Inlägg från: Anonym (Elsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elsa)

Hur/När återfick Du Lust/Attraktion/Viljan?

Lusten kom tillbaka när jag skilde mig. Det var olika problem i äktenskapet som dödade min lust och när jag äntligen landat efter skilsmässan kände jag att lusten sakta sakta dök upp igen.

För mig var aldrig småbarnsåren eller tonårstid ett problem,  lust fanns ändå på många sätt.  Men den dog sakta ut av dom problem som kantade äktenskapet och aldrig blev lösta. 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Hur kom den tillbaka) skrev 2024-05-13 14:59:06 följande:
    Ja, det är nog naturligt att man känner lust i en ny relation men tror du verkligen att du hade återfunnit luften i din tidigare relation om ni faktiskt hade löst de problem som fanns?
    Nej jag tror inte det . Dom problem som fanns längs med vägen dödade även tilliten och när den försvinner finns ingen återvändo. Det krävs att två jobbar på problemen för att hitta tillbaka till lust och tillit och min man tyckte endast det var mitt ansvar. 
    Det blev mycket snack och mycket löften men inget konkret gjordes.  
    Han svek även våra barn och det är liksom oförlåtligt . 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Hur kom den tillbaka) skrev 2024-05-21 23:23:27 följande:

Tack för svar men ännu ingen som upplevt eller har erfarenhet från att få tillbaka lust till samma partner som man tidigare attraherades till!?  // Obestämd

Jag tror att du måste skilja på sak o h person här... att sexlivet i perioder uteblir helt eller delvis kan ibland enkelt bero  på att omständigheter gör att det inte blir sex. Nån är sjukskriven , nån jobbar för mycket,  barnen tar tid , gamla mormor är sjuk osv.. lusten och viljan finns men det går bara inte just nu... då kickar oftast sexlivet igång av sig själv efter ett tag eftersom attraktion aldrig har dött. 

När attraktionen dör däremot så beror det ju på något och det är ju direkt kopplat till relationen och en själv . Attraktion är är ju både utseende och insida och är beroende av en persons agerande . Hur snygg nån än må vara är jag noll sugen på att ligga med honom om han är en skitstövel i något avseende.  Alternativt att känslorna dött på alla plan så man mer är syskon. Tro mig, då vill man verkligen inte ligga.. 
    Och ibland får man tugga i sig att död attraktion och lust beror på mig själv.. att jag gjort bort mig, inte tagit hand om mig själv , förhala och prioriterat bort sexlivet så länge att partnerns lust dött av besvikelse och av att bli sårad ,  eller andra orsaker som gör att förhållandet är på väg utför och partnern inte vill längre.  När attraktion dör kommer den i regel aldrig tillbaka.  
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Hur kom den tillbaka) skrev 2024-05-25 12:58:14 följande:
    Det är väldigt enkelt för en partner att hitta anledningar till varför attraktion och lust minskar. Det är likväl lätt för den andra parten att se dessa som förklaringar och hopp om att när dessa överkoms återgår förhållandet till hur det en gång varit. Men är det någon som upplevt detta, någonsin!?
    Det låter som att du greppar efter halmstrån och förhoppningar hur mikroskopiska dom än må vara? 

Det kan aldrig bli som det en gång var och det är också anledningen till att det inte händer.  Det kommer alltid finnas ett före och efter, alltid en påminnelse om vad som varit och vad som är . Båda parter kommer alltid ha förändrat sig av det inträffade och vilket också speglas i en fortsatt relation.  
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Hur kom den tillbaka) skrev 2024-05-25 14:46:57 följande:
    Klokt sagt Elsa! Det stämmer så klart att förhållandet utvecklas till ett helt nytt stadie men visst måste det finnas sätt att åter finna attraktion och lust!?
    Lusten kan man hitta tillbaka till på olika sätt men det kräver att det fortfarande finns attraktion och att man fortfarande vill ha sin partner. 
    Har man däremot tappat attraktionen och tappat känslorna  så kommer det inte finnas någon lust . Man kan ju inte tvinga sig själv att känna sig attraherad av någon man inte längre har känslor för.  Det funkar inte så. 
Svar på tråden Hur/När återfick Du Lust/Attraktion/Viljan?