August och Ulrik
    Elise, August och Ingvar
    Elise, August och Ingemar
    Elise, August och Sigfrid
    Elise, August och Valentin
    Elise, August och Sigvard
    Elise, August och Orvar
    Elise, August och Verner
    Elise, August och Ebbe
    Elise, August och Edward
    Elise, August och Eddie
    Elise, August och Egil
    Elise, August och Albert
    Elise, August och Arvid
    Elise, August och Yngve
    Elise, August och Tage 
    Elise, August och Arild
    Elise, August och Sigge
    Elise, August och Valfrid

Som ni ser tycker jag att ni ska välja ett namn på V, D eller vokal då det låter fint ihop med syskonens namn. Lycka till!

• Anonym (Emma)

På min dotters förskoleavdelning finns en Olle, Lasse Bosse Evert.
    Tycker om alla de namnen

• Cathariiina
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-13 11:24:52 följande:

På min dotters förskoleavdelning finns en Olle, Lasse Bosse Evert.
    Tycker om alla de namnen

Är de döpta till smeknamnen Olle, Lasse och Bosse alltså? Det gillar inte jag, jag tycker att alla människor har rätt till ett riktigt namn, och att de själva ska kunna välja vilka som ska få kalla dem smeknamnet. Blir konstigt att vara Olle med hela världen på en gång...

Olof, Lars och Bo får däremot gärna komma tillbaka.
  • LäkareOchPappa

Pojke är här! Han har fått namnet Tage Glad

Det var så självklart när han väl kom, tusen tack för alla förslag. 

Elise -18 August -20 Tage -24
  • Cathariiina
    LäkareOchPappa skrev 2024-08-01 11:13:53 följande:

Pojke är här! Han har fått namnet Tage Glad

Det var så självklart när han väl kom, tusen tack för alla förslag. 

Grattis! Tage blir bra, det är gammalt och rejält. Gillar Elise också, så europeiskt och kulturellt! :)
Svar på tråden Vad ska pojken heta?