• Gelas1

Jag röstade på Israel!!!

Hur många röstade i på Israel i årets eurovision??? De fick 12 poäng av svenska folket men 0 poäng av svenska juryn. Jag röstade på Israel och jag röstar aldrig annars, synd att så många andra svenskar ska vara tysta.. Vi är trötta på alla skrikande hamas terrorister som skriker antisemitiska saker på gatorna och tror att det är världens mittpunkt.. Har ni sett EN enda jude reagerat på dessa demonstrationer? Svar nej. Judar är ett fredligt folk och vänder andra kinden till.
    Hade det varit diverse däremot, att judar gick runt på gatorna och ropa ?Leve Israel och krossa palestina!? Så vet både DU och jag att det blivit skottlossning och blodbad...Sorgligt hur Sverige/Europa blivit allt mer antisemitiskt de senaste åren IGEN, efter all den islamiseringen som skett de senaste åren.😔💔

• Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!
  • AndreaBD
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-16 07:43:22 följande:
    Hahahah... britterna och FN tyckte det var nödvändigt... Ja jag kommer inte säga HÄR vad vad som verkligen hände, ni som vet ni vet. 
    ????
  • AndreaBD
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-16 06:50:28 följande:
    Fast om du resonerar så kan ju inte judar ha rätt till israel heller, eller?
    FN och britterna bestämde det då. Och de hade, på den tiden, rätt att göra det. Detta var område som osmanerna förlorat i krig. Och efter 75 år kan man inte vrida historia tillbaka. Israel finns och det finns en judisk befolkning som pratar hebreiska. 
  • Anonym (Fader)

Vad säger Amnesty om den israeliska lagen om nationsstaten? Jo...den legaliserar förtryck mot palestiner.

• Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 09:23:10 följande:
    FN och britterna bestämde det då. Och de hade, på den tiden, rätt att göra det. Detta var område som osmanerna förlorat i krig. Och efter 75 år kan man inte vrida historia tillbaka. Israel finns och det finns en judisk befolkning som pratar hebreiska. 
    Det BÖRJADE för 75 år sedan och FORTSATTE i 75 år tills idag. Idag i Gaza pågår fruktansvärda krigsbrott, värre än någonsin, och Israel är "åtalad" för folkmord av den Internationella domstolen ICJ.

FN och britterna hade inte rätt att ge ett land, där det redan lever ett folk (och har gjort det i tusentals år) till någon annan. Att "någon annan" sedan tog över hela områden med våld och fruktansvärda krigsbrott gör saken inte mycket bättre. 

Så, vi pratar inte om historien som inte går att vrida tillbaka...FRUKTANSVÄRDA KRIGSBROTT PÅGÅR JUST NU I GAZA, men även i Västbanken. 

Diskriminering och förtryck av palestinier i Israel är också något som pågår och förvärras för varje år. 
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 09:17:14 följande:
    Jo, jag vet. Nuvarande högerregeringen är ju helt fel, och israelerna själva vill ju inte ha den heller. Förresten så är det inte ovanligt om det blir en koalition av flera partier, att befolkningen sedan är missnöjd. Ofta motsvarar det då inte folkets vilja. 

Konflikten i Palestina är inte enbart Netanyahus gärning och det började inte med Netanyahu, utan snarare är en systemfråga med rötter i Israels ockupation och behandling av palestinier som i ett apartheidsystem sedan Israel skapades.

Netanyahu ses som bara en annan ledare som vidmakthåller detta förtryck.. Det han gör nu är bara fortsättning på det som gjorts i över 75 år. Han är precis som alla andra, tidigare israeliska ledare men han är bara mindre smart. Att döda så mycket folk på så kort tid med så många civila offer, har väckt världen. Det räknade han inte med. Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att detta kommer att underblåsa mer våld och fientlighet, och stärka fallet att Israel begår folkmord.

