Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Vad ska pojken heta?

Elise och August är traditionella och gernamnsk-kulturella namn, jag tänker bland annat på "Für Elise" och August Strindberg. Så jag skulle nog gå för något stiliigt germanskt eller möjligen anglosaxiskt namn, typ

Gustav
    Vilhelm
    Henrik
    Sigfrid 
    Sigvard
    Edvard
    Edmund
    Johan

Jag gillar egentligen inget av era namnförslag, de är (för mig) antingen gubbiga, töntiga, fula eller för judiska. Eller flera av dessa egenskaper på en gång...

• Cathariiina
    trollhona skrev 2024-05-14 10:16:34 följande:
    Ni har jättefina namnförslag allra redan, speciellt Helmer som är så ståtligt.
    Hur kan man tycka att Helmer är "ståtligt"? Eller du kanske skojar? Helmer är ju för evigt förknippat med Stig-Helmer i Sällskapsresan-filmerna, och namnet till rollkaraktären valdes säkert mycket medvetet så att det skulle vara töntigt.
  • Cathariiina
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-15 05:44:51 följande:
    Av samtliga nämna namn skulle jag endast kunna tänka mig Josef och Edvin.
    De "förbjudna" namnen kan pojken vara glad att få slippa. Gunnar liksom??? Va?
    Jag tycker att Gunnar är ett fint och rejält namn. Urnordiskt och manligt! Det var såklart omodernt ett tag eftersom det senast var populärt i 1920-30-talsgenerationen, men nu har det varit tillbaka ett tag. 
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    Zaro skrev 2024-05-19 02:42:07 följande:
    Fräscht? Ens bakgrund är ju ens bakgrund. Det handlar väl om Israel och inte automatiskt judar. Judar ser ocksp väldigt olika ut.
    Ja men om detta föräldrapar är svenskar - och det verkar de ju vara med tanke på de andra barnens namn - så är ju inte judendomen eller Israeliska staten deras bakgrund.

Skulle du döpa din son till Vladimir just nu..?
  • Cathariiina
    Zaro skrev 2024-05-18 20:11:44 följande:

Gilbert? Fy fan vad gulligt!

Tycker du? Jag tycker att alla namn som slutar på -bert är fula och töntiga. Men man kan ju tycka olika förstås. 

Gilbert har dock även positiva associationer - jag tänker på Gilbert Blythe i Anne på Grönkulla, som ju var en svärmorsdröm!
  • Cathariiina

Kom på fyra till som passar med syskonnamnen: 

Valdemar

Gregor

Sigismund

Lothar

SÅ stiliga!

• Cathariiina
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-13 11:24:52 följande:

På min dotters förskoleavdelning finns en Olle, Lasse Bosse Evert.
    Tycker om alla de namnen

Är de döpta till smeknamnen Olle, Lasse och Bosse alltså? Det gillar inte jag, jag tycker att alla människor har rätt till ett riktigt namn, och att de själva ska kunna välja vilka som ska få kalla dem smeknamnet. Blir konstigt att vara Olle med hela världen på en gång...

Olof, Lars och Bo får däremot gärna komma tillbaka.
  • Cathariiina
    LäkareOchPappa skrev 2024-08-01 11:13:53 följande:

Pojke är här! Han har fått namnet Tage Glad

Det var så självklart när han väl kom, tusen tack för alla förslag. 

Grattis! Tage blir bra, det är gammalt och rejält. Gillar Elise också, så europeiskt och kulturellt! :)
Svar på tråden Vad ska pojken heta?