AndreaBD skrev 2024-05-21 23:45:00 följande:
Jag har aldrig haft extrema åsikter, särskilt inte på äldre dagar. Det är du som har de extrema åsikterna. Demokratifientligt, faktiskt.
Visst, den här är inte trevligt, och det verkar inte rätt om de verkligen tar med sig dessa pojkar, låser in dem eller något sånt. Men, jag säger fortfarande, vi vet ju inte vad som har hänt. Tänk om de har försökt döda soldaterna? Det vet vi ju inte. Det KAN finnas orsaker varför de måste ta med sig dem. Men generellt kan jag också tänka mig att militären inte alltid agerar korrekt. Med tanke på att konflikterna har pågått länge, så kommer det att hända att båda sidor tar till våld någon gång.
Mer extrema åsikter än dina är svårt att hitta faktiskt. Det handlar om hur du till varje pris försöker stödja och försvara Israel, även när det är uppenbart att det handlar om mycket grova krigsbrott, etniska rensningar och folkmord. Man borde åtminstone ha empati när det gäller barnen oavsett barnens nationalitet eller religiös tillhörighet.
Våldet mot palestinska barn är uppenbart. Många gånger attackeras de på sin väg till skolan. Detta är ett resultat av av systematiskt avhumanisering av palestinier som pågått i decennier.
Tusentals palestinska barn hölls fängslade i israeliska fängelser varje år under usla förhållanden som inte möter internationella standarder. Här är några viktiga punkter:
Amnesty rapporterade att sedan år 2000 har över 8 000 palestinska barn fängslats av Israel. Fyra av fem palestinska barn som fängslats av israeliska styrkor har utsatts för fysisk misshandel enligt intervjuer av Rädda Barnen.
81% av de intervjuade palestinska barnen uppgav att de upplevt fysiskt våld och tortyr.