Israeliska tjänstemän, inklusive Netanyahu, har använt extremt avhumaniserande och folkmordsretorik för att beskriva palestinier, och målat upp dem som ett existentiellt hot som måste förstöras. Denna retorik från de som har maktpositioner ses som bevis på avsikten att begå folkmord. Den retoriken som används av Netanyahu och andra israeliska tjänstemän ses som en viktig del av beviset på folkmordsuppsåt. Den här regeringen är bara mindre smarta än de tidigare eftersom de tror att de kan göra precis som de vill, ostraffat. 

• Anonym (Fader)
    Rataxes skrev 2024-05-16 09:15:19 följande:

Gaza kunde ha blivit östra medelhavets Monaco, Hongkong eller Singapore. Om man hade velat satsa på utveckling av samhället istället för utveckling av qassamraketer och semtexvästar. De valde våldets väg, nu skördar de frukterna.

FAFO

Du glömmer bort att palestinier förtrycks, mördas och fördrivs från sina hem. De trycks in till små ockuperade områden som ockuperas och kontrolleras av Israel som också ser till att ingen utveckling sker. Man bygger ILLEGALA bosättningar på palestinska områden där bosättarna har alla rättigheter men inte palestinier. Israel vill inte att palestinier utvecklas på något sätt. Israel vill att palestinier flyttar och gör därför deras liv outhärdligt. 
  • Anonym (Elisabeth)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 09:23:10 följande:
    Ser du dig själv som sionist?
  • Xenia
    Anonym (fi) skrev 2024-05-16 08:55:54 följande:
    Antisemitismen ligger i att man negativt särbehandlar just Israel, den judiska staten.

Staten Israel är inte och har aldrig varit en rasistiskt stat "för enbart judar". Israel har hela tiden varit en blandad stat med en judisk majoritet. Vare sig mer eller mindre. Precis som svenskarna är i majoritet i Sverige.

Ja, Israel låter inte vem som helst bli medborgare i landet. Samma med Sverige, men ingen kalla Sverige rasistiskt för det.

Israel gör skillnad på medborgare och icke-medborgare. Det gör Sverige också men ingen kallar Sverige rasistiskt för det.

Israel gör skillnad på medborgare utifrån deras etnicitet. Det gör Sverige också  där exempelvis samer har rättigheter som inte andra folkgrupper i landet har. Ett antal minoritets-folkgrupper i Sverige har dessutom rättigheter kring språk och kultur som andra minoriteter inte har. Men ingen kallar Sverige rasistiskt för det.

Och så vidare.

Där är antisemitismen. Man särbehandlar judarnas land negativt jämfört med svenskarnas land.

Och det knyter an till den andra punkten - att kräva av det judiska Israel saker du inte skulle kräva av andra länder. Att kräva att just judarna ska hålla en annan standard.
    -

Och kom ihåg Västbanken och Gaza är inte Israel.

Vill man kritisera det som sker där så går det utmärkt att göra det utan att påstå att Israel är en "rasistisk stat".
    ar en jakla skillnad. Alla lander har krav for medborgarskap (vistats viss tid i landet, inte vara kriminell). De kraven galler alla oberoende av ras. Men iom att Israel framst ar for judiska invandrare sa lar knappast palestinier eller andra araber slappas in.

Sverige har tidigare diskriminerat minoriteter, det ar inte mer an ratt att de nu fatt ratigheter. Eller pastar du att den svenska majoriteten blivit diskriminerad? 

Sverige har inte ockuperat land som lamnats till ett annat folk som Israel har med Vastbanken. Eller latit en militant grupp roffa at sig mer och mer av minoritetens land sa att de far svart att forsorja sig.

Sverigediskriminerar inte heller ateister sa att de maste resa utomlands for att kunna gifta sig.

Sedan missbrukas ordet antisemitism for all kritik mot Israel. USA stoder Israel vad de an gor. Forst nu har president Biden protesterat.

Och Tyskland tycks anse att pga Forintelsen sa maste de alltid stodja Israel, sa Israel har frikort att diskriminera och doda. Detta galler inte bara den tyska regeringen utan alla tyska myndigheter. Laurie Anderson hade en gastprofessur pa en tysk konstskola. Sa blev hon ifragasatt for att hon kritiserat apartheid i Israel och de palestinska omradena. Hogskolan kravde en forklaring. Men vad hade detta med konst att gora? Hon avsade sig professuren i stallet.

Maxim Gorkijteatern avbestallde en pjas om israeler och palestinier i Berlin.

Bokmassan i Frankfurt stallde in prisceremonin for Adania Shibli, en palestinsk forfattare. Hon hade fatt priset for romanen En oansenlig detalj, som tog upp valdtakt och mord pa en beduinsk flicka av israeliska soldater.

Inte heller kritik av Israel av en judisk forfattare som Masha Gessen kan ostraffat passera.

Sa jag anser att Israel i vissa fall atnjuter positiv sarbehandling.
  • Anonym (fi)
    Xenia skrev 2024-05-16 10:32:23 följande:
    ar en jakla skillnad. Alla lander har krav for medborgarskap (vistats viss tid i landet, inte vara kriminell). De kraven galler alla oberoende av ras. Men iom att Israel framst ar for judiska invandrare sa lar knappast palestinier eller andra araber slappas in.

Sverige har tidigare diskriminerat minoriteter, det ar inte mer an ratt att de nu fatt ratigheter. Eller pastar du att den svenska majoriteten blivit diskriminerad? 

Sverige har inte ockuperat land som lamnats till ett annat folk som Israel har med Vastbanken. Eller latit en militant grupp roffa at sig mer och mer av minoritetens land sa att de far svart att forsorja sig.

Sverigediskriminerar inte heller ateister sa att de maste resa utomlands for att kunna gifta sig.

Sedan missbrukas ordet antisemitism for all kritik mot Israel. USA stoder Israel vad de an gor. Forst nu har president Biden protesterat.

Och Tyskland tycks anse att pga Forintelsen sa maste de alltid stodja Israel, sa Israel har frikort att diskriminera och doda. Detta galler inte bara den tyska regeringen utan alla tyska myndigheter. Laurie Anderson hade en gastprofessur pa en tysk konstskola. Sa blev hon ifragasatt for att hon kritiserat apartheid i Israel och de palestinska omradena. Hogskolan kravde en forklaring. Men vad hade detta med konst att gora? Hon avsade sig professuren i stallet.

Maxim Gorkijteatern avbestallde en pjas om israeler och palestinier i Berlin.

Bokmassan i Frankfurt stallde in prisceremonin for Adania Shibli, en palestinsk forfattare. Hon hade fatt priset for romanen En oansenlig detalj, som tog upp valdtakt och mord pa en beduinsk flicka av israeliska soldater.

Inte heller kritik av Israel av en judisk forfattare som Masha Gessen kan ostraffat passera.

Sa jag anser att Israel i vissa fall atnjuter positiv sarbehandling.
    Jag förklarade för dig att det antisemitiska är att behandla just judarnas land annorlunda än alla andra folks länder. Mäta israel med en annan måttstock

Och ja, Tyskland är väldigt känsliga när det doftar antisemitism.
  • Anonym (Fader)
    AndreaBD skrev 2024-05-15 18:05:47 följande:
    Så DU vet bättre än jag sjävl vad jag tycker? Bara det visar ju att du inte respekterar andra åsikter, och då inte heller respekterar demokratin. 

Jag har alltid sagt att jag är FÖR en tvåstatslösning, men att jag inte kan se hur det skulle kunna göras just nu.
    Du är helt emot. Du säger att du är för, men sedan radar löjliga ursäkter på varför det inte går..med andra ord säger du emot dig själv. I riktig sionistisk anda låtsas man vara rättvis men egentligen är man inte alls det i verkligheten.
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!